Avstängd medlem.

Ja, den här tråden har nog varit nyttig på många sätt. Lite som en introspektion, en självgranskning. Ibland behövs det.

Några deltagare här yttrade sitt missnöje över att admin och admins åtgärder och beslut kritiseras och diskuteras. Sådant ska inte göras och inte förekomma, tycker de.

Nåväl, jag har inte fått intrycket av att någon har ifrågasatt admins roll. Det är klart att det inte råder någon demokratisk beslutsfattning här inne. Det behövs en admin och det är admin som styr och ställer och fattar beslut om t.ex. avstängning.

Men även en admin har bara två ögon och två öron och även en admins dag har bara 24 timmar. Admin är också bara en människa med allt vad det innebär.
När man tar till admins självvalda kunga-metaforen så har det även i sådana icke-demokratiska strukturer alltid funnits möjligheter att appellera och be om omprövning.
Jag hade lika gärna kunnat skicka ett pm till admin, men jag valde den här offentliga vägen eftersom jag inte tycker om bakom-kulissen-hysch-hysch och eftersom jag tror att en sådan här tråd är bra för oss alla.

Samhällets ökade sensibilitet för mobbning och kränkningar är bra, ingen tvekan om det. Men denna ökade sensibilisering innebär tyvärr också en ökad missbruksmöjlighet. Det har har ju också redan påpekats av andra.

Det finns grova kränkningar och grova påhopp i sociala nätverk och det måste bekämpas.

Men har det egentligen någonsin gjorts några psykologiska och juridiska studier om vad som händer när ett självutpekat offer hotar att polisanmäla forumets admin för stöd av kränkning genom icke-avstängning av den påstodda kränkaren?
Det kan gå extremt snabbt att man som admin befinner sig i ett utpressningsliknande läge. Ett läge, där man inte längre är kung utan ett potentiellt föremål för en polisutredning.

Jag tror det finns ett fortsatt samhälleligt behov att hitta lösningar för bl.a. sådana scenarier.
 
jag skulle säga att denna tråden varit både saklig och nyanserad. oavsett vad resultatet blir angående seobservers framtid så har dialogen varit konstruktiv.
 
En forumtråd läses inte bara av de som är aktiva i diskussionen utan av många många fler, så även om de som hamnar i en sån lite hetare debatt (ofta är det ju bara 2-3 st) kanske har "hård hud" så upplevs det av de som tittar på som att det är en väldigt trist och hätsk stämning på sajten. Och så vill vi ju inte ha det.

Med all respekt och som lågmäld medlem både här och på systersidan måste jag säga stopp här. Om två debattör eskalerar tonläget en smula, ofta med en glimt i ögat som kontrahenterna själva uppfattar så tycker jag inte moderatorerna måste ingripa. Fula ord undantaget. Man skall inte vara rädd för hetsiga diskussioner.

Jämför gärna mot happymtb som i princip, och med framgång, i är omodererat.

Så, i kort: är det inte lite mycket moralpanik ibland på utsidan.se?
 
Jämför gärna mot happymtb som i princip, och med framgång, i är omodererat.

Så, i kort: är det inte lite mycket moralpanik ibland på utsidan.se?

Jag har haft många diskussioner på happymtb och aldrig blivit utsatt för konstiga pm eller närmast troll-liknande utsvävningar när argumenten har trutit, att det ibland har varit så här på utsidan kan väl knappast moderatorn lastas för? Iallafall inte för att han modererat för mkt!

Kan det vara så att happymtb har en något yngre publik som är mer van vid internet forum?
 
Att: Tornando:
Ett av de hårdast modererade fora jag varit med på var well.com, de har haft aktivitet sedan 1985, dvs 27 års erfarenhet av forum, pm, mail och flamewars... Tror den yngre publiken ibland överskattar sig själva. Jag tror det beror på allas vår inställning och ton.
 
Det finns grova kränkningar och grova påhopp i sociala nätverk och det måste bekämpas.

Men har det egentligen någonsin gjorts några psykologiska och juridiska studier om vad som händer när ett självutpekat offer hotar att polisanmäla forumets admin för stöd av kränkning genom icke-avstängning av den påstodda kränkaren?
Det kan gå extremt snabbt att man som admin befinner sig i ett utpressningsliknande läge. Ett läge, där man inte längre är kung utan ett potentiellt föremål för en polisutredning.

Jag tror det finns ett fortsatt samhälleligt behov att hitta lösningar för bl.a. sådana scenarier.

Rent generellt (utan bäring på aktuellt fall i tråden) gäller svensk lag på svenska delar av internet - vad som räknas som svenska delar av internet är jag dock inte säker på - är det var sidans server står eller är det var medelanden skickas från? Borde vara serverns plats som avgör.

Är inte heller säker på webadmins ansvar för vad som publiceras - aftonbladets kommentarsforum kräver väl numera facebook-inloggning - om det nu skulle göra inläggen mer personliga?
Kanske för vissa men det går ju att skapa falsk/dold identitet även där.

Men sen står det ju varje webplats ägare att sätta mer restriktiva regler än Svea rikes lag - precis som att jag själv väljer vilka jag bjuder in mitt hus/hem.
Web-admins brukar sätta upp och publicera sina regler för sin webplats och följa upp dem med olika påföljder.
I den form av fri marknadsekonomi som jag anser internet är, så stannar användare på webplatser där de trivs och skulle reglerna inte passa så torde det startas en alternativ webplats med regler/moderering som passar flera eller andra.
Det är inte en rättighet att bli insläppt på alla sajter och inte i mitt hus heller - webadmin respektive jag är "lokala kungar" i våra små kungadömen vad det avser besökare så länge det är förenligt med lag - jag släppe rinte in dammsugarförsäljare man kan t ex inte neka om polisen skulle vilja göra husransakan.

