Skidval: Åsnes Ingstad, Fischer E109 eller varför inte Hagan Off Limits?

Jag har haft Åsnes Nato (samma som Ingstad tror jag) några år. Med packning på ryggen är det noll glid men med pulka har de funkat bra. Förra året köpte jag ett par Amundsen vallningsfria. Amundsen har jag bara använt på en stugtur i bra väder men känslan var herrejösses vad skönt att kunna glida.

Skillnaden ska vara en förstäkning i monteringszonen under bindningen för att tåla kraftigare plastpjäxor och 75mm bindning bättre, o även möjlighet till bakfäste på kortfellarna som hör till. Samt att det är en urfräst plats för främre hudfästet i belaget för att minska friktionen. Men måtten ska vara samma, lite tyngre dock.

Vad har du för hudar? Mohair eller syntet? Jag har bra erfarenheter av mohairhudar på topptur, går att glida några dm i steget om man går platt, och det är alltså med fullånga hudar o medeltunga toppturslagg. Dåliga syntethudar är nåt helt annat, det är ju som att gå med snöskor, fruktansvärt.

Att Amundsen gled bra på stugtur i bra väder kan ju ha berott på att det just var en upptrampad led och du hade lätt packning o ingen pulka;-)
 
Vad har du för hudar? Mohair eller syntet? Jag har bra erfarenheter av mohairhudar på topptur, går att glida några dm i steget om man går platt, och det är alltså med fullånga hudar o medeltunga toppturslagg. Dåliga syntethudar är nåt helt annat, det är ju som att gå med snöskor, fruktansvärt.

...

Att Amundsen gled bra på stugtur i bra väder kan ju ha berott på att det just var en upptrampad led och du hade lätt packning o ingen pulka;-)

:)

Åsnes syntet korta, normal/full-breda. Har flera (kapat några) inkl de med fästet där bak för Nato-skidan men det lossnade ganska omgående.


Visst är det så. Lätt packning men spannet trycks ju ner mer än när jag har pulka och inget på ryggen. Nato med korthud har jag aldrig kunna glida på med ryggsäck, endast när jag kört utan hud. Hursomhelst, gillade verkligen Amundsen och kommer nog de ta även på nästa tält/pulka-tur.

Ja, Amundsen har mycket större och hårdare spann.
 
Med och utan "fäste".

Om jag gör en tur helt bortanför skoterspår och skidspår så kan breda skidor med midja fungera helt utan kortfällar, fiskfjällsmönster och fästvalla då formen av skidan som trycks ned i snön fungerar som avstamp.

Då får man förstås ha med kortfallar eller fästvalla/ klister i beredskap för skare och liknande.

Jag har åkte en del i Kebnekaise och Narvikfjällen i maj med breda telemarkskidor både toppturer och A till B upp till 50 km enkel väg och praktiserat ovanstående.

Även skatingskidor kan jag använda helt utan fästvalla och med vanlig diagonalteknik och saxning i lite brantare uppförsbackar när det är lite mjukare snö. Åker så ibland i sällskap med min Samojed.

På Vasaloppet har flera åkare kört hela loppet utan fästvalla och utan skatingteknik.

Thure
 
Skaffade ett par E99 Easy skin till förra vintern. Upplevde easy skin-systemet som smidigt och vettigt om man ska röra sig i kuperad terräng. Gjorde en flerdagarstur i Grövelsjön/Rogen och vi satte på skinsen när det bar uppför längre sträckor men körde vanlig kallvalla annars. Funkade bra att sätta skinsen ovanpå fästvallan. Nu var det dock hyfsat kallt så funkade med kallvalla, om det hade varit runt noll hade nog skinsen fått sitta på mer. Att köra varmvalla eller klister hade krävt rengöring med vallaväck innan man kunde sätta på skinsen och det blir rätt krångligt på flerdagarstur. Skulle jag gå på dagstur (speciellt i plattare terräng) kan man ju däremot skippa skinsen och välja rätt valla för dagen.

