Nu bär det äntligen ut!! ...

Idag/lörda 15:e smäller det! jorden runt seglarna / volvo ocean race kappseglar publikvänligt utanför Kapstaden (starten för ben/sträcka 2 går den 19:e) det är maffigt att se så stora båtar (20 meter) segla innomskärs,

men det förvånar mig att ja ä så pass intresserad av det här snuskigt dyra stölleprovet, då ja ä den minst tävlingsintresserade personen ja känner! men den läggningen har sina fördelar just när det gäller den här kappseglingen, för vilken båt ska den tävlingsinriktade heja på? nation, båten, huvudsponsorn, rorsman/kvinna, navigatören, tjej eller grabbesättning? de blir svårt för besättningarna ä ju mixade av många nationaliteter, och båtarna bär namn efter huvudsponsorn, som båten SCA exempelvis som sponsras av den svenska "servettfabriken" men utan nån svensk ombord, men där alla är av kvinnligt kön, båten Dong Feng är kinasponsrad å har fransk-kinesisk-svensk besättning, (1 svensk, den enda i hela racet), en tråkig pengastyrd
utveckling rent sportsligt sett!

det ja gillar är att se optimerade snabba båtar som seglas väl, å klura på hur de olika rorsmännen/kvinnan bedömer läget å vilka beslut de ska ta för att komma först i mål, det senare då av mindre betydelse för min del,
(salig far sjöbuss sa alltid till mig när ja satt till rors å inte va helt uppmärksam på min uppgift; "segla väl!")

men eftersom det nu mest gäller att komma först i mål så hajar ja inte riktigt varför de måste rusa runt jorden för det, å utsätta sig för stora risker, att kollidera med en container eller ett mindre isberg i 20 knops fart är inte hälsosamt! (då båda flyter i marvatten å inte syns varken på radar eller på natten),

eftersom båtarna den här gången är av entyp/alla är lika, så har kanske navigatören/väderbedömaren större betydelse än rorsman/kvinnan,

dagens seglingar går att beskåda live på youtube mitt på dan nån gång,

den 19:e seglar de ett banrace 5 varv å därpå direkt start för sträcka 2 till Abu Dhabi* i Förenade Arabemiraten,

*och namnet på den ledande båten,

ps om ja hejar på nån så är det tjejbåten :) ds
 
Svenskbåten SCA (med utländsk tjejbesättning) seglade suveränt, låg stark 2:a från start till en bit före mål då de blev omseglade,
kina-fransk-svenska Dong Feng (1 svensk ombord) fortsätter att imponera, trotts fortsatt otur (en man kort har ja för mig) så seglar de ofta snabbast, å hade banan varit lite längre kunde de knipit 3:e platsen från tjejerna, det är starkt då flera i besättningen saknar erfarenhet av oceansegling,

men nu börjar försoffningen gå lite för långt här iland, en till 2 veckor vardera i stan å på ön är perfekt både fysiskt å mentalt, när de gäller det fysiska så får ja bra motion i bena här i stan då ja mestadels går dit ja ska, som exempelvis fram å tillbaka till badhuset 2 gånger per vecka, det är en rejäl sträcka från här uppe på norr till andra sidan stan i söder,
i skärgårn får överkropp å armar sin beskärda del av rodd, paddling, segling vedhuggning, sågning etz. å ja har en trevlig rutin att nästan varje dag paddla runt ön tills isen sätter stopp, för att se om det hänt nåt nytt, men de har det sällan :) inte den här årstiden i alla fall, när isen bär fortsätter ja till fots å går tills det öppnar igen, ett bra å rätt riskfritt sätt att tillfredsställa nomaden i mig, om ja vurpar eller drattar igenom så befinner ja mig på hemmaön å kan snabbt komma in i stugvärmen å få på mig torra kläder,

en enkel å billig säkerhetsdetalj ä att ja alltid har isdubbar på mig när ja ä på sjön vintertid, med stelfrusna fingrar står man sig slätt både på en isig å hal klippstrand eller för att ta sig upp i båten,

har lite dåligt samvete för mina pippiar därute som inte får nåt lyxkrubb, men här i närheten har ja en liten hög å ståtlig granskog, där ja hänger upp talgbollar å samtidigt får en stunds skoglig kontemplation,
varför dessa 75-100 Serbiska bergsgranar (Picea omorika) står här i snörräta rader vet ja inte? de skiljer sig från vår nordliga gran (Picea abies) med sin svagt roströda bark och höga smala växtsätt, och mer nedåthängande grenar, en anpassning till det myckna snöandet i bergen där de växer vilt, en hängande gren släpper ju ifrån sig snön lättare än en utåtstående som lätt kan brista av tyngden,

