Långsiktig plan för familjen

Varsin absid är praktisk och ger mer utrymme för att få hantera sina egna saker så som det passar en bäst vid dåligt väder är en större gemensam absid mer utrymmeseffektiv och framförallt socialare.
Jag hade valt två absider och saknat större gemensam absid ibland hellre än tvärt om, men så gillar jag att få "va lite ifred" också och tältar med kompisar.

Tycker du ska kolla in Helsport. Betydligt billigare än hilleberg, väl beprövat, speciellt i vårt grannland. För låg vikt och hyfsad vindstabilitet samtidigt. Bra service!


Din plan med att kombinera olika tält på detta vis låter bra tycker jag.

Har kikat lite på Helsports kupoltält nu, klistrar in en bild från XXL.

Det är intressant att dom har olika priser på Superlight-varianten. Inte kan det väl vara färgen som skiljer sig enbart. Är den blå en gammal variant, någon som vet?

Skillnad på Superlight och Pro (kikat på Helsports egna hemsida):
Pro har bredd 180 cm, Superlight 160 cm
Pro har höjd invändigt 120 cm, Superlight har 105 cm (det är nog en rejäl skillnad i känsla, speciellt för mig som är 185 cm)
Pro väger ca 4,2 kg, Superlight väger ca 2,5 kg, så det är ju skillnad.
Pro har 3k/5k VP, Superlight har 2k/3k.

Ovanstående siffror enligt Helsport som sagt.

XXL har lite andra siffor, och en del andra färgsättningar, tex ljus grön på Pro medan på Helsports sida är den mörkgrön. Så det kanske är en äldre modell på XXL, vad vet jag.

Sen har jag överlagt märkt att olika sidor kan ha olika siffror på tex temperaturer på sovsäckar, mmVP på tält, osv. Så man får hålla koll på vilken årsmodell det är osv..
 

Bilagor

  • Reinsfjell 3 XXL.PNG
    Reinsfjell 3 XXL.PNG
    253.6 KB · Visningar: 358
En skillnad mellan Helsports Superlight och de andra serierna är det tunna (och av flera även ansett halkiga) golvet i deras superlight serie då Helsport använder samma väv som yttertältet i deras vanliga tält för att hålla nere vikten. Min egen erfarenhet är att golvet är tältets mest utsatta punkt och en punkt där ett tälts livslängd påverkas snabbast. Nu erbjuder tydligen Helsport såsom Hilleberg service här och kan kanske hjälpa med ett golvbyte på beställning, men det kan vara bra att inse den punkten på ett superlight tält
 
En skillnad mellan Helsports Superlight och de andra serierna är det tunna (och av flera även ansett halkiga) golvet i deras superlight serie då Helsport använder samma väv som yttertältet i deras vanliga tält för att hålla nere vikten. Min egen erfarenhet är att golvet är tältets mest utsatta punkt och en punkt där ett tälts livslängd påverkas snabbast. Nu erbjuder tydligen Helsport såsom Hilleberg service här och kan kanske hjälpa med ett golvbyte på beställning, men det kan vara bra att inse den punkten på ett superlight tält

Tack för tipset!
Känns mer och mer som att light-grejer inte riktigt är för mig. Bär hellre 1 kg extra då man får mer mmVP och förmodligen längre livslängd på grejerna. Och då till lägre inköpspris.
 
Almänna tankar.

Länge sedan vi handlade till barnlivet så detta blir mer allmänna tankar. Tarpen är det bästa vi köpt! Tanken att ha tre barn och en hund inne i tältet under några dagars oväder vill jag inte ens tänka. Vi började med ett trepersonerstält, senare kompletterat med ännu ett (frusen hund...)Första åren har barnen sovit gott i sina åkpåsar, bara de har något varmt om axlarna. Skulle i din sits börja med en bra sovsäck till dig själv. Dels kan fruset barn ofta krypa ner och låna lite värme av dig, dels är dåligt utsövda föräldrar ett elände på tur. Tre+två låter som en vettig tältkombo för er.
 
