Tre av fyra i familjen frös tårna av sig i helgen - tips sökes tacksamt!

Hej!

Familj om fyra som vill börja tälta (pandemianpassning). Så jag har en annan tråd om tältinköp - stort tack för alla inspel, där har vi nu nästan bestämt oss.

Men: Vi hade turen att få låna två tält och fyra sovsäckar för att testa tältkoncept och för att testa hur varma sovsäckar vi behöver köpa. Så i fredags tältade vi vid Dalälven i Uppland, vansinnigt vackert. Det var dock ca 5 grader på kvällen, neråt 2 grader på natten, och blåste ordentligt (uppåt 9-10 sekundmeter. Vi sov två och två i två kupoltält från North face, i ylleunderställ, mössa och varma sockar. Vi var mätta och glada när vi lade oss. Vi låg på dubbla liggunderlag, jag (mamman) på ett Exped 7 + cellplast, pappan på dubbla cellplast, barnen på cellplast + thermarest ridgeback...

Resultatet blev såhär:
Vanligtvis varm pappa och mycket varm sjuåring sov i varsin Mammut Creon MTI 3-Season - komforttemp 4C. Båda två frös ordentligt och var kalla och natten slutade med att de sov i en av säckarna för att hålla värmen, det var för kallt tom för att bara zippa ihop säckarna.

Vanligtvis ganska kall mamma sov i en North Face Cat'S Meow (temp runt -7??) och huttrade och frös eländigt hela natten. Vanligtvis halvvarm femåring sov också i en North Face Cat'S Meow (temp runt -7??) och var hyfsat varm på natten men kall på morgonen. Vi borde ha zippat ihop de här säckarna, men det ville inte femåringen på kvällen och på natten var det för kallt för att börja ta sig runt i tältet.

Vi var lite tagna på sängen av att det blåste så mycket, men framför allt av att vi frös så mycket på natten. Och nu när vi vill köpa egna sovsäckar vet vi inte hur vi ska tänka... Vi vill ändå kunna tälta vår-höst, så det verkar ju som att vi behöver säckar med som högst komforttemp -5? Men de måste ju vara helt galet varma att ha på sommaren? Antar att man då bara får sova på säcken med ett sidentäcke på sig? Vi ska köpa tält och fyra sovsäckar, och det kommer bli en rätt stor utgift, så vill kan omöjligt köpa åtta säckar.

Jag hade tittat på en Marmot Sawtooth till mig, men skulle ens den ha räckt i helgen? (Är 185 cm lång och i-vändare så hade tänkt mig en LW för att slippa tight mumieform, men vill för allt i världen inte frysa så igen!)

Och hur gör vi med barnen? Vi skulle gärna köpa syntet till dem eftersom det fortfarande kan hända någon olycka nattetid - men de behöver ju hålla värmen mycket mycket bättre? Finns det ens syntetsäckar som är tillräckligt varma och som inte väger två kilo styck? Sjuåringen är redan 140 cm och femåringen 120 cm, så vi tänker oss att köpa vuxensäck i alla fall till sjuåringen.

Hela familjen vill gärna tälta mer. Men ingen av oss vill frysa så igen. Vi är verkligen glada över att vi kunde låna och testa så att vi inte köpte för kallt från början...

Vi tar tacksamt emot tips!!!

Tillägg: Vi hade dessutom fleccefiltar med oss... Som extra reserv. De lade vi över säckarna ovan och det gav lite extra värme - ändock alltså iskyla. Finns det skalskydd man kan ha på säckar..? Hur gör man?
 
Senast ändrad:
Bytte ni till torra underställ o strumpor innan ni lade er? Det gör underverk..

Hade barnen för långa säckar? Det blir lätt kallt.. Jag är kort så jag vet! I värsta fall kan man snöra av fotänden med ett skärp.. Säcken ska inte vara för bred heller.

Halkade ni av liggunderlaggen? En fot mot kalla marken kan leda bort mycket värme..

Ett tips är att se till att röra på sig innan man kryper ner och dricka varm choklad när man redan krupit ner i sovsäcken. Det gör jag alltid (inga barn dock)

Svårt med barn kanske men man kan tjäna mkt värme på att använda och snöra åt luva och krage på säcken.
Använder du inte kragen på säcken kan mycket luft komma ut där. Noga att stänga hela dragkedjan och hålla hela kroppen uppe på liggunderlaget.

Vet flera här som använder bubbelplast under tältgolvet. Det ger extra isolering. Tänker att det borde vara smidigt med heltäckande isolering när man har barn. Alltså liggunderlag också så klart.

Sen så har jag just testat min dunsäck komforttemp (kvinnor) -6C
Jag hade tjockt ullunderställ och det var mkt bra i ca -1 så jag är glad att jag inte valde en tunnare säck.. så se tempangivelser som ett sätt att jämföra och inte ett mått på vilken temperatur som passar er.
 
Precis: Temperaturangivelsen på sovsäckar är bara för att man ska kunna jämföra olika säckar.

Person A kanske är varm i en +1-säck även om det är -5, medans person B i samma situation behöver en -10-säck.
 
Bytte ni till torra underställ o strumpor innan ni lade er? Det gör underverk..

Hade barnen för långa säckar? Det blir lätt kallt.. Jag är kort så jag vet! I värsta fall kan man snöra av fotänden med ett skärp.. Säcken ska inte vara för bred heller.

