Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält..

Funderar lite kring det här med tak över huvudet när man ligger ute och långcyklar.

Har fastnat på hammocks som jag tycker verkar både smidigt och kul. Fördelar över tält känns som: 1. kan packa ihop ganska kompakt och få upp snabbt och smidigt. 2. bekvämare än att sova på liggunderlag på marken (som jag tycker jag har haft svårt för) 3. roligt.

Såklart sett att det finns t.ex hennessy hammocks; men har själv inte testat många alternativ till tält, tänker då hammocks, bivvy bag m.fl.

Så jag tänkte fråga er med lite mer praktisk erfarenhet; varför ska jag köpa/inte köpa hammock? Också vad bör man tänka på? Någon specifik rekommendation?

En sak jag funderat på är det här med regn och oväder... I ett tält kan man hålla sig ganska torr och gömma sig undan rätt bra... men har sett att det fanns större modeller hammock där man kunde ha lite extra regnskydd... Man kan nog lösa detta med en extra tarp, men då är det såklart ännu en extra sak att ha med sig...

:)

Tack!
 
Borde egentligen inte svara, för jag har väldigt lite erfarenhet. Men för att kicka igång det hela kan jag ju berätta om mitt provhäng.

Hur som, jag hade ungefär samma tankar och syften som du, cykling och vill ligga bekvämt, och köpte en Hennessy i början på året. Den taskiga sommarn och olyckliga omständigheter bl.a. i form av en vattenskada och en inflammerad häl har gjort att jag bara kommit ut en gång hittills.

Jag lärde mig dock en hel del. Jag var nöjd med hammocken och den större tarpen jag valt till. Nu regnade det inte, men jag tror absolut inte att det skulle ha varit nåt problem. Det blev väldigt rymligt under tarpen. Jag spände ner en sida mot marken och spände den andra mer eller mindre horisontellt, fäste linorna i en stor sten och i ett vindskydd. Blev väldigt mysigt så. Den lilla standardtarpen är så klart lättare och tar mindre plats, men detta var nog rätt val för mig.

Köpte också deras specialgjorda liggunderlag, Double Bubble, till. Det var varmt nog, men för litet. Kom man åt sidorna på hammocken där underlaget inte täckte kylde det. Frös som satan, men det berodde också på att jag glömt understället hemma och var nedkyld redan innan jag la mig. Hade fleece för överkroppen, men ingenting för benen. Täcke så klart, men det räckte inte för att värma redan nedkylda och nästan nakna ben. Var gissningsvis 6-7 grader den natten. Håller på att göra ett eget, extra, underlag av tunn evazote. Tror nog att underquilt är den bästa lösningen, men är inte beredd att lägga de pengarna än.

Sov inte många timmar p.g.a. att jag frös, men sov väldigt skönt. Så jag har stora förhoppningar att detta ska bli bra när jag trimmat in saker och ting.

En annan sak jag lärde mig är att man ska vara noga med trädvalet. På den plasts jag ville ligga fanns två alternativ. På ena stället skulle en stor sten hamnat under hammocken, så det gick bort. Träden jag valde visade sig stå lite för långt ifrån varandra - fast jag tyckte ju inte det såg ut så - så hammocken hamnade alldeles för lågt. När jag väl insåg mitt misstag var det nermörkt och jag frös så jäkligt så det fick vara som det var.

Slutsats - man kanske inte alltid kan hitta bra träd just där man vill vara. I mitt fall i skogskanten vid ett vindskydd med eldplats med usikt över än äng. Några meter in i skogen fanns det säkert ideala träd. Så nästa gång ska jag tänka mer på avståndet mellan träden och mindre på hur fin platsen är. Jag är kort i rocken också, vilket borde göra detta ännu viktigare. En längre person hade ju kunnat knyta repen högre upp. En pyssling som jag bör nog vara noga med att avståndet mellan träden är ganska kort.

Och man ska ha med sig extra tältlina! Det hade jag, men skulle ha behövt ännu mer. Vill man spänna ut tarpen som jag gjorde kan det vara långt till lämpliga objekt att fästa i.

