Tält: Exped Lyra/Mira vs MSR Hubba Hubba

Har försökt läsa på i tältdjungeln eftersom jag inte direkt har någon egen erfarenhet och har nu trattat ner valet till 3 tält. Har några frågor som jag behöver assist med inför slutvalet och hoppas på att kunskapen finns i detta forum.

Önskemål:
2pers tält - kommer tälta mest ensam, men vill ha utrymmet och möjligheten att tälta 2 pax
3-säsongstält - mestadels sen vår/sommar/tidig höst
Lättviktstält - helst inte över 2 kg
OK takhöjd + stor dörr(vill inte utmana ryggen mer än nödvändigt efter en dags vandring)
Vestibul för packning
Mesh-tak för att njuta av natthimmeln när det är möjligt
Budget 5-6000 kr

Tälten jag väljer mellan:
Exped Lyra II – 2100 g/ca 4000 kr/takhöjd 110 cm
Exped Mira HL II – 1500 g/ca 6000 kr/takhöjd 110 cm
MSR Hubba Hubba NX 2 – 1720 g/ca 6500 kr/takhöjd 100 cm

Frågor:
* Hubba Hubba och Lyra ser ut att ha täta paneler längst ner på innertältet och sedan meshpaneler längst upp, medan Mira ha i princip samma täthet på meshen på hela innertältet. Förstår att detta är pga viktbesparing, men hur mycket kallare och/eller dragigare blir det att sova i Mira? Är det något man behöver ta hänsyn till? Tänker att om det blåser kallt så har man väl ytterduken på som tar det mesta av vinden.

* Förstår att man kan spara några gram på att inte bära med footprint, men om man nu som jag är rädd om sina prylar så får det nog åka med. Går verkligen inte Hubba Hubbas footprint ut i vestibulerna? Är det pga av viktbesparing eller finns det någon nackdel att t.ex. Expeds footprints går ut i vestibulerna?

* Hubba Hubba finns i ljusgrått och grönt. Påverkar färgen något med hänsyn till värme i tältet som jag bör tänka på eller är färgvalet mest en smaksak?

* Hubba Hubba har väldigt många positiva recensioner, men det finns inte alls lika mycket skrivet om Exped-tälten. Är det någon som har Exped-tält som kan återkoppla om kvalitet på dem?

* Något tips på andra tält som skulle kunna passa in på mina önskemål som jag missat?

Har beslutsångest! Hubba Hubba är välbeprövat, men har lägst takhöjd. Lockande att välja Mira pga vikten, men är rädd att det blir dragigt och kallt! Lyra skulle passa perfekt, men väger lite för mycket. Det perfekta tältet finns väl inte, men jag vill komma så nära mina prioriteringar som möjligt!:)
 
Det beror såklart på var i världen man tänkt vandra, men för skandinaviska fjäll känns det tveksamt med innertält helt i nät - åtminstone om yttertältet lämnar så pass mycket glipa mot marken, som alla dina tre valda modeller faktiskt gör.

Alla tält du valt riggas med innertältet först (och tas ner med det sist). Jag fattar att du valt detta för att kunna sova utan yttertält, men det är IMHO till stor nackdel i praktiken. Det spelar (återigen) större roll, ju regnigare berg/fjäll du tänkt vandra i, och ju oftare du blir ensam om uppsättning/nedtagning i busväder.
Jag älskar också att sova under stjärnhimlen, men då gör jag det utan något tält alls. Där jag kunnat strunta i yttertältet har jag logiskt nog också kunnat strunta i nätet. Mygg trivs inte i torra eller snöiga berg.

Vill du ändå hålla fast vid denna tältdesign, så finns det faktiskt en (del)lösning, till priset av ytterligare lite extravikt. Både Expedtälten och Hubba går att sätta upp "ytter först", om man köper till en därtill anpassad "footprint". Mira behöver nog footprint under alla omständigheter, se nedan.

Mira är ju lättast, men jag tycker de har skavt ner lite väl mycket på vävarnas prestanda. Särskilt för golvet känns det oroväckande litet med 20 denier och 1500 mm vattenpelare. Du behöver absolut en extra "footprint" under ett sådant golv. 1500 mm vattenpelare i yttertältet finns i många amerikanska tält, men för regniga fjäll känns också detta på nedre gränsen.

Lyra har PU-belagd väv som yttertält - det är det som gör detta tält tyngre och billigare. Men även mer kortlivat, eftersom PU-väv delaminerar efter ett (visserligen större) antal år. Processen fortgår även om tältet ligger oanvänt. Så värderingen här beror på hur ofta/mycket du tänkt använda tältet.

Hubba anger, i stil med många andra amerikanska tält, bara 1200 mm vattenpelare på ytterväven, men i alla fall 30 denier och 3000 mm på bottenväven.

Hmm, jag har nog inte bidragit till att minska din beslutsångest... Ska jag försöka mig på en sammanfattning, så tycker jag att Lyra faller på den höga vikten och PU-väven. De övriga två är mer en värderingsfråga - bägge har för- och nackdelar, om nu inte helnät i innertältet är en dealbreaker för dig. Exped gör generellt bra tält med genomtänkta detaljer. Från MSR känner jag bara till deras utmärkta expeditionstält, men det är ett helt annat segment.

