Tre av fyra i familjen frös tårna av sig i helgen - tips sökes tacksamt!

Som jag skrev tidigare, mycket handlar om kunskap hur man använder sin utrustning och hur man ska bete sig.
Ni ligger i tält och fryser, men använder inte filtar som är tillgängliga fören ni är riktig kalla. En av de absolut viktigaste grundregler i när man är ute är att hålla värmen. Kan du göra något för att förbättra din situation, gör det direkt. Du kommer inte frysa mindre, om du inte gör något. Och att få värmen tillbaka när man har blivit riktig kall kan vara svårt.
Ang. sovsäcken så har de mumieform för att undvika en massa luft som måste värmas upp och inte bidrar till mycket. Och det är inte optimalt att en för små person sover i en för stor säck, eftersom den lila personen måste värma upp oproportionerlig mycket säck och därmed tappar mycket energi. Så istället att snåla och köpa vuxen säck, köp säck som passar för närmaste åren och sälj dessa nä de blir för små.

Du har rätt. Och det är för att få ta del av andras kunskap som jag gör inlägg här.

Vad gäller sovsäck till barnen är jag inne på att köpa damsäck i alla fall till sjuåringen. Han är 140 cm lång nu så att köpa en barnsäck som är 150 cm låter väl kortsiktigt.
 
Vad var det för tält?

10 sekundmeter och tält med uppdragna sidor och/eller meshinnertält, då är avkylningen stor.

Två kupoltält från North face, varav ett hade nästan bara mesh i innertältet, det andra mindre mesh. Kanske bidragande faktor också? Vi pratade med familjen nu som vi lånat sakerna av, de hade sovit på samma plats i samma tempo för en vecka sedan utan att frysa. Så antingen var det blåsten (de hade ingen vind) eller så är vi en osedvanligt frusen familj.
 
Bra att ni testar er förmåga och prylar. Ni har säkert fått värdefull kunskap. På det igen! Inrikta er på hur ni lägger upp det inte på vissa modeller.

Svårt att veta men man kan spekulera lite om ni tältade på rätt ställe om det blåste så mycket. Dubbelväggiga tält utan mesh är varmare speciellt om det är lite volym och om ventiler stängs till.

Var det tjäle i marken? Golvyta i innertältet utan täcke av liggunderlag? Har sovsäckarna krage? Använde ni kudde? Fryser man så lämnar den mesta värmen kroppen från huvudet, där lönar det sig därför mest att isolera.

Minns när vår familj testade snöbivack i quincy utanför Saltoluokta fjällstation en familjefjällvecka. Två sov bra hela natten tre gav upp halvvägs. Barnen typ 6 8 och 10 om jag minns rätt.

Thure

Stort tack för uppmuntran! Det betyder mycket. Vi vill ju lära oss.

Vi hade liggunderlag på i princip hela golvytorna, använde de kragar som fanns, använde kuddar, oklar över tjäle - tror knappt det blivit sådan i Uppland i år. Dock mycket mesh, och mycket blåst ja.
 
Någon nämnde det i förbifarten men det kan inte nog betonas: Ta alltid rena, torra sovkläder på dig innan du kryper ner i sovsäcken ( om du inte sover naken, vilket faktiskt inte är så galet som det låter). Man är alltid lite fuktig i kläderna närmast kroppen. Är du lite frusen innan du lägger dig kommer du inte heller att få upp värmen. Då är det bättre att göra en åkarbrasa innan du kryper ner. Det är ju din kroppsvärme som ska värma upp sovsäcken. Jag sover ofta i vintersäck med komfort -8 året runt men använder den öppen som täcke varma nätter.
 
Ett tips är att prova dunsockar, de gör underverk. Prova ett par fleecebyxor med när du ändå är i farten. Frusna fötter = frusen kropp.