Jag tänker så här:
2-personerstält: 2 pers kan ligga på smala liggunderlag och med nöd och näppe få in ryggor och kängor mm i tält och absid.
Vill man ha nån form av utrymme, välj 3-personstält till 2 pers. Barnet plus barnprylar vet jag inte men gissar att det är 1 som en pers till. Alltså ska ni ha 3-4personerstält till er.
Glöm inte heller att om era liggunderlag bygger mycket på höjden hamnar ni närmare tälttaket..

Absiden kan man ha till mycket men viktigast är ju att kunna förvara blöta grejer så ni slipper ha dem i tältet. I en liten absid måste man ha noggranna rutiner och det finns kanske bara ett sätt att få plats med allt på ett bra sätt. Då kan man behöva flytta på grejer för att alls komma åt något. Vilket är extra jobbigt vid regn så klart.
Om man vill kunna ta av sig regnkläder och kängor i absiden, medan man har andra grejer där, behövs ju lite mer plats.
Jag hade tyckt att det var jobbigt att kräva så mkt diciplin av ett litet barn, jobbigt nog med vuxna vänner som rubbar mina cirklar.

Jag har aldrig haft rymlig absid utan jar ett Ringstind 2. Det går att va 2 pers och en hund men man får vara mycket goda vänner och vara beredd på att förbereda allt utanför tältet och ha hjärnan med sig så fort vädret är dåligt. Inget att rekommendera till en familj tänker jag, bättre att planera turerna så att man orkar bära en ordentlig absid.

Det finns liggunderlag som är 2x1m och vikbara. De kan alltså vikas för att bli tjockare men även vecklas ut och täcker då större delen av tältbotten. Olika liggunderlag glider annars lätt i sär. Med barn verkar det smidigt att kunna få en samanhängande isolerad yta.
https://www.extremtextil.de/en/evazote-ev-50-10mm-sheet.html

Lightversioner är nog tråkigt med barn. De funkar ofta bra men behöver genomtänkt och försiktig hantering. Bättre att ge barnet liiiite större frihet :)

Helsport pro är hållbara grejer.
 
Jag tänker så här:
2-personerstält: 2 pers kan ligga på smala liggunderlag och med nöd och näppe få in ryggor och kängor mm i tält och absid.
Vill man ha nån form av utrymme, välj 3-personstält till 2 pers. Barnet plus barnprylar vet jag inte men gissar att det är 1 som en pers till. Alltså ska ni ha 3-4personerstält till er.

Nja, de flesta 2-pers tält har en liggbredd på 130cm, vilket fungerar bra med två bredare och bekvämare liggunderlag som oftast är 63-65cm breda. Så ett 2-P tält med den bredden är helt OK och bekvämt för 2 personer förutsatt det finns rimlig takhöjd (minst 95cm) och förvaringsutrymme i absiden för utrustningen. Vintertid med mer skrymmande utrustning, kan däremot ett 3-P tält vara att föredra för 2 personer.

Ett 3-personers tält som oftast har liggbredd med 160cm ger inte en bekvämlighet för 3-vuxna utan då blir man förvisad till smala liggunderlag och trångt att sova. Där är ett 4-p tält många gånger bättre.
 
Hilleberg

Tack för input!
Vilket kupoltält har du? Har kikat lite på kupoltält faktiskt, men vet inte vad som är vettigt. Har sett många där det är två mindre absider istället för en större. Vet inte hur det fungerar.

Jag har i dagsläget Hilleberg Tarra - som jag tycker är ett fantastiskt tält. Tror jag kommer skaffa Saivo framöver.
 
Det låter som att vi har ganska lika värderingar när det gäller kompromisser i pris komfort och vikt.

