vattentät toalettpapperhållare

Jag träffade för ett tag sedan en tjej på en affär som köpte en vattentät toalettpappershållare för dryga 220 kronor i julklapp åt sin man. Är en toalettpappershållare något nödvändigt eller är det en sak som tyder på vårt ekonomiska överflödssamhälle?

Ville inte skriva tidigare om det är så att hennes man läser här.


Per
 

Bilagor

  • sea-to-summit-ultra-sil-outhouse-toilet-roll-holder-1.jpg
    sea-to-summit-ultra-sil-outhouse-toilet-roll-holder-1.jpg
    28.5 KB · Visningar: 754
Personligen bär jag toalettpappret fuktskyddat i fickan, så att det alltid finns med. Men om man kör något mer långvarigt läger så är det ju en kul grej om inte annat :)
 
Hade tidigare mest tyckt att det var helt onödigt och att en plastpåse duger gott. Men så ramlade jag över en sådan som på bilden, fabrikat Haglöfs, på rea och föll för den. Och jag har inte ångrat mig. Väldigt praktiskt och jag gillar den skarpt.
 
Jag träffade för ett tag sedan en tjej på en affär som köpte en vattentät toalettpappershållare för dryga 220 kronor i julklapp åt sin man. Är en toalettpappershållare något nödvändigt eller är det en sak som tyder på vårt ekonomiska överflödssamhälle?

Ville inte skriva tidigare om det är så att hennes man läser här.


Per

Skaffade en sådan att hänga runt halsen efter att toarullen rymt ned för en sluttning medan jag hukade mig för en 2:a
 
Om man istället ser på den som en liten drybag med ett snöre som håller en toarulle så verkar det ju inte lika konstigt längre.
Det är ju bättre än att köpa en vanlig drybag utan den funktionen.
Toapappret vill man ju gärna ha torrt och skyddat så någon form av påse krävs ju i vilket fall som helst.
Men man kan ju alltid ställa sig frågan om det inte skulle duga med en vanlig plastpåse.

Personligen är jag tveksam till att rullen kan rulla obehindrat i den där anordningen. Då faller konceptet för mig. Möjligen funkar det hyfsat om rullen aldrig blivit tillplattad, men det förekommer ju inte i min värld.
 
Jag upphör aldrig att häpas över hurdana "behov" de kommersiella makterna lyckas lura oss att vi har! För mig framstår detta som höjden av i-landsproblem och brist på (alternativ för mycket?) kreativitet. För det första plattar man väl till rullarna innan man packar dem om man kommer att behöva flera än en och behöver man max en rulle ryms den troligen i någon ficka där den klarar sig från onödigt mycket väta.

På stugan eller vid base camp på ett ställe där man stannar längre kan jag tänka mig att denna pryl kan fylla en funktion men där har man troligen andra lösningar att tillgå.
 
Har man plats och slipper prioritera så hårt i packningen så funkar en "yoghurthink" på en halvliter bra. Den rymmer en rulle och är vattentät.
Jag har sådan i båten sedan många år.
 
Zip-loc påse med toarulle i har funkat för mig.
Man tar ur kartongrullen först och kan sen mata ut papper bara genom att dra ut ur mitten. Inget behöver rulla, och det funkar bra när den är tillplattad.
Liten rulle i benfickan. Stor rulle i ryggans ytterfack. Valfritt antal fler rullar i huvudfacket. Zip påsarna återanvänds som soppåsar för blöta sopor som tepåsar och annat om det ska bäras ut.
 
Elda papper

Krav för mig är att påsen tål hantering, det får plats tändare och jag lyxar även till en peang för hålla papper när jag eldar toapapper. Oftast är det inga problem att elda papper men är det torrt och blåser vill jag ha kontroll på min lilla brasa. Så en vanlig vattentät rullpåse med papper upprullat i portionsdelar, lite för få känsla mer för hur mycket det är kvar. Men krånglar magen finns det inga ekvationer som fungerar.
 
Smart ju

På vandring är det kanske inte nödvändigt, men nu är det "Utrustning allmänt", och då kan ju en rulle toapapper fungera bra på detta sätt, speciellt om det kanske är flera personer som inte är vana vid att göra sina behov ute. Jag tänker grupper mm.
 
Ja, är man en större grupp så är det ju kanske inte optimalt att alla har sin egen toarulle, och då är en sån där hållare rätt praktisk.

Kan ju också användas som "köksrulle" vid matlagning.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.