Ett "hett" tips är att köpa en vattenflaska utav märket NALGENE. Precis innan ni går lägger er häller ni i kokande vatten i flaskan och trär en tjock strumpa över den, och ned i sovsäcken.

Då får ni ett värmande element som håller i flera timmar! :)
 
Haft många tält där ytterduken inte går ned till marken helt och vinden kyler då många grader. Väldigt många grader kallare. Minns precis en sådan natt som du beskriver med familjen vid kusten i ett kupoltält som det blåste in i.

Nu har jag bla. ett Hilleberg Nallo 4GT som både kan vara luftigt, men stängas helt ned mot marken och ventileras på olika sätt. Den stora absiden ventilerar bra utan att det blir dragigt, och man kan stänga allt utan att det blir problem med kondens i sovdelen.

Ni hade väl inget liggunderlag utan isolering närmast kroppen? Uppblåsbara med bara luft utan isolering blir svinkallt.
 
Mina idéer:

Jag har lärt mig att sovsäckarnas tempangivelse sällan stämmer.
Nästan alltid köper jag minus 5-7 grader extra till det de ska användas till.

Det har också lett till att jag behöver 3 olika sovsäckar, för att klara av de olika äventyr jag beger mig ut på. Ingen sovsäck klarar alla situationer, tyvärr.

Nr 1: Supertunn, lätt dunsäck. Används inomhus i diverse kojor, där det finns gott om värme. +/- 0 säck.

Nr 2: Mellantjock sovsäck (i dun) som används vår/sommar/höst. Mestadels i tält och hängmatta. -7 säck.

Nr 3: Mycket tjock säck (i dun) Används uteslutande utomhus vintertid. -26 säck

Alla 3 sovsäckarna går att öppna på sidan, så att de enkelt kan användas som täcke ifall det blir för varmt. Mycket bra egenskap.
Alla tre säckarna kan användas i varandra eller som täcke på varann.

Det viktigaste för mig sedan är en varm toppeluva. Där tappar jag mest värme ifall jag sover ute.

Ett tält med mesh i hård vind är inte heller optimalt, men det har ju redan nämns.

Hoppas inte er naturvistelse blev avskräckande för familjen.
 
Var ni förberedda på detta väder och kollat SMHIs detaljerade prognoser över området?

För mig är det prio 1, och tältar bara om det är varmt och gött på natten och svag vind. Speciellt med kids är det nog va bra att va försiktig.

Meshtält gillar jag, men inte dessa tider och inte om det ska blåsa. Jag bor betydlig längre söderut än den där platsen och väntar med övernattningsturer till nattemperaturen närmar sig 10 grader iaf.
 
Ni har fått flera bra tips redan, men jag förstår att ni frös av flera anledningar:
1. Tält med enbart mesh som inte kan stängas till blir direkt dragiga och kalla när den blåser lite, speciellt med den envisa och kyliga NV vind som rådde förra helgen. I sådana situationer behöver man kunna stänga till ventilationen i innertältet på vindsidan (dock kan det vara skönt att ha ventilationen lite öppet på läsidan) för att hindra drag. Annars sover i varje fall jag inte skönt.
2. Liggunderlagen ni använde verkar ganska OK sett till väderlek och årstid. Visst är marken kall nu och risk för tjälde kan finnas.
3. Sovsäckarna är alldeles för kalla. Båda modellerna är fibersäckar, och dessa tappar ganska snabbt loft vid komprimering, förvaring och användning. Så att lägga på upp till +5-grader på angiven min temp på en fibersäck efter viss tids användning är ett tips grundat på egen erfarenhet. TNF säcken är inte EN-testad, och att ange -7C på den säcken med så lite fyllning är väl optimistiskt. Jag köpte i mitten av 1980-talet en Ajungilak säck med liknande spec (fyllning DuPont Quallofil) som skulle hålla mig varm till -7, det blev omedelbart återköp efter min första fjällvandring med den då jag frös som en hund redan vid flera plusgrader på natten.
Min erfarenhet är att matematiken är enkel i detta fall, en fibersäck som skall klara temperaturer kring nollan väger ca 1,6-1,7kg (utan packpåse) i vuxenstorlek oavsett vilket fantasinamn tillverkarna använder på polyesterfibern de fyllt sovsäcken med.
För ert tänkta användningsområde bör ni välja 3-säsongssäckar, EN testade med i varje fall TLimit -5C (för killarna) och TComfort -5C (för damerna). Givetvis hänger det på hur frusna ni är när ni sover. Själv vet jag att jag kan vara ganska frusen på kvällen och småtimmarna, så jag lägger gärna på några grader på TLimit som riktlinje för mig själv.