folkparken här intill är ett fint aboretum med kaukasisk valnöt, ornäsbjörk (Betula pendula darlicarlika) med flikiga blad, en spontan mutation funnen i dalarna och som man har förökat vidare å går att köpa i välsorterade plantskolor, en annan fin å ovanlig björk med helt vit å slät bark med stora ellipsformade blad, vackra rödblommande hästkastanjer (Aesculus hippocastanum rubra, eller liknande), höga smala pelaraspar (Populus tremula erecta), ädelgranar (Abies ...) som skiljer sig från de vanliga (Picea) med att ha upprättstående kottar, och sist men inte minst den i folkmun kallade "Hitlereken", alla som tog medalj i Berlinolympiaden 1936 fick en ekplanta av Hitler, å detta exemplar fick en brottarmedaljör från Norrköping, som ja inte minns namnet på nu, ursäkta!
om den svarta sprinterguldmedaljören Jesse Owens fick nån "Hitlerplanta" låter ja vara osagt, men troligen inte, då man vägrade honom andra sedvanliga hyllningsbetygelser, och andra "ickearier" blev nog åxå på samma sätt offentligt förnedrade!

Så här starkt gröna -av nån lav? -är inte stammarna i verkligheten, det svaga ljuset har förvrängt färgerna, men fin stämning i bilden i alla fall!
 

Bilagor

  • 007.jpg
    007.jpg
    38.3 KB · Visningar: 654
  • 028.jpg
    028.jpg
    40.9 KB · Visningar: 655
  • 027.jpg
    027.jpg
    36.9 KB · Visningar: 646
Numer har ja bara en träbåt, min "lyx"kajak i mahognyplywood, mina andra plastök väcker ingen större uppmärksamhet, förutom att de är sjabbigare/har mer patina :) än andras fritidsbåtar,

Nåt ja saknar sen min kära kajsa-warg förliste är den sociala biten, var ja än kom så var det nån eller flera som kom fram å frågade uppskattande om vad det var för nån typ av båt, hur gammal etz. å efter att ja bytte rigg å segel till toppmodern hitec; aluminium, dynema å kevlar, fick ja många positiva kommentarer från rena seglare, men sura miner å ibland dito ord från veteranbåtskramare som tyckte det var helgerån!

Min avsikt var att få en mer lättmanövrerad rigg än den traditonella spririggen, men frågan är om det inte blev tvärtom! med alla tåtar för inhal, fall m.m. att hålla reda på, men hon seglade bättre å tog bättre höjd, och det är ju alltid kul att uppfinna egna koncept istället för färdiga grejer,

Å nu drar det ihop sig, imorron/ondag 19:e, 4 varv inportsegling, sen flygande start mot arabien för volvobåtarna, å freda-lörda "bär det äntligen ut!!"
 

Bilagor

  • 366.jpg
    366.jpg
    32 KB · Visningar: 623
  • Rotation of Rotation of Resize of 2006-01-08 074.jpg
    Rotation of Rotation of Resize of 2006-01-08 074.jpg
    49.7 KB · Visningar: 631
masten var ett vanligt rakt industirör/aluminium 5 meter à 500kr, och plastimos minsta rullsystem, rabbaterat genom bror-segelmakare, likaså seglet som han sydde av en överbliven spillbit, vant å stag i ren dynema (flera gånger starkare, lättare å stummare än stålvajer) + 150 år gamla självväxta spännbara vantnålar,
 
å vindsurfingbommen/wishbone, ett strandfynd,

har fått förfrågan på en gammal annons angående det rödbruna spriseglet, mast å spristake, å eventuellt en tuff fock som ja designat själv (båda sydda av broder-segelmakare) vit dacron, men då ja avskyr allt vitt (förutom snö, som ja längtar efter) har ja "barkat" det med en egen soppa bestående av falu rödfärgpulver å rå linolja!

roligt om nån kan få användning av seglen å riggen!
 

Bilagor

  • Rotation of 2009_0130_090819.jpg
    Rotation of 2009_0130_090819.jpg
    85 KB · Visningar: 611
Fortfarande på landbacken, inne på plan C :) problem med en fot visade sig vara "hälsporre" (inflamation + broskbildning) vilket innebär "recept" på att åka ut till mjukare underlag, tack för den!
å turligt nog får ja bilskjuts ut imorron och tillbaka på torsdag, åker mest ut för att få ut mat, grejer, ösa båtar å kolla va tjurarna ställt till med, för att nån vecka före jul åka ut å bli kvar nåra veckor å kurera foten med nyinköpta svindyra specialsulor,

Hittade en gammal notering ja gjort angående uttryck, och vad man inte får göra/säga på sjön som salig far sjöbuss präntade in i brossan å mig när vi va grabbar;

om vi dristade oss att säga att vi skulle åka eller köra på sjön röt han i å sa; "det är väl inget jäkla hölass!!", man "går" ju på sjön, men han kom med ett ett märkligt undantag; en ångdriven båt kör man å kan åka med?!

