Ytterliggare lättnader i tvånget att använda cykelbana för cyklister

Grundregel: Cykelbana ska användas av cyklister

Existerande lättnad(er): Cyklist får välja bort cykelbana "när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge" (samt några avseende cykelkärra och trehjulig cykel)

Ny ytterligare lättnad som införs 20180801: Cyklist över 15 år får välja bort cykelbanan

Var det tydligare nu?

/Patrik

Korrigering: Cyklist över 15 år får välja bort cykelbanan på väg med max 50km/h även om det finns cykelbana.

Jag misstänkte redan första gången jag hörde nyheten att den här passusen om max 50km/h skulle falla bort ur folks medvetande ganska snart.
 
Korrigering: Cyklist över 15 år får välja bort cykelbanan på väg med max 50km/h även om det finns cykelbana.

Jag misstänkte redan första gången jag hörde nyheten att den här passusen om max 50km/h skulle falla bort ur folks medvetande ganska snart.

Mycket bra påpekat - jag skäms för att jag missade den i mitt förra inlägg. Åtminstone någon reson enligt min mening - att blanda cyklister med motorfordon i högre hastigheter, när det faktiskt finns cykelbana ansågs fel, enligt till och med infrastukturministern/lagstiftaren eller vem det nu kan vara...
Väldigt få cyklister faller in i trafikrytm på 50km/h eller mer och skillnaderna i fart blir snart väldigt stor.

/Patrik
 
.
Väldigt få cyklister faller in i trafikrytm på 50km/h eller mer och skillnaderna i fart blir snart väldigt stor.

/Patrik

Kanske märker jag ord, men eftersom körbanan redan tidigare är avsedd att delas med LGF så har jag svårt att förstå att trafikrytm är ett tungt vägande argument. Det hör helt enkelt till att ibland hamna bakom ett hölass eller en A-traktor, det bör vara förväntat och det påverkar hastigheten ("trafikrytmen"). Cyklister tar upp mindre bredd än dessa även om de passeras på ett lämpligt avstånd om minst 1,5 meter, så varför dessa tirader när nu trafikmaktordningen rubbas det allra minsta?
 
Efter ett par gånger på senare tid i löpspåret där MB-åkare kommit i hög fart bland motionärer av olika slag och skrikit och gapat för att komma fram har min förståelse för motionscyklister reducerats till noll.
Med sådant beteende där man är den snabbare parten så ska man nog inte förvänta sig hänsyn på andra ställen.
 
Kanske märker jag ord, men eftersom körbanan redan tidigare är avsedd att delas med LGF så har jag svårt att förstå att trafikrytm är ett tungt vägande argument. Det hör helt enkelt till att ibland hamna bakom ett hölass eller en A-traktor, det bör vara förväntat och det påverkar hastigheten ("trafikrytmen"). Cyklister tar upp mindre bredd än dessa även om de passeras på ett lämpligt avstånd om minst 1,5 meter, så varför dessa tirader när nu trafikmaktordningen rubbas det allra minsta?

För mig handlar det inte om någon maktordning i trafiken, för mej handlar det om att alla trafikanter ska komma fram på ett säkert och smidigt sätt. Jag tycker de flesta paragraferna i trafikförordnings tar sikte på detta. Att på 70väg omväxlande köra 70 och bromsa in för cyklister i 25 km/h man inte kan passera säkert utan att först bromsa in bakom, det anser jag varken säkert eller smidigt varken för cyklist eller bilist. Då finner jag det bättre med cyklister på cykelbana och bilister på därför avsedd körbana. Men efter 20180801 är cykelbana cylklisten >15års egna val på <50vägar.
Ja, det finns hölass och a-traktorer men dessa kan inte lagligt välja mellan att köra på bilvägen eller cykelbanan. De har inget annat val än körbanan för bilar.

/Patrik,
 
Alla cyklister har olika preferenser. Och beroende på den för tillfället aktuella anledningen till att man cyklar så påverkas vägval och "framfusighet".

Cyklar man mycket med varierande omständigheter blir man lite av anarkist och tvingas improvisera något som funkar vägvalsmässigt. Det är ytterst få sträckor där man i likhet med motortrafikanter bara kan följa vägskyltningen eller karta alternativt GPS och hitta rätt.

Om jag inte är säker på vägvalet föredrar jag körbanan för att det är mkt lättare att följa skyltningen där och hitta rätt. Cykelbanornas dragning är ofta ologisk för en person som inte har bra lokalkännedom.

Något som för övrigt även gäller gångtrafikanter. Ibland gör man som cyklist mindre kloka val.
I storstäder ökar cyklismen och det minskar olyckorna när cyklisterna tar mera plats. Det blir mera förutsägbart när det är många cyklister. Men cyklisterna har svårt att förutsäga hur gångtrafikanter rör sig vilket skapar en ganska stor stress. Då väljer många cyklister i stället körbanan.

Finns det cykelbana parallellt med 70-väg så är inte valet svårt då väljer jag cykelbanan.

