Fjälltur Sälen med 3 barn - Skotertaxi?

När jag var mindre och besökte fjällen så minns jag med glädje när vi drogs upp på fjället med hjälp av skoter till en våffelstuga och sedan fick man åka ner i igen på längdskidor. Jag gissar att detta är någon form av skotertaxi-service, men kan bara hitta en enda aktör (Storfjällsgraven).

Nu undrar jag, finns det fler? Eller finns det något annat alternativ på en fin tur som inte blir så lång, då vi har med oss 3 barn, varav de två äldsta (10+14 år) är ovana på längd och den minsta åker pulka efter otränad och ovan förälder.
 
När jag var mindre och besökte fjällen så minns jag med glädje när vi drogs upp på fjället med hjälp av skoter till en våffelstuga och sedan fick man åka ner i igen på längdskidor. Jag gissar att detta är någon form av skotertaxi-service, men kan bara hitta en enda aktör (Storfjällsgraven).

Nu undrar jag, finns det fler? Eller finns det något annat alternativ på en fin tur som inte blir så lång, då vi har med oss 3 barn, varav de två äldsta (10+14 år) är ovana på längd och den minsta åker pulka efter otränad och ovan förälder.

Kan ett alternativ vara att ta liften upp till någon toppstuga/topprestaurang, fika och sedan åka lättast möjliga ljusgröna pist ner till dalen. En riktigt enkel grön pist borde inte vara värre än ett sluttnade längdspår - leta efter pistnamn i stil med mormor störtlopp (namnet finns i Stöten och den backen är inte så brant - dock inte topprestaurang där). Kan iofs vara så att lift/pist-bolagen inte vill ha längdåkare i pisterna (inga fångremmar vid tappad skida, ingen hjälm på barnen eller vad de kan tänkas ha synpuntker på).

Taxi i Enafors (Jämtland) har (har haft i alla fall) en bandvagn att åka med fmellan Enafors och Storulvån då vägen inte är farbar med hjulfordon. Kan vara lite spännande för de som inte åkt gröna sådana tidigare. Vet inte om de också trafikerar Sylarna.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silverjuggler Tips fjälltur en vecka mars? Turskidåkning 7
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min första fjälltur/vinter Turskidåkning 15
karin_nirak Gravid på fjälltur Turskidåkning 12
vandrarenemil Packningslista för 3 dagars fjälltur Turskidåkning 24
lisaflisa Fjälltur i Sälenfjällen!? Turskidåkning 3
elin_h Fjälltur vid påsk Turskidåkning 6
babs Fjälltur Vuoggatjålme-området Turskidåkning 1
anols Önskar tips om fjälltur i april Turskidåkning 3
Lundas Topptur kring Sälen Turskidåkning 1
stormfrog Hur ta sig upp på Kalfjället i Sälen utan lift? Turskidåkning 5
stormfrog Omöjligt att hyra turskidor i Sälen? Turskidåkning 12
aliquerer Långskidor första gången: Sälen vs Stockholm Turskidåkning 2
LarsBe Transport Gbg-Mora/Sälen för Öppet Spår??? Turskidåkning 1
Segment Turtips Sälen/Tandådalen? Turskidåkning 3
Turåkning i Sälen Turskidåkning 0
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
Elvah Turskidor för barn? Turskidåkning 16
pajaflow Grövelsjön och turåkning med barn Turskidåkning 7
linnealuttu Dagsturer kring Kvikkjokk med barn Turskidåkning 4
dafunq Kortare längdturer med barn i vanlig pulka Turskidåkning 5
k elias Vacker by för längdskidor med barn? Turskidåkning 13
Bomaye Hallå Fulufjället med barn Turskidåkning 5
MBac Snöläge och tips Sälenfjällen med barn Turskidåkning 3
stelow Finns bara Fjellpukken för barn? Turskidåkning 0
marf Skidturer under påsken med barn i Norge? Turskidåkning 3
bionicon Barn skidor med remm bindning? ( Turskidåkning 4
Larrys Turförslag för familj med mindre barn Turskidåkning 2
bagarn Barn i pulka Turskidåkning 9
FreddyS Skidsläde för barn Turskidåkning 4
uhlrog Lämplig 2-3 dagars stugtur med 3 barn? Turskidåkning 5
Nena66 långfärdsskidor med litet barn? Turskidåkning 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...