Halkade ni av liggunderlaggen? En fot mot kalla marken kan leda bort mycket värme..

Ett tips är att se till att röra på sig innan man kryper ner och dricka varm choklad när man redan krupit ner i sovsäcken. Det gör jag alltid (inga barn dock)

Svårt med barn kanske men man kan tjäna mkt värme på att använda och snöra åt luva och krage på säcken.
Använder du inte kragen på säcken kan mycket luft komma ut där. Noga att stänga hela dragkedjan och hålla hela kroppen uppe på liggunderlaget.

Vet flera här som använder bubbelplast under tältgolvet. Det ger extra isolering. Tänker att det borde vara smidigt med heltäckande isolering när man har barn. Alltså liggunderlag också så klart.

Sen så har jag just testat min dunsäck komforttemp (kvinnor) -6C
Jag hade tjockt ullunderställ och det var mkt bra i ca -1 så jag är glad att jag inte valde en tunnare säck.. så se tempangivelser som ett sätt att jämföra och inte ett mått på vilken temperatur som passar er.

Tack för svar! Vi bytte inte kläder men väl strumpor innan vi lade oss, vi höll oss alla nogsamt på (de dubbla) liggunderlagen, och snörpte åt allt man kunde snörpa åt.

Jo, absolut, vi behöver ju uppenbarligen konforttemp minst -5 för att klara typ april- och så på sommaren bara sova ovanpå sovsäcken?

Började titta på den här till barnen - alldeles för lång såklart men får väl snöras av:

https://www.outdoorexperten.se/p-40496-mammut-kompakt-mti-winter.aspx

erfarenheter någon?
 
Att ha fleece filt utanpå sovsäcken är jo inte helt optimalt. I bästa fall gjorde den ingenting, i värsta har den tryckt ihop sovsäcken och minskat dess isoleringsförmåga. Hade man däremot använt fleece filten inuti sovsäcken, då hade den antagligen gjort stort nytta, ffa. om sovsäcken är egentligen för stort för personen som ligger i den.
Ur mitt perspektiv hade ni tillräckligt bra grejer med er men saknade kunskap att använda dessa rätt.
Angående för varm sovsäck under sommaren. Det är en icke problem. Köp säck med dragkedja över hela längden, så kan man använda den som täcke om det är för varmt i själva säcken.

Lite fler frågor:
Tält, hade den mesh innertält och det var drag i tältet?

Dubbla liggunderlag skrev du, hade ni cellplast underst eller överst?
 
Att ha fleece filt utanpå sovsäcken är jo inte helt optimalt. I bästa fall gjorde den ingenting, i värsta har den tryckt ihop sovsäcken och minskat dess isoleringsförmåga. Hade man däremot använt fleece filten inuti sovsäcken, då hade den antagligen gjort stort nytta, ffa. om sovsäcken är egentligen för stort för personen som ligger i den.
Ur mitt perspektiv hade ni tillräckligt bra grejer med er men saknade kunskap att använda dessa rätt.
Angående för varm sovsäck under sommaren. Det är en icke problem. Köp säck med dragkedja över hela längden, så kan man använda den som täcke om det är för varmt i själva säcken.

Tack för feedback! Fleccefiltarna åkte inte förrän vi frös som mest, och då hjälpte det något. Sant dock att vi borde ha haft dem i säckarna istället.

Tror faktiskt också att säckarna var för kalla. Jag har _aldrig_ förut hört sjuåringen klaga på att han fryser om annat än om händerna, trots skidsemestrar mm. Han brukar vara en kamin.
 
Som jag skrev tidigare, mycket handlar om kunskap hur man använder sin utrustning och hur man ska bete sig.
Ni ligger i tält och fryser, men använder inte filtar som är tillgängliga fören ni är riktig kalla. En av de absolut viktigaste grundregler i när man är ute är att hålla värmen. Kan du göra något för att förbättra din situation, gör det direkt. Du kommer inte frysa mindre, om du inte gör något. Och att få värmen tillbaka när man har blivit riktig kall kan vara svårt.
Ang. sovsäcken så har de mumieform för att undvika en massa luft som måste värmas upp och inte bidrar till mycket. Och det är inte optimalt att en för små person sover i en för stor säck, eftersom den lila personen måste värma upp oproportionerlig mycket säck och därmed tappar mycket energi. Så istället att snåla och köpa vuxen säck, köp säck som passar för närmaste åren och sälj dessa nä de blir för små.
 
Bra att ni testar er förmåga och prylar. Ni har säkert fått värdefull kunskap. På det igen! Inrikta er på hur ni lägger upp det inte på vissa modeller.

Svårt att veta men man kan spekulera lite om ni tältade på rätt ställe om det blåste så mycket. Dubbelväggiga tält utan mesh är varmare speciellt om det är lite volym och om ventiler stängs till.

Var det tjäle i marken? Golvyta i innertältet utan täcke av liggunderlag? Har sovsäckarna krage? Använde ni kudde? Fryser man så lämnar den mesta värmen kroppen från huvudet, där lönar det sig därför mest att isolera.

Minns när vår familj testade snöbivack i quincy utanför Saltoluokta fjällstation en familjefjällvecka. Två sov bra hela natten tre gav upp halvvägs. Barnen typ 6 8 och 10 om jag minns rätt.

Thure
 
Hej

Jag har skickat ett meddelande till dig! Jag bor också i Uppland och har många av grejerna du funderar på...

//Karolina
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.