Jag höll på säkert en timme och flyttade repen högre och högre och provsatt försiktigt, var ju orolig att jag gjort nåt fel och skulle trilla i backen. Men nästa gång tror jag inte det kommer att ta många minuter att få upp allt. Att packa ihop gick på ett kick. Hade köpt s.k. snake skins till, och det gjorde det über-snabbt att få allt packat.

Så trots problemen, som till stor del berodde på handhavendfel, är jag nöjd med valet och upplevelsen och tror att jag kommer att trivas med den här lösningen. Och väldigt taggad att ut och prova igen. Hoppas på en fin sensommar och en varm höst!
icon7.gif
 
Senast ändrad:
Tält idag är ofta både lättare och snabbare att få upp än en hammock. Själva hammocken går snabbt men att få tarpen helt spänd och att hitta fästpunkter till är det som tar tid.

Ett tält tar max 5 minuter att sätta upp, medan en hammock med tarp kan ta betydligt längre tid (om man är noga vill säga och att det ska va perfekt). Är man en slashas och nöjer sig med en sne fladdrig tarp går det ju snabbare. Minst 30 minuter brukar det ta för mig.

Jag varierar mellan tält och hammock. Roligare och mysigare med hammock och sover bättre, men så mycket enklare med tält. I tält får jag dock alltid ont i ryggen på morgonen och vaknar tidigare. I hammock tar det emot att gå upp och pissa på natten för det är bökigt att krypa ner sen igen och mecka med sovsäck och grejer.
 
Du träffar ganska rätt i din snabbanalys. Hängmatta är väldigt mycket mysigare och man sover bättre.

Tält går snabbare att sätta upp ifall det finns vettiga tältplatser. I skog har du naturligtvis mycket mer möjligheter med hängmatta.

Det är lite inlärningströskel med hängmatta, det tar några gånger att få till det, det är lite mer att tänka på. Det ska gå bra att hålla sig torr om man inte köper en för liten tarp även om jag hittills inte kan prata av egen erfarenhet, har inte sovit i riktigt busväder än.. Man kan ha en tarp med "dörrar" för kortändorna.

Det är viktigt att hängmattan är tillräckligt lång vilket billiga kinesiska sällan är. Min skönaste är en Warbonnet Blackbird XLC.

Jag har aldrig fått till liggunderlag så jag rekommenderar underquilt istället även om det också kan vara lite fippligt.

Leta upp shugs videokanal shugmenery på youtube. Det är bra och ganska underhållande videos. Det finns hur mycket som helst men leta på de som handlar om grundläggande kommaigång kunskaper

Själv sover jag aldrig längre i tält om det finns träd.
 
Mina - rätt rudimentära - erfarenheter är dessa:

Hammock och Tarp är betydligt lättare att bära och har en massa fördelar av att man inte behöver sova på marken.

Mina tips för smidigt tarp/hammock-campande är:

- Ha en "ridgeline" på hammocken.
- Till linan för tarpen - ha en pålstek i ena änden för snabb uppsättning och ha två prussik-knutar med karbiner redo för att sätta fast tarpen, det gör det lättare och snabbare att få upp den.
- Ha lite grövre "tältlinor" (typ paracord) - det gör det lättare att knyta och eller justera vid dåligt ljus eller kyla.
- Sov med underquilt - det blir snabbt kallt om rumpan, även på sommaren.
- Försök ligga "på sniskan" i hängmattan - det gör att du får en naturligare liggställning som blir mer horisontell.
- Skaffa hängmatta med inbyggt myggnät När du inte behöver myggnät vänder du mattan "uppochned" - men du kommer att behöva myggnät till din hängmatta.
- Använd "tree huggers" eller liknande när du hänger upp din hängmatta för att slita så lite som möjligt på träden när du ligger i den.

Själv har jag en hängmatta från Snugpak - som jag tror heter "Jungle Hammock" som jag älskar djupt. Den har inbyggt myggnät och väldigt bra upphängningsrep, med vadderingar för den bit av repet som ligger emot trädet.

- Skaffa inte för stor tarp - det gör att du kommer få en massa problem med tillpassningen. Gärna en helt kvadratisk, då den är lättast att få till jämnt varje gång.

