Mammut Kompakt MTI. Håller den mig varm?

Hej

Jag förstår att det är en vanlig fråga här på forumet men behöver nu hjälp av erfarna utomhusmänniskor som är lika frusna som jag är.

Söker en sovsäck som bör fungera för vindskydd och tält. Jag är kvinna, 163 cm lång och väldigt frusen. Vaknar alltid i tältet framåt småtimmarna och är iskall trots fleecesäck inuti sovsäcken, ullunderställ och varma sockor.

Nu vill jag köpa en säck som jag kan använda även kalla vårnätter och helst i vindskydd så jag slipper bära med ett tält och extra filtar.

Har kollat på Mammut Kompakt MTI 3-season. Någon som har fryslort som har erfarenhet av den säcken?

Den här sommaren ska jag vandra som aldrig förr :)

Tack för hjälpen!!
 
Om du planerar att vandra i fjällen så skulle jag rekommendera att du tittar på säckar med åtminstone några minusgraders komforttemperatur för dam, speciellt om du är frusen av dig.
 
Misstänker att erbjudandet hos Outnorth med 55% rabatt ligger bakom frågan. Tror det är fel säck för dig:
- Är du frusen som är komfort dam +2C i minsta laget
-Du är 163 och säcken 195, den är för stor, du har massa onödigt luft i säcken som måste värmas. Köp en kort säck som passar dig.
-1650gr är rätt tungt

Så du kommer behöva lägga lite mer pengar än bara en tusing för att få en säck som passar dig och håller dig varmt, åtminstone om den ska ha vettigt vikt och packvolym. Sen glöm inte att liggunderlag är lika viktigt som säcken när det gäller komfort och isolering.

Den här borde vara lämpligare:
Egenskaper för Marmot Women's Trestles Elite Eco 20:
Max kroppslängd: 168 cm
Vikt: 1340 g
Kön: Dam
Passar för: Vår/Sommar/Höst (5 till -10ºC)
Dragkedja: Hellång
Fyllning: Syntet
Extremtemperatur -33,2 grader C
Komforttemperatur dam: -6,5 grader C
Komforttemperatur herr: -13,4 grader C
Värmekrage: Ja
 
Jag instämmer i farhågorna om att Mammut Kompakt är så stor att den blir ineffektiv på att hålla värmen.

Titta på en sovsäck som är gjord i din storlek, exempelvis en Marmot Women's Trestles som omnämns ovan.
 
Kommer inte ihåg men tror att den har en komfort på över +5 (oklart om det är för män eller kvinnor) Den har några år på nacken också och kvalitén är ju inte den bästa.

Om det inte står något i den så kan vikten ge en fingervisning. En gammal syntetsäck tappar dock loftet och isolerar sämre.

Jag tror att du skulle titta på en EN-testad säck med Tcomf någonstans kring 5-7 minusgrader, eller ännu varmare om du är ovanligt frusen. Köp inte en säck som är för stor (eller för liten).
 
Misstänker att erbjudandet hos Outnorth med 55% rabatt ligger bakom frågan. Tror det är fel säck för dig:
- Är du frusen som är komfort dam +2C i minsta laget
-Du är 163 och säcken 195, den är för stor, du har massa onödigt luft i säcken som måste värmas. Köp en kort säck som passar dig.
-1650gr är rätt tungt

Så du kommer behöva lägga lite mer pengar än bara en tusing för att få en säck som passar dig och håller dig varmt, åtminstone om den ska ha vettigt vikt och packvolym. Sen glöm inte att liggunderlag är lika viktigt som säcken när det gäller komfort och isolering.

