Vädret i Jämtlandsfjällen

Vi har planerat att gå jämtlandstriangeln på skidor i påskveckan, men jag börjar bli orolig för att det blir varmt och slaskigt, för det är ju läskigt varmt och snöfritt långt norrut i Sverige nu. Är det någon som har varit där nyligen och vet hur det ser ut eller som vet hur det brukar vara, om det är någon risk för att det blir dålig snö 4-7 april?
 
Det är ju över en månad dit, men närmaste 10 dagarna ska de ju ha -8-9 grader, på bilderna från Storulvån (facebook) så ser det vitt ut. Storlien har ju 125 cm snö just nu.

Men mycket kan hända, åt båda hållen.

Ska själv till Härjedalen veckan före och är inte ett dugg orolig,.
 
Jag har uppfattningen att det är ganska gott om snö i Jämtlandsfjällen. Här i Östersund har temperaturen pendlat runt nollan i stort sett hela 2020 men kommer man upp lite i höjd så att temperaturen faller lite så har det som fallit som regn här fallit som snö.
Det var ganska gott om snö vid Lunndörrstugan i helgen och lär knappast minskat sedan dess.

Men istället för mina antaganden så kan man ju ringa Storulvån och fråga hur det är i verkligheten :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...