Finns det å andra sidan inte cykelväg utmed en 70-väg så är 70-vägen det vägval som är mest lämpligt när man som cyklist åker lite längre sträckor. 90-vägar innebär oerhört mkt otrevligare miljö bullermässigt och oftast också olidligt mkt bilar.

Cykla på hör ni, oavsett vilken strategi som funkar för er.

Thure
 
Att separera trafikslag låter bra men att samsas är betydligt mera rimligt på större delen av vägnätet.

I det aktuella avsnittet av radioprogrammet cykla framkommer att det bara är på vissa orter vi kan tala om en cykelboom. https://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=4487

På mindre orter är det allt mindre cykling trots att det just är på mindre orter som avstånden är korta så att cykling egentligen borde vara det naturliga valet framför bil.

Det finns möjligheter främst för cykelturism att bygga cykelled på några av de nedlagda järnvägsbanvallarna mellan tätorter men det är också undantag. Finns en bra utredning om detta från Per Kågeson se http://www.natureassociates.se/wp-content/upLoads/Plan-för-svenska-cykelrekreationsleder.pdf

Bra cykelbanor måste ha godtagbar kvalitet och framkomlighet annars väljer cyklisterna istället den snabbaste och genaste vägbanan i stället. Per citerar danska erfarenheter.
"Till dessa kriterier kommer de krav som cyklisterna ställer på vägen och vägbanan. Dansk Cyklistforbund
ställer krav på att dragningen av cykelleden inte får leda till att väglängden blir mer
än 10 procent längre än den genaste vägen mellan två punkter. Man kräver dessutom att minst
90 procent av väglängden ska vara asfalterad och att vattendränerande grus, t.ex. stenmjöl, ska
användas på icke-asfalterade sträckor. Löst grus ökar motståndet och gör cyklingen osäker, speciellt
i backar. Det är viktigt att också barn och cyklister med barn i barnstol eller i cykelkärra
kan utnyttja leden. Cykelbana (längs bilväg) kan accepteras på kortare sträckor 8
Dansk Cykelforbund menar att cyklisterna ofta överger leder som inte uppfyller dessa krav. I
motvind eller regn eller när klockan hunnit bli mycket och vandrarhemmet snart stänger överger
man gärna den fastställda rutten för genvägar även om detta medför ökade risker.
För att två cyklister ska kunna mötas (eller cykla i bredd) bör leden vara minst 2 meter bred. En
asfalterad led kan dock vara något smalare om det finns en icke-belagd vägren på varje sida om
asfaltremsan. För att två cyklister som cyklar i bredd ska kunna möta en tredje cyklist behöver
vägbredden uppgå till minst 2.5, helst 3 meter. Om man önskar utnyttja leden för en kombination
av ridning och cykling krävs en bredd på minst 3 meter
."

Thure
 
Senast ändrad:
Att separera trafikslag låter bra men att samsas är betydligt mera rimligt på större delen av vägnätet.

<klipp om radioprogrammet>

Thure

Vi är helt överens om att separation av trafikslag är bra och att man måste samsas i trafiken där så krävs.

Det jag vänder mig mot är att cyklister (>15år och vid <50km/h) med lagändringen ges valfriheten att välja bort den säkrare och kostsamt byggda separationen (dvs både cykelbana och körbana för motorfordon).
Kan lagändringen tas som intäkt för att bygga färre cykelbanor, "vuxna väljer ju ändå att cykla på vägen". Hemska tanke, säger jag.

/Patrik
 
Vad säger att cykelbanan är säkrare? De flesta cykelolyckor är singelolyckor och det bäddar dåliga cykelbanor för med sina gropar, sprickor och brist på varningsskyltar när arbete pågår. En del cykelbanor är jättefina, men många är urdåliga.

Till det kommer att för att ta sig över korsande väg, svänga höger om cykelbanan går på vänster sida om vägen o.s.v. krävs ofta otroligt mycket trixande och korsande av vägar jämfört med om man åkt på vägen från början. IIbland tar cykelbanan bara slut och börjar igen kanske 50-100 meter längre fram på andra sidan vägen - utan någon vägledande skyltning. Vet jag om detta måste jag korsa vägen en gång i onödan. Är jag inte så bekant med området ser jag antagligen inte ens att det nu finns cykelbana på andra sidan gatan.

Röstar forfarande för att den gamla modellen med cykelbana som en avgränsad del av körbanan var utmärkt. Alla rör sig i samma riktning. Ska man svänga vänster är det lätt att byta fil och bara följa med trafiken. Man är inte i vägen för någon eftersom bilar inte ska köra på cykelbanan. På landsväg räcker det fint med en tillräckligt bred vägren. Problemet där är ju att vägrenarna försvinner när det bygger om vägarna.
 

avslutad210712

Gäst
Till tango.

Vi är överens om mkt också om vad som vi inte är överens om.

Gott så.

Thure

Lite offtopic eller kanske mycket men gick en kontaktsutbildning en gång och fick lära mig att

Det enda man är överens om när man inte är överens är att man inte är överens *L*
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...