Den här borde vara lämpligare:
Egenskaper för Marmot Women's Trestles Elite Eco 20:
Max kroppslängd: 168 cm
Vikt: 1340 g
Kön: Dam
Passar för: Vår/Sommar/Höst (5 till -10ºC)
Dragkedja: Hellång
Fyllning: Syntet
Extremtemperatur -33,2 grader C
Komforttemperatur dam: -6,5 grader C
Komforttemperatur herr: -13,4 grader C
Värmekrage: Ja

Stort tack för hjälpen!
Mammuten hade vunnit "bäst i test" så det var därför jag trodde på den. Och priset var ju bra.

I dag fick jag exakt samma rekommendation av en duktig säljare på Naturkompaniet som du gav mig här. En Marmot av det kortare slaget får det bli. Nu är jag övertygad! Liggunderlag har jag ett okej eller så blir det en hängmatta.
 
Kanske har du redan hunnit beställa men kan vara värt att kolla in några dunsäckar också. Cumulus inte minst som är populära bland många här men Marmot har också en del prisvärda modeller. Det du kan vinna är en hel del packvolym och några hekton i vikt men det kostar lite mer då.

Även Marmoten här på drygt 1,3 kg blir ganska tung. Speciellt om du till stor del tänkt ha den för ren sommaranvändning också. Just sovsäcken här till de där sakerna där det blir ganska stor skillnad av att lägga en lite större slant.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
omaisgrande Mammut Tyin MTI 5-Season Bo och sova 2
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
karinsun Bästa liggunderlaget? (Mammut Softskin CFT eller Trengoworld Air? (Eller nåt annat)) Bo och sova 3
wajder Billig och kompakt sommardäck? Bo och sova 2
behedwin Sovsäck, varm men kompakt Bo och sova 28
Sezziyanen Bergans Kompakt Light 3 Bo och sova 31
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4
4nders Prisvärt kompakt tält? Bo och sova 1
Kroppefjäll Bergans kompakt 3, skyddsgolv? Bo och sova 2
meringa Bergans Kompakt eller Vaude Taurus? Bo och sova 2
forslund Golv till bergans kompakt Bo och sova 5
Kroppefjäll Tält, Bergans kompakt 3 Bo och sova 6
Patcash Ajungilak Kompakt Super Bo och sova 2
zaipper Kompakt vs kompakt light Bo och sova 6
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
pal2 Ska Bergans Kompakt vara så här? Bo och sova 7
österdahl Aluminiumrör till Bergans Kompakt 2 ??? Bo och sova 2
mrbambocha Campa i Afrika: lätt, kompakt, billig utrustning Bo och sova 13
akerman Bergans Kompakt Bo och sova 2
mler Earlylight VS. Kompakt 2 Bo och sova 11
ripnils Nya Bergans Kompakt Bo och sova 1
kristofer_wallmark Bergans Kompakt 2 - vill veta mer! Bo och sova 11
Colonel_Anders Bergans Kompakt 2 eller Fjällräven Skule R/S Bo och sova 2
reflex Bergans Kompakt? Bo och sova 8
lallen Skillnad mellan Bergans kompakt 3 och FR skule R/S 3? Bo och sova 2
rezet Bergans Kompakt 3 Bo och sova 7
Larrys Problem med Bergans Kompakt? Bo och sova 0
johanniska Tips på bra kompakt lättviktssovsäck? Bo och sova 25
skogstösen Bergans Kompakt 3/HB Nallo Bo och sova 3
Elin L Ajunglika kompakt vs North face blue kazoon Bo och sova 16
sunderlux Bergans kompakt Bo och sova 25
caisar Kompakt sovsäck ner till nollan? Bo och sova 5
CrossM Synpunkter på Ajungilak Kompakt 2000? 3Säsongs Bo och sova 0
CrazyFin Helsport Jotunheimen och Masi eller Ajungilak Kompakt? Bo och sova 2
manke Kompakt vinter Bo och sova 2
manke Ajungilak kompakt 2000? Bo och sova 1
Nanobell Tyin eller Kompakt? Bo och sova 8
Ajungilak Kompakt Summer? Bo och sova 2
Är Ajungilak Kompakt Winter bäst? Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.