Jag har två barn på 4 och 7 och jag har gått upp något i prisklass från att helst få mest för pengarna till att hitta något prisvärt, dels för att grejerna ska håll men också efter insikten att när man måste bära för hela familjen så blir det snabbt väldigt tungt.

Jag köpte för 1,5 år sen ett par dunsovsäckar till barnen som det är tänkt att de ska kunna har länge, funkar utmärkt att snöra ihop nedtill med medföljande packpåse så att de inte försvinner ner i säcken.

Barnen behövde ju liggunderlag också så de fick ta över våra medan vi skaffade varsitt Therm-a-rest NeoAir Xtherm. Rekommenderas!

Gällande tält så har jag ett Helsport Fjellheimen Camp 4, som nu verkar ha döpts om till Camp 4 Pro i senaste uppdateringen. Jag kollade prishistoriken på prisjakt och såg att xxl dumpade priset typ var tredje månad så det blev bra för både plånbok och kvalitet när jag väl slog till. Ser att de just startade en likadan drive nu i helgen, så passa på nu om du lutar åt det hållet.

Är grymt nöjd med tältet. Finns gott om plats att ha väskor och skor och hänga blöta regnkläder på tork i absiden. När det regnade en morgon förra sommaren i fjällen så tog vi bara ner innertältet och satt 6 pers och både lagade och åt frukost.

Själv tittar jag just nu på att uppgradera min och och fruns gamla slitna sovsäckar och har snöat in mig på att Cumulus erbjuder riktigt bra säckar till ett överkomligt pris, och att man får bort mycket vikt jämfört med Marmot Sawtooth som jag tittade på först. Jag har dock inte landat helt i vad jag vill ha.
 
Det låter som att vi har ganska lika värderingar när det gäller kompromisser i pris komfort och vikt.

Jag har två barn på 4 och 7 och jag har gått upp något i prisklass från att helst få mest för pengarna till att hitta något prisvärt, dels för att grejerna ska håll men också efter insikten att när man måste bära för hela familjen så blir det snabbt väldigt tungt.

Jag köpte för 1,5 år sen ett par dunsovsäckar till barnen som det är tänkt att de ska kunna har länge, funkar utmärkt att snöra ihop nedtill med medföljande packpåse så att de inte försvinner ner i säcken.

Barnen behövde ju liggunderlag också så de fick ta över våra medan vi skaffade varsitt Therm-a-rest NeoAir Xtherm. Rekommenderas!

Gällande tält så har jag ett Helsport Fjellheimen Camp 4, som nu verkar ha döpts om till Camp 4 Pro i senaste uppdateringen. Jag kollade prishistoriken på prisjakt och såg att xxl dumpade priset typ var tredje månad så det blev bra för både plånbok och kvalitet när jag väl slog till. Ser att de just startade en likadan drive nu i helgen, så passa på nu om du lutar åt det hållet.

Är grymt nöjd med tältet. Finns gott om plats att ha väskor och skor och hänga blöta regnkläder på tork i absiden. När det regnade en morgon förra sommaren i fjällen så tog vi bara ner innertältet och satt 6 pers och både lagade och åt frukost.

Själv tittar jag just nu på att uppgradera min och och fruns gamla slitna sovsäckar och har snöat in mig på att Cumulus erbjuder riktigt bra säckar till ett överkomligt pris, och att man får bort mycket vikt jämfört med Marmot Sawtooth som jag tittade på först. Jag har dock inte landat helt i vad jag vill ha.

Hej, och tack för dina inputs.

Jag såg faktiskt av en slump igår kväll att XXL körde en drive på Pro Camp 4. Har sneglat på det och PC3, är lite kluven där. Viktskillnaden är ju bara 300 gram, och då kan familjen bo under lång tid i ett och samma tält. Jämfört med att i en eventuell framtid bära ett 3+2. Prisvärt är det också.

Har även en del funderingar på liggunderlag. XXL kör även nu en drive på SynMat 7 UL LW (jag är 186 cm) för 1500 kr.

