Hur förberedd är du?

Jag tror vi behöver skilja mellan olika katastrofscenarier. De enklaste involverar bara en själv, de största hela samhället. Till exempel:

1. Bilen sladdar av en öde skogväg och hamnar i en snödriva. Du är inte skadad men kan inte få upp bilen på vägen igen. Det kommer inga andra bilar och i ödemarken finns ingen mobiltäckning. Hur hanterar du denna situation? Vad har du i bilen?

2. Storm eller annat oväder. Strömavbrott i flera timmar eller eller dagar. Inget (rent) vatten i kranen. Lokalt i Jämtland eller Småland eller liknande.

3. Putin invaderar Sverige. Hela svenska samhället påverkas, men inte resten av världen.

4. Global zombieapokalyps, typ World War Z.

Men gemmensamt för alla är att just du behöver tillgodose dina primärbehov såsom värme, vatten, mat, trygghet osv.

Däremot är hur du löser det och vem du ev får hjälp av varierande för de olika fallen.

Samma VAD men olika HUR.

/Patrik
 
Jag tror vi behöver skilja mellan olika katastrofscenarier. De enklaste involverar bara en själv, de största hela samhället. Till exempel:

1. Bilen sladdar av en öde skogväg och hamnar i en snödriva. Du är inte skadad men kan inte få upp bilen på vägen igen. Det kommer inga andra bilar och i ödemarken finns ingen mobiltäckning. Hur hanterar du denna situation? Vad har du i bilen?

2. Storm eller annat oväder. Strömavbrott i flera timmar eller eller dagar. Inget (rent) vatten i kranen. Lokalt i Jämtland eller Småland eller liknande.

3. Putin invaderar Sverige. Hela svenska samhället påverkas, men inte resten av världen.

4. Global zombieapokalyps, typ World War Z.

Är bra förberedd för de två första med första hjälpen kit, pannlampa, reflexvästar, filtar i bilen och möjlighet att klara något dygn hemma utan el.
Nummer 3 har jag funderat på men inte förberett för och nummer fyra tänker jag inte ens bevärdiga en tanke till...
 
1. Bilen sladdar av en öde skogväg och hamnar i en snödriva. Du är inte skadad men kan inte få upp bilen på vägen igen. Det kommer inga andra bilar och i ödemarken finns ingen mobiltäckning. Hur hanterar du denna situation? Vad har du i bilen?

2. Storm eller annat oväder. Strömavbrott i flera timmar eller eller dagar. Inget (rent) vatten i kranen. Lokalt i Jämtland eller Småland eller liknande.

3. Putin invaderar Sverige. Hela svenska samhället påverkas, men inte resten av världen.

4. Global zombieapokalyps, typ World War Z.

Tja, 1 och 2 är vi nog hyfsat förberedda för som frekventerar det här forumet. Som minst kan vi ju enkelt gräva fram vår friluftsutrustning ur garderob/förråd/bagagelucka...

3:an bör vi ha haft rimlig chans att kitta upp oss för under den stora förskingringen av våra gemensamma tillgångar runt millennieskiftet - när Sveriges försvar, både militärt och civilt dito, föröddes av politikerna. Själv säkrade jag mig både komplett knallpåk, lövhög, KLAS* och 10B/S gruppkok mm.
*Dvs kort liten attackspade kompl. m. snötillsats - för att ha i bilen vintertid...

4 Kan vi säkert bortse ifrån - kommer vi någonsin dit så har det skitit sig för den här planeten...

Till nr 1 vill jag gärna rekommendera ett sånt här kit; som komplement till en skoteroverall och dito filtisolerade kängor och rejäla handskar: Ett Opti 111 bestyckat för det bränsle som finns i bilens reservdunk (4T Alkylatbensin eller EcoPar syntetdiesel) förvarat i en moddad brittisk StoveNo2 -kastrull fylld med allt möjligt torrt som kan kombineras med din ordinarie vattendunk i bilen. Efter att en kall sen januarinatt (-26 sa de på macken senare) 1985 varit med om att bilen la av någonstans mitt ute i obygderna mellan Orsa och Bollnäs så har jag alltid en sån här med i bilen. Den gången kom jag undan med blotta förskräckelsen, men det fick mig att tänka på vad som ska ligga nere i reservhjulsbaljan...
 

Bilagor

  • Bilens_Nödkök-1-72dpi.jpg
    Bilens_Nödkök-1-72dpi.jpg
    194.7 KB · Visningar: 590
1.Händer då och då ... Ingen större fara.. en promenad
2.Inga problem har varesej ström eller kran
3.Ibland tveksamt om landsändan jag bor i tillhör Sverige
Mao lungt :-S
4.Huja då far jag på sliriga vägar...utan vatten å el hem till Putin... han är ju tuff :p...