Jag fattar att du valt kupoldesignen p g a din rygg, men priset är högre vikt och ganska sårbara och fippliga stångkopplingar. Sitthöjd behöver man ju egentligen bara på mitten. Tänker du mest vandra ensam, så är det mycket värt med ett tält som är så lätt som möjligt, och gärna idiotenkelt att få upp i regn och blåst.

De klassiska nordiska tälten med bågkanaler i ytterväven, som tillåter snabb resning med innertältet fasthängt på insidan, fixar just detta. Kan du kompromissa något med topphöjden och innervolymen, och nöjer dig med en absid (men fortfarande två utgångar), så kasta ett öga på Nordic nya tvåpersonstält. Vill du hålla fast vid kupol, så finns fler alternativ här, med utförlig och välstrukturerad info.

Kolla annars också på Tarptent, som många verkar nöjda med. Visserligen "amerikanska" parametrar på vävarna, men mycket genomtänkt design, och man kan oftast välja mellan nät och helt eller delvis väv på innertältet.

Går du med stavar, så skulle kanske lösningen på höjdproblemet vara ett "pyramidtält", som använder stavar som stomme. Här kan jag inte tipsa om något särskilt (använder inte stavar), men även Tarptent har sådana modeller.

***
PS: missade din färgfråga, fast den var enklast av alla att svara på :)
Välj absolut så ljus tältväv som det bara är möjligt, både med tanke på ljuset i tältet och solgasset på morgonen.
 
Jag skulle satsa på ett Tarptent Stratospire 2 med solid istället för mesh. Lätt tält, enormt dessutom med absider som nästan är onödigt stora (lite av ett minus om man ska slå upp tältet och har liten plats att röra sig på). Sätts upp med stavar alternativt kolfiberstång.

Dock är Tarptent svåra att få tag i, framför allt de populära modellerna. Men om du kan tänka dig att addera en tusenlapp samt vänta ett par månader kan det vara värt eftersom tältet har allt du efterfrågar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
joanna har många bra kommentarer och synpunkter som jag ställer mig bakom. PU-belagd yttertältsväv vill jag undvika, tält där inner- och yttertälten inte är kopplade på "Skandinaviskt" vis väljer jag också bort helt idag för användning i vårt klimat, likaså tält där golvet är allt för tunnt då det är den mest utsatta delen av ett tält både för slitage och vattengenomträngning. Inte skönt att slå upp tältet på blöt mark efter en vandringsdag i regn, och helt plöstligt upptäcka att det tränger in vatten i innertältet. När du lägger dig eller sätter dig på ett tältgolv ökar trycket genom din egen kroppsvikt och du kan lätt pressa vatten igenom väven om den inte är tillräckligt tät (alternativt lagt ett tätskikt under som en footprint av ex plast).

Jag undviker även innertält med sektioner i enbart mesh som inte kan stängas med ett extra tyglager för att reglera ventilationen och drag i vårt klimat. Har många gånger även i mina tält vaknat på natten och märkt att det drar kallt efter att vinden ändrats, men då är det lätt att reglera ventilationen och man kan skönt sova vidare.
Enbart mesh partier i innertältets tak kan ha sina sidor, då det ofta blir kondens på yttertältets insida pga vår utandningsluft och markfukt, speciellt vid lägre natt temperaturer ovan nollan och vindstilla. Den kondensen vill man ogärna att den droppar rakt ner genom meshen på sovsäckarna.

Kan väl även tillägga att 2.15 i ligglängd med sluttande gavlar i innertälten är kort, och de sovsäckar som ritats in i ex Expeds bilder är närmast att likna vid barnsovsäckar. Försöker jag mig på att mäta och räkna skalenligt i bilderna verkar sovsäckarna ha en ligglängd på ca 145cm...
 
Senast ändrad:
Såg inte att det var just fjälltält TS sökte, men annars tycker jag de ser bra ut även om jag själv inte skulle välja nåt av dessa. Det är för hög vikt och rätt trist med "inner först"-tält. Det är skönt att bara kunna ha yttertältet uppsatt och koppla på innern först när det är sovdags så får man bättre space för matlagning i dålig väder m.m.

Hubba är populärt som kajaktält, men som fjälltält vetefan.
 
TACK för svar på alla mina frågor och annan givande input. Efter era synpunkter så har jag sorterat bort båda Exped-tälten.
Har också kollat lite på övriga tält ni givit förslag på, men någonstans så känner jag ändå mest för kupoltält…

Insåg efter era kommentarer att jag missat den väsentliga delen av var jag tänkt vandra och även längden på min vandring!
Jag bor i södra Sverige så de första turerna kommer bli där, sedan är tanken Härjedals/Jämtlandsfjällen där jag känner mig som hemma efter flertal semestrar i stuga. Min vilja säger att en längre fjällvandring långt upp i norr skulle vara väldigt kul, men det kommer aldrig funka med min rygg. Ska ju liksom bära mer än tältet(!) och dessutom sova på liggunderlag som alltid är utmanande för min rygg så det handlar främst om 1-2-dagars övernattningar och då planerat utifrån väderleksprognosen.

