Undvika E45 väster om Siljan

Inte så långt kanske, men tyckte det passade bäst här.

Jag ska besöka en kompis stuga på Sollerön och tänker göra mig några dagsturer därifrån. Det finns två broar till Sollerön. Tänkte mig att jag skulle åka över den södra, vidare upp till Mora och sen tillbaks över den norra bron.

Men... en kort bit mellan Ryssa och Vika verkar inte finna något alternativ till E45 om man inte ska åka runt halva Dalarna. Kan det verkligen vara möjligt? Har kollat diverse kartor och hittar ingenting.

Har plottat rutten till där det tar stopp. E45 kallas Malungsvägen på OCM.
https://www.gmap-pedometer.com/?r=7398209
 
Kollar man på terrängkartan verkar det finnas stig och skogsväg som eventuellt kan funka (lite omväg bara). Men nu vet jag ju inget om hur dessa ser ut i verkligheten.

Men det finns troligen en anledning till att cykelleden går via Sollerön.
 

Bilagor

  • Ryssa-Vika.jpg
    Ryssa-Vika.jpg
    60.7 KB · Visningar: 899
Ja titta! Vilken manifestation av terrängkartan använde du? På dem jag tittade på finns stigen bara på västra sidan om motorvägen och på Hitta finns den inte alls.

Jo, det är väl så illa att det inte finns någon väg där. Dåligt. Och knäppt. Finns ju småvägar runtikring, men de hänger inte ihop. Jaha, får väl bli två trista fram-och-tillbaka-turer då.
 
Det är ingen motorväg, utan landsväg. Ingen skillnad att cykla på E45 jämfört med landvägen du följer från Sollerön.
 
Tack. Den borde ju vara den färskaste antar jag.

Det är ingen motorväg, utan landsväg. Ingen skillnad att cykla på E45 jämfört med landvägen du följer från Sollerön.

Nämen! Vad bra! Nu känner jag mig rätt dum, men jag skyller på gmap-pedometer. Den vägrade låta mig cykla där och då kollade jag på en annan karta, såg att den hette E45 och tänkte att det måste vara motorväg eller motortrafikled.

Tack för den upplysningen!
icon7.gif
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...