Anders som vistas i koja..skog..på fjäll och hav...sisådär
Fyra månader per år..(på fritiden).....
Å likförbaskat är jag en novis
 
Jo detta med att bli sittande i en bilkö i kyla har jag ju inte tagit någon höjd för. Överhuvudtaget. Och det är ju ganska troligt att det kommer hända. Eller i alla fall oftare än strömavbrott.

Sen är väl scenariot att strömavbrott kommer bli vanligare vad jag har förstått. Man borde nog fundera lite på var riskerna finns och vad som först kommer bli ett problem... Hmm...

mvh thomas

Varför skulle det bli vanligare med strömavbrott? Vad jag vet så lägger dom flesta elleverantörer ner stora pengar på att byta ut alla luftledningar mot nergrävda ledningar.
 
Har täckt upp det mesta i hemmet för såna avbrott.
Hel del matlager, bränsle och garderoberna fulla med friluftsgrejer.
Jag tänker även för löneavbrott eller sjukdomar då man får en lägre inkomst under ett en månad eller två. Rätt skönt att kunna försörja familjen med mat i såna lägen.
 
Varför skulle det bli vanligare med strömavbrott? Vad jag vet så lägger dom flesta elleverantörer ner stora pengar på att byta ut alla luftledningar mot nergrävda ledningar.
Helt enkelt för att vi snabbt bygger oss ett elsystem som är beroende av inmatning från ojämna faktorer som vind och sol - samtidigt som korkade politiker tvingar fram nedläggningar av vår stabila fossilfria baskraftproduktion. Och därigenom så kommer det att bli svajigare på nätet, med klart större risker för lokala överbelastningar och bortkopplingar = "strömavbrott" för normalt folk...

... Jag tänker även för löneavbrott eller sjukdomar då man får en lägre inkomst under ett en månad eller två. Rätt skönt att kunna försörja familjen med mat i såna lägen.
Smart tänkt! Så borde nog fler tänka i dagens berg-och-dal-bane-värld...
 
Varför skulle det bli vanligare med strömavbrott? Vad jag vet så lägger dom flesta elleverantörer ner stora pengar på att byta ut alla luftledningar mot nergrävda ledningar.
Utomjordingarna bryr sig inte om ifall det är nedgrävt eller inte när dom kommer hit och tankar sina farkoster, då räcker strömmen helt enkelt inte till till oss. ;)
 
Den radioaktiva källan i hangarfartyget Enterprise räckte till ett varv runt jorden i överljusfart så visst har vi gott om kräm. Sen att kalla politiker för korkade när vi inte ens har löst slutförvaringsfrågan är en aning respektlöst. Hur klarar Sverige av ett 8+ skalv? Vad händer med våra kärnkraftverk? Den senaste var för 2000 år sedan och man har upptäckt spår efter omfattande skalv ända ner till Jönköpingsområdet. Är övertygad om att vi hittar dom längre söderut snart också.
 
Bodde ca.20 år på 80-90-talet i svensk glesbygd men dåligt underhållen skog och luftledningar som resulterade i ideliga elavbrott varje vinter.

Som friluftsmänniska har man ju det mesta för att klara något dygn och längre avbrott innebär väl bara att man behöver utöka förråden.
I dag stadsmänniska och en och annan ställverkssmäll har inte ändrat en ganska avspänd inställning till dessa avbrott i välfärdsverige.

Dock, skulle det politiska läget hastigt förändras skulle jag nog se om min situation på momangen.
 
Verkliga längre elavbrott har mina Småländska vänner prövat efter Gudrun.
Nu hade de gas spis samt kyl och frys så det gick men det dröjde 6 v innan det åter kom kräm ur väggen. Så länge väntade inte mjölkkorna.
Ett litet dieseldrivet elverk räckte för belysning eller mjölkmaskin med pumpar.
Utomlands hörde elavbrott till vanligheterna, Ett par laddaded bilbatterier höll igång nödbelysning och radio. Solpanelen ställdes i ljuset på dagtid och laddade snällt.
Glödnätslampor brukades som arbetsbelysning och fotogenvärmare.
Spis, kyl och frys gick på gas. Bra med ficklampor för på gatorna var det lika mörkt.
Som boende vid en av Sveriges sämsta elnät brukar jag få öva mig på 1/2 och heldygn utan ström, det är inte så svårt om man är förberedd.
Vatten på dunk är bra att ha när trycket tar slut.
go tur

De där streptokockerna som finns omkring oss oroar mig mycket mera än invasionen från rymden......
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...