Köpråd kniv

Jag är på jakt efter en vettig kniv och skulle behöva lite hjälp med vad som gäller. När man söker runt lite på vad folk använder som outdoorknivar så verkar det som att dom flesta föredrar sina blad så breda som möjligt så dom kan hugga ner en ek med den. Jag har en yxa i ryggsäcken så jag behöver inte en fullt så kraftig Kniv men vill fortfarande att den ska vara robust. Hur pass kraftigt blad ska jag titta på? Syftet med den är lite av en allroundkniv. Sprätta upp buken på en fisk, tälja, matlagning, peta på saker etc, den kommer alltså aldrig användas som hammare eller för att klyva ved.
Jag har kikat lite på en Eka w12 men blev fundersam på om den är overkill för mitt ändamål, har även sneglat lite på Mora Garberg men skulle helst vilja ha något med trähandtag.
 
Kanske kolla på närmsta byggmarknad?
Absolut ingen "overkill", men som regel bra bruksknivar till mycket rimliga priser.
 
Hur ofta behöver du avisa skidornas undersida med den? Själv klarar jag mig bra med kortbladare jag har tre, snålvarianten är IKEAS grönsakskniv bladlängd 75 mm, plastgrepp.
En trevligare T Semb med träskaft 65 mm bladlängd, trevlig slida, lätt. Slutligen Fällkniven WM 70 mm blad, högt blad är ibland i vägen för täljning och konvexslining är inte optimalt för täljning. Men bra till fisk och småbestyr.

Ytterligare ett tips Moras Slöjdkniv 106, fenomenal bra nordiskt snidarblad och du kan göra ett eget skaft.

go tur
 
Som nämnts är en klassisk mora, hultafors eller annan bra bygg/snickarkniv ett bra alternativ. De färgglada skaften borgar för att de inte tappas bort lika lätt.

Jag tillverkar knivar som hobby och har en kniv baserad på Enzo trapper som favoritkniv, den har flatslipning vilket jag föredrar när jag rensar fisk med en kort kniv. Då går det även filéa skapligt. Den är även fulltånge och klarar att batongas även om flatslipning inte är optimalt till det. Överlag en kniv som är skaplig på allt jag gör med den men inte den bästa på något.

Skulle jag välja en kniv i kombination med yxa skulle det dock bli en liten täljkniv alternativt någon mindre kökskniv om det bara är till fisk/matlagning.

Ett tips kan ju vara att börja med en billig mora, så listar du snart ut vad du skulle önska av nästa kniv. Att bara bära en kniv är en kompromiss, så det gäller att lista ut vad som är viktigast att den klarar av bäst.
 

Hade väldigt gärna köpt en sån men jag är på tok för snål för det, tänkte hålla mig under 1000 kr.

Kanske kolla på närmsta byggmarknad?
Absolut ingen "overkill", men som regel bra bruksknivar till mycket rimliga priser.

Jag kör för tillfället med en vanlig hultafors byggkniv och nån lite grövre RF Mora men skulle vilja ha något som är lite rejälare och ser lite roligare ut.

Hur ofta behöver du avisa skidornas undersida med den? Själv klarar jag mig bra med kortbladare jag har tre, snålvarianten är IKEAS grönsakskniv bladlängd 75 mm, plastgrepp.
En trevligare T Semb med träskaft 65 mm bladlängd, trevlig slida, lätt. Slutligen Fällkniven WM 70 mm blad, högt blad är ibland i vägen för täljning och konvexslining är inte optimalt för täljning. Men bra till fisk och småbestyr.

Ytterligare ett tips Moras Slöjdkniv 106, fenomenal bra nordiskt snidarblad och du kan göra ett eget skaft.

go tur

Tälja är en av dom saker jag gör minst av egentligen, skrev mest med det för att jag inte vill begränsa mig allt för mycket med nån rambo survivalkniv.
Dock har jag varit riktigt sugen på att ha en klassisk Morakniv från medeltiden med det röda trähandtaget ligga som träbearbetningskniv i väskan om jag skulle få för mig att hållas med sånt, men på höften så vill jag ha något rejälare.
Jag tror att Mora Garberg skulle vara perfekt för mig egentligen men såvitt jag vet finns det ingen butik i närheten av mig som har den så man kan kika på den. Jag skulle ju allra helst vilja ha något i det stuket fast med ett snyggt trähandtag men då verkar priset ligga på det dubbla.
 