Jag cyklar inte - utan vrandrar mest. Jag gör kanske 50-60 nätter utomhus om året. Lejonparten av dessa har de senaste 25 åren gjorts i tält - men jag skaffade hängmatta och tarp för ett par somrar sedan och har sedan gjort några (25?) nätter även i hängmatta. Men jag är alltså på inga sätt en expert. Ta mina tips för vad de är - tips i all välmening - och testa vad som funkar bäst för dig.
 
Funderar lite kring det här med tak över huvudet när man ligger ute och långcyklar.

Har fastnat på hammocks som jag tycker verkar både smidigt och kul. Fördelar över tält känns som: 1. kan packa ihop ganska kompakt och få upp snabbt och smidigt. 2. bekvämare än att sova på liggunderlag på marken (som jag tycker jag har haft svårt för) 3. roligt.

Såklart sett att det finns t.ex hennessy hammocks; men har själv inte testat många alternativ till tält, tänker då hammocks, bivvy bag m.fl.

Så jag tänkte fråga er med lite mer praktisk erfarenhet; varför ska jag köpa/inte köpa hammock? Också vad bör man tänka på? Någon specifik rekommendation?

En sak jag funderat på är det här med regn och oväder... I ett tält kan man hålla sig ganska torr och gömma sig undan rätt bra... men har sett att det fanns större modeller hammock där man kunde ha lite extra regnskydd... Man kan nog lösa detta med en extra tarp, men då är det såklart ännu en extra sak att ha med sig...

:)

Tack!

Kommentarer om dina påståenden
1. Kompakt, snabbt och smidigt att få upp: Beror iofs på vilket tält och vilken hängmatta du väljer... Dock får du räkna med att hängmatta är ett tyngre alternativ. Smidigt att sätta upp tycker jag det är, när man väl har fått till inställningarna.
2.Bekvämare: Definitivt. Alla gånger. Dock är det en inlärningskurva innan man får till det.
3. Roligt: Visst är det roligt :)

Sen är det en klar fördel med hängmatta att det (oftast) är lättare att hitta två träd på rätt avstånd än en platt yta där tältet får plats.

Om du ska använda hängmattan till något mer än vackert-väder-häng så rekommenderar jag en större tarp än tex Hennessys standardvariant, den täcker dåligt på sidorna.
Det jag tyckte var svårt var att få till isoleringen underifrån. Vill du ha det riktigt bekvämt är det bara att punga ut för en underquilt. Sen blir det en hel del bök för att få till uppsättningen av den, men det är ju också kul ;)

Hennessys hängmattor är färdiga paket, relativt enkla att hänga upp och finns att köpa lite överallt. Jag har en och är nöjd. Sen finns det många som rekommenderar andra varianter från amerikanska småtillverkare. De blir dyrare, men kanske är värda pengarna, har inte testat själv.

Shug har en hel del bra tips till nybörjare och nyfikna, som någon skrev om här ovan :)

Lycka till med ditt hängande!

/OJ
 
Hammock och Tarp är betydligt lättare att bära

Min erfarenhet är att detta inte stämmer, i alla fall inte om det är lite kyligare ute och man vill ha en hängmatta med myggnät.

Är det inte jättevarmt behöver du antingen ett liggunderlag (som behöver vara större än om du sover på marken) eller en underquilt.

Och ett enkeldukstält väger ungefär lika mycket som tarp plus halva hängmattan. (Det gäller då att ha ett enkeldukstält som inte har överdrivet många eller tunga bågar, jag föredrar ryggåsvarianter då man med dem inte behöver ta med stänger utan kan improvisera t.ex. med ett träd i bakkant och en vandringsstav i framkant.)

Har man ett tält kan man också sitta inuti tältet och pyssla med grejer (kanske inte laga mat, men äta, reparera saker osv. I en hängmatta funkar inte det. Visst, under tarpen kan du sitta, bland mygg, knott, bromsar och andra "odjur"... Men med tältet kan man sitta myggfritt bättre.

Hängmattan har i mina ögon två fördelar:

1. Oslagbart bekväm om marken är stenig
2. Tarpen kan man sätta högt och få bra ståhöjd under

Det är nästan så att ju mer jag försöker använda hängmattan desto mer längtar jag tillbaka till tält:)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...