Att zippa ihop sovsäckarna när det är kallt kan försämra isoleringen, då det gör att värmen som alstras av din egen kropp i sovsäcken lättare tar sig ut genom den större öppningen. Välj därför inte sovsäckar efter denna möjlighet, utan efter vad som är mest praktiskt för er (högerhänt väljer en sovsäck med dragkedja på vänster sida etc)
 
Någon nämnde det i förbifarten men det kan inte nog betonas: Ta alltid rena, torra sovkläder på dig innan du kryper ner i sovsäcken ( om du inte sover naken, vilket faktiskt inte är så galet som det låter). Man är alltid lite fuktig i kläderna närmast kroppen. Är du lite frusen innan du lägger dig kommer du inte heller att få upp värmen. Då är det bättre att göra en åkarbrasa innan du kryper ner. Det är ju din kroppsvärme som ska värma upp sovsäcken. Jag sover ofta i vintersäck med komfort -8 året runt men använder den öppen som täcke varma nätter.

Stort tack. Detta kommer vi att göra slaviskt nästa gång...
 
Ett tips är att prova dunsockar, de gör underverk. Prova ett par fleecebyxor med när du ändå är i farten. Frusna fötter = frusen kropp.

Ett "hett" tips är att köpa en vattenflaska utav märket NALGENE. Precis innan ni går lägger er häller ni i kokande vatten i flaskan och trär en tjock strumpa över den, och ned i sovsäcken.

Då får ni ett värmande element som håller i flera timmar! :)

Även detta tips antecknas nogsamt och kommer att provas vid kommande tur, tack!
 
Stort tack även till smux, kveke och cuba cola - jag tror ni alla har rätt i era analyser. Vi skulle ha haft varmare sovsäckar och vi skulle inte ens ha testat att tälta i meshtält när det skulle blåsa så mycket (vi sätter upp det på oerfarenhetskontot - för en vecka sedan hade jag inte ens förstått problemet med mesh).

Nåja. Nya tag. Jag har idag reserverat två syntetsäckar till barnen som ska ha komfort för dam till -5. https://www.outnorth.se/marmot/women-s-trestles-elite-eco-20#MidnightStorm och ska snöra av dem för att göra dem precis lagom långa. Det var de varmaste mindre syntetsäckar jag hittat. Jag vågar inte köpa dun till dem pga nattlig olycksrisk. Jag ska få prova ut dunsäck också i morgon för att se vilken bredd på säck jag själv behöver (lång ivändare).

Jag har spanat mig blodig på tält och hade precis bestämt mig för ett Bergans Trollhetta för 4 personer när jag insåg att det var slutsålt överallt. Hilleberg verkar fantastiska, men vi vill också köpa två tält (för att kunna dela upp oss två och också kunna ta med min bror på tur), så där är jag än så länge lite för snål. Jag kanske ändrar mig till helgen. Jag skulle vilja ha ett tunneltält för fyra och ett kupoltält för tre.

Jag ska också beställa hem Nalgeneflaskor. Och nästa tur görs enbart om en mildare vindprognos.

Återigen, stort tack till er alla som bidrar med kunskap och tips! Och ännu mer tack till er som också ger lite allmän pepp och uppmuntran, det värmer!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.