Innersäck ökar kapaciteten?

Jag letar en sovsäck 3 säsongs dunsäck som möjlgen kan användas i våra "milda vintrar" T.ex Sawtoth eller Pallisade är två säckar jag tittat på. Jag är inte jättefrusen, men om det blir lite kallare så funderar jag på de innesäckar som påstås kunna öka kapaciteten mellan 8-11 grader.
Jag övernattar oftast i färdiga vindskydd i Mälardalen.
Finns det erfarenheter (+/-)
- Ökar den temperaturkapaciteten?
- Risken att den "korvar sig inne i säcken" och blir struligt att röra sig?
- Kan man låta innersäcken ligga kvar i yttersäcken när man packar och "spara total packvolym" på det sättet
Med vänlig hälsning MIkael
 
Jag har denna som jag anvander med dels en senvar-, sommar-, tidighost-dunsovsack, och med en annan tjockare dunsovsack for de ovriga arstiderna.
https://www.rei.com/product/649745/cocoon-coolmax-mummy-liner
Nu vet jag inte om du tankte pa denna sortens innesack, men hur som helst.

Detta foder(?) (liner) sager att det skall lagga till 4.7 grader. Min asikt ar: "Fan tro't". Jag har mycket svart att se att det ens skulle lagga till tva grader. Nagon grad blir det sakerligen, men inte sarskilt manga. Da linern ar tunn sa binder den inte speciellt mycket luft. Jag har den mest for att undvika att smutsa ner min sovsack.

Ja, den korvar sig nagot, men det ar nog mer en vanesak. Om det skulle spara volym att ha den kvar i den yttre sovsacken har jag aldrig funderat over. Jag har den for sig sjalv, men kan inte saga att det ar battre an nagot annat satt.
 
Använder en Marmot Never Winter året runt, ned till ca -10 grader har jag haft det. Då sover jag visserligen med underställ och fleecekläder.

Vänner har Palasiden och den går ner till -20, med samma tankesätt som ovan, men istället för varm vid över 10 plusgrader.
 
Jag har Sea to Summut Thermolite Reactor som sägs ge +8 grader extra i komfort-temp. Det tvivlar jag starkt på, med tanke på hur tunt materialet är. Men viss värmeeffekt ger det säkert.
Men det är skönt att ha som innermaterial i sovsäcken, torkar snabbt på morgonen.
Jag skaffade linern till en tidigare sovsäck som egentligen var mer för sommarbruk med komfort +8. Min nuvarande sovsäck Cumulus Lite400 har ju en mycket bättre komforttemp så linern är egentligen överflödig numer för mitt behov, men använder den ändå för att hålla sovsäcken fräschare invändigt..
Jag packar ihop säck o liner samtidigt och får då ned det i sovsäckens orginalpack-påse, så det är minimalt med extra packutrymme som krävs.
 
Nån större värme tror jag inte att linern ger.. systemet jag använder räknar att den tunna sovsäcken ger 3-4 extragrader, och då är det en säck med dubbla lager och foder. Visserligen tunn, men ändå. Linern är ju bara ett enkelt lager.
 
- Risken att den "korvar sig inne i säcken" och blir struligt att röra sig?
- Kan man låta innersäcken ligga kvar i yttersäcken när man packar och "spara total packvolym" på det sättet
Med vänlig hälsning MIkael

Säckar som är avsedda att använda ihop kan ibland kopplas ihop på något sätt. Annars kan ett par knytband på insidan respektive utsidan funka på liknande vis.

Jag vet inte om du sparar någon volym och du ökar risken att säcken inte hamnar rätt när du packar upp den. Iofs knölar jag ihop en sovsäck vilket ökar risken för att något hamnar snett jämfört med att rulla ihop något.
 
Naturkompaniet sålde för några år sedan ett liner tillverkat av Woolpower.
Tyvärr verkar det ha utgått, men annars så var det faktiskt ett värmande liner.
Har använt mitt tillsammans med en -3 säck på vinternätter när termometern visat ner mot -10 utan att frysa.
 
Har du en tunn liner (mer för stt skydda säcken) som den som blimp länkar till eller som i mitt fall samma modell fast silke så påverkar det temperaturen marginellt (=försumbart). Det har större betydelse för vad du har på dig, så ett underställ i merinoull, sockar och en mössa ger bättre effekt. Använder själv en Marmot Pinnacle (TComfort -5,5C, TLimit -12,2C) för höst och vår bruk.

Jag brukar packa nattkläderna ihop med linern i en egen mindre drybag som jag packar ner bredvid sovsäcken. Linern har en tendens att trassla så behöver ändå fixa till allt innan man kryper ner (för mig brukar det vara lättare att krypa ner i linern först och sedan in i sovsäcken).
 
Naturkompaniet sålde för några år sedan ett liner tillverkat av Woolpower.
Tyvärr verkar det ha utgått, men annars så var det faktiskt ett värmande liner.
Har använt mitt tillsammans med en -3 säck på vinternätter när termometern visat ner mot -10 utan att frysa.

Inte en riktig liner men om man har vägarna förbi Woolpowers fabriksoutlet i Östersund så kan man få tag på en "tub" - i princip ett rör av deras tyg väv (jag tror det är 200 jag har). En någorlunda sömnadskunnig kan nog få det till en liner på nolltid.
 
Stort tack för inlägg och tips, det hjälpte mig till beslut

Jag satsar på en sawtooth som grundsäck. Blir nyfiken på "ullstrumpan" från Östersund, ska dit om några veckor, blir sugen på att leta upp outletten och köpa en bit. Skall ut och vindskyddsövernatta före dess så det blir test på sawtooth och jacka över om det skulle behövas, räckte inte det så har jag ännu större incitament att leta ull.

Det känns också klokt att ha en Linear för att lättare samla fukt och hålla säcken fräsch, satsar på en tunn sådan av hygienskäl.

Som sagt tack ;-)
 
Har en silkesliner och upplever ändå att jag blir lite varmare om jag tar på den i säcken på natten när jag fryser. Men frågade Bergans som säljer en sån och fick ett annat svar.

"En Liner Silk om det er det du mener..
Gir ikke varme men er ment som en beskyttelse slik at du ikke må vaske din sovepose så ofte."

Kanske mentalt men jag upplever då en märkbar skillnad 😀
 
Jag kör med ett Western Mountaineering Ultralite vår-sommar-höst (och lagom kalla vimternätter ca -5 gr). När det är som kallast kör jag med ett underställ från Woolpower och ullsockor. Har provat liner i sovsäcken men tyckte det blev lite "instängt',

Resten av familjen kör NF Blue Kazoo som är lite tyngre men har ett betydligt skönare innertyg och de verkar sova minst lika gott kalla nätter..så skulle jag köpa idag skulle det nog bli en NF...
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...