Laga hammock

Just köpt mig en hammock från xxl. En mckinzie inkl tarp. Köpte en billigare för att se om det var nåt för mig. Och vad kan kag säga
Älskade det. Även om det var mer omständigt än tält så gillade jag hammocken skarpt!!!
Dock lyckades jag ha sönder den. Dels i myggnätet med dragkjedjan
Tänker att jag tar någon lagningslapp eller något och klämmer dit. Blev inget stort hål.
När jag la mig i hammocken tog jag av mig byxorna då jag hade sovsäck och sov i understället. Kniven jag hade i bältet på byxorna gled under natten ur slidan och gjorde ett hål i botten på hammocken. hade en jävla tur att jag inte fick den i mig. Hädanefter okommer jag plocka ur kniven ur bältet! Inget stort hål. Inte större än att du får in ett pekfinger.
Nu är frågan. Hur lagar jag det hålet på bästa sätt? Är det att sy på en lapp eller funkar det lika bra med en såndär klisterlapp som man sätter över revor på kläder även där?
 
Så det är bara att kasta menar du?
Är väl knappasr något jag kan lämna tillbaka heller. Har inte haft den mer än två veckor. Bara legat nedpackad.
 
Har ingen egen erfarenhet av att laga hammockar, men läst just detta i en hammockbok och på www.hammockforums.net. Jag skulle testa att lämna tillbaka först, men annars skulle jag nog prova att sy på nån förstärkning, men det beror väl på var revan sitter. Vissa ställen blir det ju högre belastning på, medan vissa ingen alls. Men om kniven föll ur så blev hålet brevid din kropp då antar jag och där blir belastning högre. Man vill ju verkligen inte ramla i genom och slå huvudet i en sten mitt i natten
 
Laga!

Sy först igen hålet. Sätt sedan en lapp på varje sida av tyget och sy fram och tillbaka med trestegssizsac. Är du mycket tung, lägg evetuellt en förstärkning över hela hängmattans bredd (då utan lapp) och sy fast på samma sätt. Kommer knappast att gå sönder.
 
Senast ändrad:
Sy först igen hålet. Sätt sedan en lapp på varje sida av tyget och sy fram och tillbaka med trestegssizsac. Är du mycket tung, lägg evetuellt en förstärkning över hela hängmattans bredd (då utan lapp) och sy fast på samma sätt. Kommer knappast att gå sönder.
TACK!!!
Tycker väl inte jag är rysligt tung. Strax under 100kg på ca 188cm. Bör jag ändå sätta förstärkning då över hela hängmattans bredd?

hålet är precis under mig. Är lite av ett under att jag inte fick kniven i mig eller trillade ur inatt.

Om jag ska reklamera, vad tusan säger jag då?
"Jo, du förstår, myggen var stora som satan så de bet hål på nätet. Sen kom en räv och bet mig i baken... men jag vill gärna ha en ny hammock..."
En sådan naturupplevelse skulle nog ta lusten ur den mest råbarkade skogsmullen. Inbillar jag mig i alla fall.
Men tips mottages tacksamt vad jag ska säga om jag nu ska reklamera den.
 
Nu vet jag inte vilket material det är frågan om men gissar polyester eller något annat plastmaterial. Då rekommenderar jag någon laglapp av nylon. Sitter fint. Köpte nyss till min ryggsäck och sitter bättre än man tror bara man följer instruktionerna. Viktigt bara att klistra på när tyget är rent så tvätta det innan.

Lycka till!

Just köpt mig en hammock från xxl. En mckinzie inkl tarp. Köpte en billigare för att se om det var nåt för mig. Och vad kan kag säga
Älskade det. Även om det var mer omständigt än tält så gillade jag hammocken skarpt!!!
Dock lyckades jag ha sönder den. Dels i myggnätet med dragkjedjan
Tänker att jag tar någon lagningslapp eller något och klämmer dit. Blev inget stort hål.
När jag la mig i hammocken tog jag av mig byxorna då jag hade sovsäck och sov i understället. Kniven jag hade i bältet på byxorna gled under natten ur slidan och gjorde ett hål i botten på hammocken. hade en jävla tur att jag inte fick den i mig. Hädanefter okommer jag plocka ur kniven ur bältet! Inget stort hål. Inte större än att du får in ett pekfinger.
Nu är frågan. Hur lagar jag det hålet på bästa sätt? Är det att sy på en lapp eller funkar det lika bra med en såndär klisterlapp som man sätter över revor på kläder även där?
 
Men vad du än gör släng den inte. Försök fixa den. Är så otroligt trött på att folk slänger allt utan att ge sakerna en till chans.

Just köpt mig en hammock från xxl. En mckinzie inkl tarp. Köpte en billigare för att se om det var nåt för mig. Och vad kan kag säga
Älskade det. Även om det var mer omständigt än tält så gillade jag hammocken skarpt!!!
Dock lyckades jag ha sönder den. Dels i myggnätet med dragkjedjan
Tänker att jag tar någon lagningslapp eller något och klämmer dit. Blev inget stort hål.
När jag la mig i hammocken tog jag av mig byxorna då jag hade sovsäck och sov i understället. Kniven jag hade i bältet på byxorna gled under natten ur slidan och gjorde ett hål i botten på hammocken. hade en jävla tur att jag inte fick den i mig. Hädanefter okommer jag plocka ur kniven ur bältet! Inget stort hål. Inte större än att du får in ett pekfinger.
Nu är frågan. Hur lagar jag det hålet på bästa sätt? Är det att sy på en lapp eller funkar det lika bra med en såndär klisterlapp som man sätter över revor på kläder även där?
 
Tror knappast att <100 kg till din längd kräver förstärkning över hela bredden. Själv hade jag gjort det, men jag har en muskelsjukdom och är generellt "skör" i kroppen. Testa lagningen på rimlig höjd bara!
 
Nej, slänga är det sista jag vill göra.
Försöker så långt det är möjligt att laga saker.
Har också varit inne på att klistra på någon nylon lapp på båda sidor. Tänkte att det bör hålla.
Eller behöver jag sy tror ni? I så fall får jag nog lämna bort den.

Osäker på material. Men skulle gissa på nylon av det lite tunnare slaget.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.