Tung packning!

tänkte kolla lite eftersom denna tråd handlar om packning på cykel.

hur resonerar ni kring vikten vid cykelpackning? jag kommer från någon sorts lättviktskola där allt ska vara så lätt som möjligt vid vandring. men nu när jag packar min cykel resonerar jag på följande sätt: min cykel väger 13 kg. med ett tält på 2 kg blir det 15 kg, tältet står då för 13,3% av vikten. om jag nu väljer ett tält som väger 3 kg blir det 16 kg totalt och tältet står då för 18.8% av vikten. detta extra kilo ökar den totala tyngden med runt 5%, alltså inte alltför mycket. hela resonemanget utgår från att cykeln är så mycket tyngre än allt annat så ett kilo extra gör ingen större skillnad och tältet bara ett räkneexempel.

stämmer resonemanget?
 
Över varje backe skall du ju lyfta cykel+dig själv+din packning.
Det är skälet till att racercyklar är så lätta som man har råd till.

go tur
 
Över varje backe skall du ju lyfta cykel+dig själv+din packning.
Det är skälet till att racercyklar är så lätta som man har råd till.

go tur

stämmer. men cykeln väger 13 kg ung, så procentuellt sett borde det inte vara så mycket jobbigare att släpa på ett 3kg tält än ett 2 kg tält?
 
Om tältet är det enda du ska frakta så spelar det ju inte så stor roll med ett kilo. Men det är ju mer prylar man behöver ha och ännu fler man vill ha kanske. Om du tar ett tungt tält, en tung sovsäck, ett tungt kök o.s.v. så blir det många kilo till slut.
 
stämmer det också. men det jag vill komma åt är att vikten inte är lika kritisk som vid vandring, om cykel + packning väger 20 kg så gör inte ett kilo till en enorm skillnad. visst, jag packar lätt i alla lägen, men jag tänkte att man kan unna sig ett lite större tält om man håller nere på resten.
 
Du får väl räkna på totalvikten. Tänk på att vatten väger också. Beror ju på vart du ska om de behöver släpa med dig mer än för närmsta timmen.
 
jo, varför jag skriver allt detta är för att få en uppfattning om hur mycket "lyx" som man kan lägga till innan det blir onödigt tungt när det gäller touring. och som det verkar så är det inte lika tight som på exempelvis lättpackningsfronten där varenda gram räknas bokstavligen.
vilket är skönt, lite mer komfort är aldrig fel
 
Har ingen större touringerfarenhet, inte från senare år ivf. Man jag kör ofta med last på cykeln. Upp till 5-6 kg märks knappt, varken på orken eller på hur cykeln uppför sig. Men det är som om varje kilo över det väger åtskiliga fler kilo! Vet inte vad effekten beror på, men så är det för mig och min cykel.
 
Har ingen större touringerfarenhet, inte från senare år ivf. Man jag kör ofta med last på cykeln. Upp till 5-6 kg märks knappt, varken på orken eller på hur cykeln uppför sig. Men det är som om varje kilo över det väger åtskiliga fler kilo! Vet inte vad effekten beror på, men så är det för mig och min cykel.

beror på cykeln och hur vikten är fördelad, men antagligen uppfattar vi tyngder icke linjärt, dvs vi uppfattar knappt någon skillnad mellan 1 och 2 kg medan 10 till 11 kg uppfattas som märkbart och 32 till 33 kg är tungt oavsett.
 
Jag började cykla med lätt packning i 5 och levde extremt minimalistiskt. Sen bytte jag stil och nu har jag cyklat 10 år med tungt lastad cykel och jag kommer aldrig återgå till den lätta minimalistiska varianten igen.

Som seobserver säger: Över varje backe skall du ju lyfta cykel+dig själv+din packning.

Denna lag gäller bara om man vill behålla hastigheten.
Låga växlar och långsam cykling gör att packningen blir försumbar. Min cykel och packning väger 120kg. Det finns inga uppförsbackar som jag uppfattat som jobbiga eller tunga.

Dina tankar är på rätt väg Bora!
 
Men du måste ha en märklig konstitution! Har för mig att du cyklar relativt långt per dag också, var det inte så?

Du har alltså en 100 kg last. Med den vikten skulle jag kanske palla nån mil och jag skulle inte vilja göra det dag efter dag. Hua.

Är inte så lite avundsjuk på din seghet måste jag säga!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...