Som nämnts är en klassisk mora, hultafors eller annan bra bygg/snickarkniv ett bra alternativ. De färgglada skaften borgar för att de inte tappas bort lika lätt.

Jag tillverkar knivar som hobby och har en kniv baserad på Enzo trapper som favoritkniv, den har flatslipning vilket jag föredrar när jag rensar fisk med en kort kniv. Då går det även filéa skapligt. Den är även fulltånge och klarar att batongas även om flatslipning inte är optimalt till det. Överlag en kniv som är skaplig på allt jag gör med den men inte den bästa på något.

Skulle jag välja en kniv i kombination med yxa skulle det dock bli en liten täljkniv alternativt någon mindre kökskniv om det bara är till fisk/matlagning.

Ett tips kan ju vara att börja med en billig mora, så listar du snart ut vad du skulle önska av nästa kniv. Att bara bära en kniv är en kompromiss, så det gäller att lista ut vad som är viktigast att den klarar av bäst.

Vanliga byggknivar har jag tillräckligt av, Filekniv brukar jag eller någon av polarna ha med så den behöver inte vara optimal för det ändamålet.
Men är den huvudsakliga anledningen till att ha scandigrind att eggen ska klara av att batonga? Jag är nog lite vilsen när det kommer till det här, jag är ute efter en kniv som funkar till det mesta men den behöver inte vara bäst på något, samtidigt vill jag inte ha något som är tacticool eller ser ut som nån byggkniv som jag alltid har sitter på låret till vardags.
Jag vet inte om det är värt att köpa något kraftigare och lämna yxan hemma, man kanske skulle slå till på en W12 nu när den finns med trähandtag för 500 kr så har jag något att jämföra med.
 
Låter nästan som du får ta och göra dig en egen kniv du med. Då kommer du ner i pris och får något som ser snyggt ut. Se bara till att välja bra stål i bladet och om du gör en klassisk kniv är det oftast lättare (och snyggare) med flera delar i skaftet eftersom borrningen är det svåraste.

Du kan även slå av plastskaftet på en byggkniv för att göra en billig provkniv innan du ger dig på ett dyrare blad/skaftmaterial
 
Låter nästan som du får ta och göra dig en egen kniv du med. Då kommer du ner i pris och får något som ser snyggt ut. Se bara till att välja bra stål i bladet och om du gör en klassisk kniv är det oftast lättare (och snyggare) med flera delar i skaftet eftersom borrningen är det svåraste.

Du kan även slå av plastskaftet på en byggkniv för att göra en billig provkniv innan du ger dig på ett dyrare blad/skaftmaterial

Går det att beställa custom handtag som man kan sätta på ett blad själv?

Edit: Det verkar inte så svårt att göra eget handtag, nu blev det ju dock en ännu värre jungel med alla sorters blad som man kan välja på, finns det några billiga som är vettiga? Ska man köra på 12C27 eller finns det något som är mer prisvärt?
 
Senast ändrad:
12c27 är rätt ok prisvärt. 14c28n kostar något mer men har ännu trevligare egenskaper. AEB-L är ännu mer prisvärt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Krösus Köpråd ryggsäck Utrustning allmänt 75
Sommaräng1 Köpa och sälja begagnat säkert år 2022? Utrustning allmänt 39
oformaterad Ryggsäck 60-75L, köpråd? Utrustning allmänt 16
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
salvion Köpråd, Pannlampa, Damasker tex Utrustning allmänt 4
zardoz Köpråd/frågor om pannlampa Utrustning allmänt 7
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18
wallyvirginia Att smida sig en kniv.. Utrustning allmänt 3
Mattias1981 Kort kniv... ?? Utrustning allmänt 106
seved1 Ny kniv Utrustning allmänt 19

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...