Tältpinnar snö

Jag kollade vad Hillebergs 3 mm linor klarar och de har mycket riktigt en brottstyrka på 80 kg. Rimligt att linfästerna har något liknande (jag har ägnat några tankar åt det ibland medan stormen slitit i tältet). Linan på 2 mm klarar upp till 60 kg.

Jag har faktiskt skickat en fråga till Hilleberg om linfästena, får se om de svarar. Lätt att snöa in på det här ämnet, faktiskt...

Samtidigt är 80 kg på ett 3 mm snöre väldigt lite. 3 mm dyneema har en brottgräns på närmare 800 kg. Paracord 550 ca 200 kg.
Antar att andra egenskaper drar ner på hållfastheten (icke absorberande, rätt töjning, m.m.), eller så är det en annan mätstandard av nån anledning.
Eller drar ner och drar ner. Finns ju ingen anledning att ha en lina som är starkare än linfästet, så då kan man ju prioritera annat. Å andra sidan hade en tunnare lina varit lättare.

Insnöandet når nya höjder i dessa tider med social distansering =)
 
Pinnar och karbiner funkar nog bra men jag skulle rekommendera längre linor. Ofta behöver man gräva ner pinnarna en bra bit och då är 40-50 cm nödvändigt om man vill att karbinen ska komma upp ovan snön.
 
Städjan

Fantastisk tur på Städjan :) utvärdering av pinnarna kommer efter helgen.
 

Bilagor

  • 61DDA5A1-3942-4F63-8038-51D10A933111.jpg
    61DDA5A1-3942-4F63-8038-51D10A933111.jpg
    58.8 KB · Visningar: 281
Utvärdering

Väldigt nöjd med snöpinnarna. Bra funktion, vikt, och pris. Stabila.
Gjorde två varianter, 4 st med fäste i mitten och 4 st med fäste i överkant och spetsig nedsida som en konventionell tältpinne.

Kommer göra alla till varianter med spets, ha ett hål i mitten och ett uppe så man kan skifta beroende på hur man använder dem. Kanske gör jag ett jack med vinkelslipen i övre delen, som fästhål för snöre samt att man få får något att bända mot om de fryst fast i snön.

Elastiska linor funkar men byts nog ut mot vanliga stumma. Karbinhakarna känns starka nog men skiftas kanske när jag springer på alternativ.

Sprejar dem i något färgglatt för att lättare se dem och för ytans skull.

Det var allt för nu :) Stort tack för alla goda råd!
Vill också tipsa om https://www.clasohlson.com/se/Teleskopspade-i-aluminium/p/31-8090
Mycket produkt för pengarna.
 

Bilagor

  • C1DB7B14-CC49-42C2-8F6D-E62A3A029675.jpg
    C1DB7B14-CC49-42C2-8F6D-E62A3A029675.jpg
    56.9 KB · Visningar: 275
Tummen upp :)

Hej igen,

Ser bra ut och kul att det funkade som tänkt. Ett litet tips till som jag kom på när man tänkt ett varv till på saken. Ser att du kör med tunneltält. Då kan det vara värt att överväga att göra 4 extra långa markpinnar att sätta i bägge ändarna. Har själv saknat sådana när snön varit mjuk och jag inte velat använda mina skidor....t.ex om man har stighudar på.

/ stefan
 
Svar från Hilleberg

Lovade i inlägg #12 att återkomma om jag fick svar från Hilleberg om hållfasthet. De svarade på mer än så och jag fick lov att citera här i tråden.

I det första svaret fick jag dessa synpunkter:
"Hur mycket ett tält kan hantera beror av många omständigheter, som uppsättning, markförhållanden och vindriktningar mm. När det gäller linfästen och framförallt linorna på våra tält är det viktigt att du drar ut linorna i sitt längsta läge. På tunneltält är det viktigt att staglinorna är åtdragna, men inte så hårt att toppen av tältet planas ut; detta kan faktiskt minska tältets hållfasthet."