Det fina med att lätt kunna ta av och på easy-skinsen är att man får en rätt snabb skida på platten som nästan funkar som en vanlig löparskida, samtidigt kan man när man ska gå uppför med skinsen på i princip bara knata på rakt upp. Svårt att hålla riktig längdteknik och trycka fast skidan med stor ryggsäck och när man ska ta sig upp för branta fjäll. Glidet med skinsen på är dock inget vidare. Beroende på före kan det hugga och bromsa rejält. Har ändå kortat våra så att de är hyggligt anpassade till vallningszonen men skinsen är alldeles för tjocka och spannet för lågt för att det ska funka som på en vanlig längdskida. Har dock hört att Åsnes kortfeller bromsar ännu mer (pga infästningen) men inte provat själv. Allt detta beror ju dock vad man är van vid. Jag kommer från löparskidor och gillar att kunna staka på med fart och inte bara gå på skidor.

E99 är ju dock ingen lössnöskida... Uppe på fjället gick det bra att ta sig runt lite var som i början på april utan att det var någon superskare (tror inte skate hade funkat) men i skogen tog det snabbt stopp. TS vill nog gå upp i bredd om det är viktigt att kunna ta sig fram i lösare förhållanden. E109 är ju ett steg på vägen som säkert funkar finfint på senvintern och i skoterspår, och är du van att valla en del tycker jag som sagt easy skins-systemet ger en bra ytterligare flexiblitet. Men E109 bli nog tuffare för jakt o dyl tidigt på säsongen när det är löst. Inte såå stor skillnad mot E99.
 
TS vill nog gå upp i bredd om det är viktigt att kunna ta sig fram i lösare förhållanden. E109 är ju ett steg på vägen som säkert funkar finfint på senvintern och i skoterspår, och är du van att valla en del tycker jag som sagt easy skins-systemet ger en bra ytterligare flexiblitet. Men E109 bli nog tuffare för jakt o dyl tidigt på säsongen när det är löst. Inte såå stor skillnad mot E99.

Stämmer. Försökte mig på det i december. Bestämde mig där och då för att komplettera med en lång träskida för lössnöåkning i skogslandet.
 
Erfarenheter av Ingstad och Combat Nato

Vill delge några erfarenheter av Ingstad och Combat Nato. Hade först Ingstad. De gick sönder fort. Alla fyra stålkanter hade gått av efter 2 veckors bruk (ripjakt). Sannolikt berodde det på skidans stora men mjuka spann. Stålkanterna tålde nog inte den stora flexen. Som ersättning fick jag Combat Nato, som också jag trodde var närmast identisk med Ingstad, men det är de inte alls. De yttre måtten är samma, men de har i stort sett inget spann alls. De är en plåga att åka på i jämförelse med Ingstad, som att åka på sandpapper i de flesta fören. Nu kanske det har skett förändringar i bägge skidor, för det här är några år sedan, men de jag har haft kan jag inte rekommendera till någon.
 
Använder Åsnes Nato + synethudar på ripjakten.

Har varit mycket nöjd under flera år.

Att de inte glider superduper, ser jag inte som någon nackdel vid jakten, snarare tvärt om, du får mer kontroll på omgivningen på så sätt. Du behöver inte fokusera på att stå helt perfekt varje gång du stannar och kikarspanar.

Det glider gott och väl nog när du ska ner till skotern.

Väldigt hög kvalité, trots hård miljö ibland. Vissa år kan dom få mycket stryk i stenskravel osv..

Tillsammans med Alpinas BC 1600 kängor ger jag dom 5/5 poäng. Lägg på ett par bra gaitors och du har suveränt skydd mot snö, rekommenderas.
 
Det glider gott och väl nog när du ska ner till skotern.

Jag bor i jämtland så får inte köra skoter i samband med ripjakt;-)

Blev ett par Ingstad, har hunnit åka endel och så långt mycket nöjd.
De är rätt mjuka i spannet men jag är också rätt tung. Så gå upp i längd om du kan, jag köpte längsta.

Bär bra, lätta och smidiga. Har 60 mm kortfellar och det räcker gott för att dra barnpulka uppför gröna o blå slalombackar. Men känner att stighudsfästet hugger lite i snön.

Flera i tråden som tog upp fördelarna med vallningsfrit + kortfellar. Det är en kombo jag kan förstå om man tältar under midvintern utan möjlighet att torka hudarna. Tar man av och på hudarna flera gånger under dagen blir det lätt is o snö i klistret och de fäster dåligt. Så då kan vallningsfritt vara en bra backup och man slipper ta med extra hudar eller fästvalla.