Å råkade man vissla stelnade han till å sa med allvarlig ton; "sluta! vissla på sjön betyder storm",

Sjö/seglingsspråket ä ju av värsta fikontyp som nog skrämt bort många presumtiva nybörjare!
 
E å ja prickade nog in novembers enda heldag med molnfri sol i tisdags! vi tog en skön utefika på hens ljugarbänk med utsikt över en båttom farled, å ja välkomnades senare vid "Hästöö simudd"* av tjurarna å en havsörn,

denna 2-dagarsvistelse var i huvudsak ämnad för utförsel av förnödenheter såsom; käk, värmeljus, fågelmat, T-doja, ösa båtar å se om tjurarna ställt till med nåt stölleprov, å de hade dom ju! men inget av skadlig natur, mer "charmigt" som att återigen ha vält uppåner på den stora å tunga bord-bänkmöbeln?!
blåsten hade fällt en död gammal klibbal (Alnus glutinosa) som får ligga kvar på marken till fromma för allsköns mindre kryp å fåglar,

onsdagen bjöd på dimma hela dan, så hemfärden från E skedde i mörker å en del dimma, så pass att min superhandlampa (som lyser 200m! se närmare rubrik; "Ditt senaste inköp") inte va till nån hjälp, men då det aldrig blir helt mörkt på sjön å ja känner igen öarnas konturer går ja nästan aldrig vilse (men ja hade ju gps:en med mig, garmins handburna klassiker gpsmap c60) å tar även bäring på en fyr om babord, å förut utebelysningen från en grannö lite bortom hemmaön, så då ä man så garderad man kan begära, + en laddad å lättåtkomlig mobil i vattentätt fodral (å medlem i svenska sjöräddnings sällskapet/SSRS),
säkerhetsåtgärderna behöver va stränga i den näst intill folk å -båttomma skärgårn, regel nummer 1 är att inte hamna i sjön, flytväst ska man givetvis ha på sig men förlänger väl mest plågan om man drattar i å det dröjer för länge innan man får kontakt med nån,

kommande plan ä att åka ut i mitten av december å bli ute nåra veckor, väl rustad med skrivuppgifter å skruv för snickring av durkar till en av båtarna,

volvobåtarnas målgång etapp 2 i Arabien (11-15dec.) ser ja hos yngsta doter i stlm, sen inport racen å starten etapp 3, 2:a å 3:dje januari, då får ja väl snika in mig hos nån ögranne eller på fastlandssidan!

om tjurarna ställer till spratt så överträffas dom med råge av mina möss! den här gången käkade dom upp en ansenlig mängd värmeljus som låg i en öppen sjötrunk, men på ett högst besynnerligt sätt! de lämnade efter sig en ring av stearin från botten av aluminiumkoppen?!, MEN inte en enda kopp fanns kvar i trunken?! å ja hittade dom inte nån annan stans heller? å varför ratar de förrådet värmeljus som ligger framme öppet på byrån?

*strax mittemot ligger grannöns "simudd", benämningen kommer av att man förr förde över mjölkkorna där genom att "bogsera" ledarkon efter båt, å då simmade de andra efter, men inte sällan så ombesörjde de detta själva å simmade över när betet va slut,

ps återkommer med bilderna, har lite strul med överföringen mellan kamera (pentax optio w60) å dator ds
 
Samma datum planerar ja åka ut i år, undras va ja får för väder? här efter en natt med hård snöig västan,
 

Bilagor

  • 375.jpg
    375.jpg
    33.4 KB · Visningar: 523
här kommer bilder på välkommstkommitén och mössens besynnerliga matvanor :)
 

Bilagor

  • 053.jpg
    053.jpg
    77.7 KB · Visningar: 492
  • 050.jpg
    050.jpg
    37.3 KB · Visningar: 490
Nu drar det ihop sig! planerad utfärd på lördag, hörde på radion om en rolig dokumentär som sänds i svt om nåra dagar; "Sanningen om tjuren Ferdinand", å kom å tänka på "min" Ferdinand, "Bill", salig i åminnelse, tyvärr har ja ingen ny lämplig kandidat för tämjning, de 4 som nu går på ön har inte det rätta sinnelaget, de skiter i 2-benigen å om de nån gång visar intresse så är det väl mest av lusten att få stångas lite!
Svarten gillar att bli kliad i bland,men han ä ändå för lynnig för att va nåt att satsa på,
ser fram emot i vår när gammelkon å kvigorna släpps ut, där ligger man betydligt bättre till :)

bild
1- smaskens!
2- aj! där kom ett finger i kläm,
3- tack, tack!
 

Bilagor

  • 005.jpg
    005.jpg
    63.2 KB · Visningar: 391
  • 006.jpg
    006.jpg
    65.6 KB · Visningar: 380
  • 007.jpg
    007.jpg
    44.8 KB · Visningar: 391

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.