Har kollat lite på Nemo Dagger 2P också som verkar vara rätt likt Hubba Hubba med tanke på material och vattenpelare.
Fördel Dagger för större vestibuler och högre takhöjd. Fördel Hubba Hubba för att inte innertältet är helt i mesh och för att det verkar vara ett mer känt märke med många väldigt positiva reviews.
Vad har ni för tankar om Nemo ur kvalitetssynpunkt? Annan input utifrån hur och var jag tänkt använda tältet?

Är fortfarande lite velig, men lutar mest åt Hubba Hubba då det verkar vara populärt och därav enkelt att sälja om jag känner att det blev fel eller att ryggen sätter stopp för mina planer.
 
OK för kupl, men varför "inner först"?

Det finns dock kupoltält med "ytter först"-uppsättning, så du behöver inte offra den IMHO mycket värdefulla fördelen. Kolla t ex på Vaude Seamless 1-2P. , som dessutom vinner över Hubba Hubba både vad gäller vikt, pris och VP-värden. Takhöjden är densamma. Två absider, dock endast en med utgång. Vaude gör generellt bra tält med mycket genomtänkta detaljer med fokus på lätthanterlighet - se gärna uppsättningsfilmen på den länkade sidan.

Helt bortsett från det så känns det faktum att du vill kånka på ett tvåpersonstält modell tyngre som en felprioritering med tanke på din rygg. Jag skulle i det läget satsa på det lättaste enpersonstält jag hade råd med och låta min tilltänkta vandringskamrat bära eget (eller stå för det gemensamma) de gånger jag har sällskap.
 
Då du skriver att du har problem med ryggen och inte vill bära för tungt, varför inte även titta på tunneltält? Kupoltält har fördelar i vissa situationer då de är självstagande, men sett till utrymmet är tunneltält oftast lättare. Sedan håller jag med joanna att du bör välja ett tält med kopplade inner- och yttertält i vårt klimat.
 
Ja, TS kravlista: max 2kg, 2 persons tält, kupoltält, bra takhöjd, stor utgång, rymlig absid är inte enkel att få ihop till angiven budget. Dessutom skulle jag vilja tillägga att tältet skall vara enkelt att ta upp och ner i vårt klimat, även vid dåligt väder och då tycker jag man skall vara försiktig med att välja modeller där inner- och yttertälten reses separat.
Skulle även vilja ta bort tält med PU-belagd yttertältsväv pga kortare livslängd och tyngre (speciellt i fuktigt väder då den väven tar upp mer fukt vilket innebär extra vikt att bära om tältet inte är torrt på morgonen) och då den väven är vanlig i tält i lägre prissegment blir det en utmaning mot budget.

Det finns flera modeller av tält som kvalificerar på flera av dessa kriterier, men inte alla vad jag personligen vet. Skulle vara bra om TS kan fundera på priotetsordningen i kravlistan.
Ett tält som kan fungera är HB Nallo 2 men det är ett tunneltält. Lite tyngre och över budget (men kan ju finnas billigare geggans eller på HB Outlet). Att jag tänker på Nallo2 är just för att hela framsidan kan öppnas vilket innebär en stor utgång där man kan resa sig upp nästan direkt. HB Allak2 är ett tyngre alternativ men kupol men sidoingång ( allt efter preferens) och Helsport Ringstind Pro ett lite mindre och trängre alternativ med sidoingång.
 
Senast ändrad:
...
Ett tält som kan fungera är HB Nallo 2 men det är ett tunneltält. Lite tyngre och över budget (men kan ju finnas billigare geggans eller på HB Outlet). Att jag tänker på Nallo2 är just för att hela framsidan kan öppnas vilket innebär en stor utgång där man kan resa sig upp nästan direkt. HB Allak2 är ett tyngre alternativ men kupol men sidoingång ( allt efter preferens) och Helsport Ringstind Pro ett lite mindre och trängre alternativ med sidoingång.

I stället HB Nallo 2 kan ju Anjan 2 vara pga vikten på 1,8kg men i övrigt väldigt lika tält.
 
I stället HB Nallo 2 kan ju Anjan 2 vara pga vikten på 1,8kg men i övrigt väldigt lika tält.

Det är riktigt, men vad kan se på bilderna (?) verkat Anjan2 sakna de dubbla dragkedjor på yttertältets absid som ger en stor ingång rakt fram som jag tänkte kan vara en fördel för TS med de ryggbesvär han beskriver. Kanske någon som har Anjan2 kan bekräfta hur ingången ser ut?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
AnteÅ Välj rätt EXPED-tält här: Bo och sova 0
Foehammer117 Exped Tält Auriga Mesh och Venus II Bo och sova 11
Boludo Exped Orion Extreme tält Bo och sova 6
Repjkl Exped tält Venus III ?? Bo och sova 8
overkligheten Exped Orion, grymt tält eller? Bo och sova 3
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...