Men jag tältar så sällan och vill ha bra glid för att kunna staka på skoterspår, sjöisar etc eller vid åkning med hundarna. (Jag får ju inte köra skoter vid jakt...) Kortfellar och lite burkvalla upplever jag inte som ett problem, är det klisterföre blir det hudar på eller ovallat.
 
De gick sönder fort. Alla fyra stålkanter hade gått av efter 2 veckors bruk (ripjakt).

Har en bekant som också hade problem med att kanterna på ett par Åsnesskidor gick av utan värre misshandel. Han reklamerade utan större problem. Åsnes hade tydligen kvalitetsproblem på stålet i kanterna som var härdat för hårt. Ska vara åtgärdat nu.

Det är också väl tilltagna kanter på mina Ingstad, tror det ska mycket till innan de går av.
 
Tänkt på att välja skidor utan stålkanter om du ska använda dom me hund..
Trist att skära av hälsenor på hunden om de vill sig illa.

Åsnes har massa skidor utan stålkanter.. Breidablikk, Kångsvold, Finnmark

Även Alpina woody step har ingen stålkant..
 
Åsnes Ingstad WL?

Finns det någon här som redan hann prova de nya Åsnes Ingstad WL, alltså de med fiskfjäll, som kom ut till förra vintern?
Är lite nyfiken på hur bra fiskfjällen är på dem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
maskrosfjun nybörjartips inför skidval och skidtur Turskidåkning 2
Gaban skidval? Turskidåkning 4
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
schisandra Åsnes Kongsvold och stighudar Turskidåkning 3
Tundraman Åsnes race 48 Turskidåkning 0
joakimkarlsson1022 Truga Åsnes Spidsbergen Expedition Turskidåkning 1
Glännman Längd på Åsnes Amundsen Turskidåkning 4
viktore Behöver man inte valla sina Åsnes Amundsen ? Turskidåkning 8
vandrandevilja binging och kängor till åsnes vetletind Turskidåkning 1
Robbster Turskidor Åsnes till ripjakt Turskidåkning 11
CalleNilsson Åsnes Amundsen - XXL Sisjön Turskidåkning 0
yeahyeahyeah Åsnes Nansen och andra turskidor utan spann Turskidåkning 7
moa_k40 åsnes sondre i skidspåren? Turskidåkning 1
AndersSupertramp ÅSNES: Skifell eftermontera, vem ? Turskidåkning 2
robinb köpa turskida, åsnes ingstad eller amundsen? Turskidåkning 5
Lomma47 Längd Åsnes Amundsen Turskidåkning 3
Virrhönan Åsnes Cecilie Turskidåkning 4
avslutatmedlemskap160620 Åsnes Ingestad FL Turskidåkning 7
BD6 Har någon händig byggt om Åsnes fellelås? Turskidåkning 3
Siggy Fischer E109 Crown vs. Andra t.ex. Åsnes Ingstad osv. Turskidåkning 11
AndersSupertramp Eftermontering av Åsnes stughudar Turskidåkning 6
Rocky Mountain Åsnes Storetind eller Ingstad? behövs det extra platta? Turskidåkning 16
sailor2 Åsnes: Ingstad Fjell / Combat Nato? Turskidåkning 9
emeliem Åsnes eller Fischer? Turskidåkning 0
oldie Åsnes Rago Mountain. Turskidåkning 11
j-asplund Åsnes Storetind stavar? Turskidåkning 0
ades Funkar kort stighud på Åsnes (t.ex. Amundsen)? Turskidåkning 23
lillamu Åsnes Rago eller Vikafjell? Bindning? Turskidåkning 7
Lurvasman Åsnes Combat Turskidåkning 1
andy69 Åsnes med stighudar..? Turskidåkning 2
uffe1 Åsnes Rago Turskidåkning 1
pm6 Åsnes rago eller Fischer E99 Turskidåkning 12
PeterOom Åsnes / Fischer / Kahuru / Madshus? Turskidåkning 1
KatrinB Åsnes Lillehammer? Turskidåkning 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...