Om utsidans regler accepteras av de flesta så består sidan och om inte uppstår nog en utsidan2 (eller kanske insidan :) med andra regler och annan moderering.

Själv trivs jag bra här på utsidan, försöker diskutera sakligt och anmäler inlägg då och då men oftast är det fel på innehållet ( t ex undersökningar/skolarbeten som jag vill vara utan här - eller så får de ha ett eget forum som jag kan filtrera bort) men sällan fel på tonen i inläggen jag anmält.

Man kan åtalas för förtal enligt svensk lag för det man gör på nätet enligt nyheterna idag:
en flicka i Växjö som åtalas för att ha publicerat nakembild på en "skolkamrat":
http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/nakenbild-pa-skolflicka-hamnade-pa-facebook(3905871).gm

Låt oss hoppas utsidan kan slippa så drastiska åtgärder!

/Patrik, som tror och hoppas på en ljus framtid för utsidan
 

clindh

Forumvärd
Kan räta ut ett par frågetecken:

Borde vara serverns plats som avgör.
Nej, bedömningen brukar vara att riktar man sig mot svenskar så gäller svensk lagstiftning, inget förändras om jag ställer den här servern i Ryssland t ex.

Är inte heller säker på webadmins ansvar för vad som publiceras
Sajter som Utsidan kan inte jämföras riktigt med media såsom Aftonbladet, de har utgivningsbevis och ansvarig utgivare. De slipper ifrån att lyda under Personuppgiftslagen men har å andra sidan en plikt att granska material, att själva stå för det. Tidningarnas kommentarsfunktioner är lite en gråzon, oklart om de omfattas av Tryckfrihetslagen eller ej - det finns några olika domstolsbeslut som pekar åt endera hållen tror jag.

Här ansvarar ni iallafall själva för vad ni lägger ut; kränkningar, upphovsrättsbrott, hets mot folkgrupp etc.

Sedan så har vi som driver sajten en medskyldighet iom att vi måste ta bort material som tydligt bryter mot olika lagar enligt "Lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor".

Ovanpå det så ligger förstås vårt eget regelverk, vars syfte ju är att forma sajten till den sajt vi själv vill att den skall vara.
 

avslutad210712

Gäst
Är inte heller säker på webadmins ansvar för vad som publiceras - aftonbladets kommentarsforum kräver väl numera facebook-inloggning - om det nu skulle göra inläggen mer personliga?
Kanske för vissa men det går ju att skapa falsk/dold identitet även där.

Låt oss slippa krav att vara med på Facebook, Twitter, Google+ eller alla andra sociala (asociala...) medier som finns för att kunna kommentera på Utsidan. Jag är inte med på dessa sociala medier och tycker det vore trist att måsta sluta vara på Utsidan för att man tror att ett konto på Facebook skulle vara någon form av bevis för en signaturs identitet för de vimlar av falska konton på FB. Kolla inläggen på AB så inser Ni att de "namn" som en del använder knappast skulle godkännas i Sverige.

Personligen har jag vid ett tillfälle avslutat mitt medlemsskap på Utsidan när en tråd höll på att spåra ut helt och hållet och jag kände att fortsätter jag att debattera så kommer mina kommentarer att se till att jag blir utesluten av Utsidans administratörer. Efter att ha lugnat ner mig någon vecka så kom jag tillbaka och bestämde mig för att i alla fall försöka räkna till tiotusen innan jag svarar. Ibland har jag dock glömt bort det och gjort en del inlägg som inte varit så nyktra :) men det har bara drabbat mig själv. Kommer aldrig att debattera via PM med någon som jag är överens om att jag inte är överens med. Skall det debatteras så skall det ske inför öppen publik så folk får se hela förloppet.
 
Låt oss slippa krav att vara med på Facebook, Twitter, Google+ eller alla andra sociala (asociala...) medier som finns för att kunna kommentera på Utsidan. Jag är inte med på dessa sociala medier och tycker det vore trist att måsta sluta vara på Utsidan för att man tror att ett konto på Facebook skulle vara någon form av bevis för en signaturs identitet för de vimlar av falska konton på FB. Kolla inläggen på AB så inser Ni att de "namn" som en del använder knappast skulle godkännas i Sverige.

Personligen har jag vid ett tillfälle avslutat mitt medlemsskap på Utsidan när en tråd höll på att spåra ut helt och hållet och jag kände att fortsätter jag att debattera så kommer mina kommentarer att se till att jag blir utesluten av Utsidans administratörer. Efter att ha lugnat ner mig någon vecka så kom jag tillbaka och bestämde mig för att i alla fall försöka räkna till tiotusen innan jag svarar. Ibland har jag dock glömt bort det och gjort en del inlägg som inte varit så nyktra :) men det har bara drabbat mig själv. Kommer aldrig att debattera via PM med någon som jag är överens om att jag inte är överens med. Skall det debatteras så skall det ske inför öppen publik så folk får se hela förloppet.

Skriver under på varenda bokstav i det där inlägget. +2
 
Här har man tydligen missat hela dramatiken, men skönt att han är tillbaka. Alla är vi olika och jag har inte sett honom kliva över gränsen personligen, men man har kanske olika ömma tår.


så, välkommen tillbaka.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...