Rådet om att dra ut linorna till längsta läge kan jag bekräfta genom egen erfarenhet. Gör man inte det finns risk att tältstängerna viker sig.

Men det kom mer, bland annat:
"Alla våra tält testats mycket omfattande och i väldigt krävande förhållanden, både i vindmaskinen, i labb och i fält. Vanligtvis är det inte material eller fästpunkter på tältet som går sönder utan det är oftast någon av markförankringarna som kommer upp ur marken som i sin tur gör att strukturen på tältet försämras och bli mer sårbar. (...) Vi låter även tälten sitta i full storm i många dygn framför vindmaskinen för att se på slitage och eventuella punkter vi behöver åtgärda. Linfästen och pinnfästen är naturligtvis detaljer som vi då tittar på – inte bara styrka men även placering, vilker också är mycket viktigt. Vi kan därför säga att alla linfästen och markpinnefästen är väldigt starka."

Så inga siffror från dem men lite bakgrund. De gånger blåsten har vållat problem på mina vinterturer så har det varit för korta staglinor samt uppdragna pinnar och dragkedjor som varit problemen. Ingenting har gått sönder på Kerontältet..
 
Jag tycker det mesta funkar bara de är långa nog, Jag har testat flera varianter av snöpinnar och snöankare, även hemmagjorda. Oftast har jag valt för korta och klena. Mina hemmagjorda har inte varit stabila nog (hade dåliga ideer...). Jag tycker även Hillebergmed snöre/krok mest krånglar till det i hantering. Man lär sig uppskatta enkelhet på vinterhajk.

De senaste åren har jag slutligen(?) fastnat för den enklare typen av 50cm pinnar kombinerat med några 30cm för golvet (och skidor/stavar vid behov). Detta i kombination med pulka. När man bär i ryggsäck är det 30cm + stavar/skidor.

Tycker XXL/Helsports pinnar är prisvärda, det var igentligen det jag ville tipsa om:)

"Helsport Pluggar 50cm"
https://www.xxl.se/helsport-pluggar-50cm-pk-a-8-stk-gra/p/1011484_1_style
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
uhlrog Tältpinnar för snö Bo och sova 9
daviie Tältpinnar gått sönder, hur hitta ersättnings? Bo och sova 20
Keep_walking Tältpinnar vid blåst Bo och sova 22
4623 Nya tältpinnar, vad rekommenderas? Bo och sova 12
chilehead Tältpinnar skillnad mellan olika? Bo och sova 19
niklun Stående skidor som tältpinnar Bo och sova 2
Topi Tältpinnar Y-peg Urberg vs Hilleberg Bo och sova 26
Gregorius Tältpinnar för vintern Bo och sova 3
ludwigjoakim Förlorat tältpinnar(stänger)... Bo och sova 6
friluftsrookie Sovsäck och tältpinnar Bo och sova 13
Glännman Nya tältpinnar Bo och sova 28
avslutatmedlemskap130327 Trasiga tältpinnar Bo och sova 6
Dalco "Tältpinnar" till berghäll? Bo och sova 18
camoscio hillebergs tältpinnar Bo och sova 12
märta69 Tältpinnar i EVEREST Travel Bike 2 Bo och sova 5
Polarnatt Tältpinnar till Halti-tält Bo och sova 0
AfTech54 Fjällrävens tältpinnar Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Sovsäcksöverdrag + tältpinnar - modda ett Akto Bo och sova 4
alven Val av tältpinnar/markpinnar Bo och sova 17
nmr hilleberg tältpinnar Bo och sova 2
lizardking Var kan man köpa nya tältpinnar?? Bo och sova 11
samme83 Tältpinnar i kolfiber? Bo och sova 5
Tältpinnar Bo och sova 0
hannulan Slå upp tält när det är tjäle o lite snö Bo och sova 5
Skattletaren Snö pinnar Bo och sova 2
MadIce Tälta utan snö på vintern.. Bo och sova 4
Broder Bob Förankring av tält i snö Bo och sova 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...