Sen kör Outnorth 25 % på Synmat HL LW (samma som UL LW men "mumieform").

R-värde för båda är 3,3 så funkar ju bra under barmarkssäongen. Vintertid kan man stötta med vanlig cellplast under?

Kanske skapar en separat tråd för detta, tror det är enklare att få svar i specifika trådar än att ha en samlingstråd för alla funderingar..
 
Hej, och tack för dina inputs.

Jag såg faktiskt av en slump igår kväll att XXL körde en drive på Pro Camp 4. Har sneglat på det och PC3, är lite kluven där. Viktskillnaden är ju bara 300 gram, och då kan familjen bo under lång tid i ett och samma tält. Jämfört med att i en eventuell framtid bära ett 3+2. Prisvärt är det också.

Har även en del funderingar på liggunderlag. XXL kör även nu en drive på SynMat 7 UL LW (jag är 186 cm) för 1500 kr.

Sen kör Outnorth 25 % på Synmat HL LW (samma som UL LW men "mumieform").

R-värde för båda är 3,3 så funkar ju bra under barmarkssäongen. Vintertid kan man stötta med vanlig cellplast under?

Kanske skapar en separat tråd för detta, tror det är enklare att få svar i specifika trådar än att ha en samlingstråd för alla funderingar..

Jag har flera olika liggunderlag (är själv 193cm), Thermarest Prolite Plus Large, Exped Synmat 7 LW, och Exped Synmat 7 UL LW. Det senare var lite av ett slumpköp då jag fick det nytt långt under 1000-lappen. Jämför man UL med vanliga Synmat är det tunnare, lättre, saknar pump och även kortare garantitid (2 år mot 5 år). Även om jag inte ännu upplevt något problem, så finns det många som haft problem med delaminering av tuberna på Expeds liggunderlag, specielllt UL versionen varför garantitiden inte skall försummas när man väljer en så dyr produkt. Thermarest har livstids garanti vad jag känner till.
För längre turer idag där jag prioriterar säkerhet (=mindre risk för ex punka) använder jag mitt Synmat 7 (ej UL) eller Prolite Plus som är det robustaste av dessa liggunderlag. Använder aldrig mina uppblåsbara liggunderlag utanför tältet.
 
Jag har flera olika liggunderlag (är själv 193cm), Thermarest Prolite Plus Large, Exped Synmat 7 LW, och Exped Synmat 7 UL LW. Det senare var lite av ett slumpköp då jag fick det nytt långt under 1000-lappen. Jämför man UL med vanliga Synmat är det tunnare, lättre, saknar pump och även kortare garantitid (2 år mot 5 år). Även om jag inte ännu upplevt något problem, så finns det många som haft problem med delaminering av tuberna på Expeds liggunderlag, specielllt UL versionen varför garantitiden inte skall försummas när man väljer en så dyr produkt. Thermarest har livstids garanti vad jag känner till.
För längre turer idag där jag prioriterar säkerhet (=mindre risk för ex punka) använder jag mitt Synmat 7 (ej UL) eller Prolite Plus som är det robustaste av dessa liggunderlag. Använder aldrig mina uppblåsbara liggunderlag utanför tältet.

Tack för recensionerna.
Ser att Outnorth har Synmat 7 LW nu för 1 496 SEK.
Och egentligen är en Synmat 7 LW det jag sett ut som mitt förstahandsval, främst pga att den skulle fungera året runt och för att den är tåligare.

Men sen ibland blir man ju sugen på lättare produkter, om man nu ska ha ett tält på 3,9 kg är det trevligt att kunna kapa 500 gram på liggunderlag.
Men även jag inser ju att det inte kommer bli några längre vandringar närmsta åren.

Thermarest NeoAir-varianterna verkar väldigt trevliga. Men då pratar vi priser från typ 2800 kr och uppåt om man ska ha en large..
Så det är nog inte där jag kommer satsa mina pengar till att börja med.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.