Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält?

Man behöver bara göra den en gång sen sitter den ju där. Behöver snyggas till ibland, men jobbigt tycker jag inte. Jag har tältlineknop permanent på tält där vanliga sträckare saknas och tycker att det funkar utmärkt.
 
Man behöver bara göra den en gång sen sitter den ju där. Behöver snyggas till ibland, men jobbigt tycker jag inte. Jag har tältlineknop permanent på tält där vanliga sträckare saknas och tycker att det funkar utmärkt.

Jo, de funkar ofta bra, men fick dra åt knuten titt som tätt plus att jag hade svårt att lära mig knopen utantill så hade fusklapp i mobilen...he he

Ett annat problem var också att förankra runt träd då man fick knyta om dem varje gång. Där funkar ju inte heller de vanliga "hilleberglåsen", men köpte såna man har fastknuten i linänden och sen bara klämmer åt på den egna parten. Det finns ingen fast ögla.
 
Jo, de funkar ofta bra, men fick dra åt knuten titt som tätt plus att jag hade svårt att lära mig knopen utantill så hade fusklapp i mobilen...he he

Det är ju bara ett dubbelt halvslag om egen part fast man gör två varv på första halvslaget?

Dock tycker jag det är väldigt olika beroende på typen av lina hur bra den sitter, på vissa linor sitter den väldigt löst.
 
Det är ju bara ett dubbelt halvslag om egen part fast man gör två varv på första halvslaget?

Dock tycker jag det är väldigt olika beroende på typen av lina hur bra den sitter, på vissa linor sitter den väldigt löst.

Jo, den är ju rätt enkel egentligenoch kommer ihåg att de två första varven ska åt samma håll inne i öglan, men om de ska över eller under och sen över eller under på den egna parten blir ofta fel för mig.
 
Fasta hjälpmedel som Hillebergs linsträckare är att föredra speciellt när kylan gör tassarna kalla. Nu finns även andra fina hjälpmedel för att underlätta.

Inte desto mindre bör man lära sig några användbara knopar för diverse ändamål.

För mig är pålsteken slagen genom handvridning den viktigaste. Något som rätt slagen kan göras i mörkret eller bakom ryggen. En fast ögla som lätt öppnas med en nyck. En fast ögla som lätt förvandlas till en snara.

Att som någon skrev börja sy och göra det enkla komplicerat är inte min melodi för att exempelvis fixa en tightad hängmatta / hammock.

Vissa av knoparna som tältlinesträckare är jättebra. Den andra med en rundsling kring den andra linan (Prusisk knop) är oftast som Joanna skrev bäst mot ett grövre tågvirke. Något som tältlinor inte är.

När det kommer till att sträcka en lina med kraft är den enkla Truckers Hitch fantastiskt användbar. Det blir en kraftutveckling dvs du sträcker med betydligt större kraft. Om du leker med linan och gör flera får du en rejäl kraftutveckling som med lätthet lyfter eller dra stora krafter. Motsvarande taljan till storseglet på en segelbåt.

Vissa andra knopar som har historisk bakgrund har inte längre samma andvändning. Vi har också att ta hänsyn till de olika materialen och konstruktion.

Att lära sig några få men användbara knutar och knopar är både kul och användbart. Att lätt lösa upp dem är också viktigt. Hur många har inte gjort en knop för att bogsera eller liknande och sitter sedan med en syl för att lösa upp dem.

😊
 
För mig är pålsteken slagen genom handvridning den viktigaste. Något som rätt slagen kan göras i mörkret eller bakom ryggen. En fast ögla som lätt öppnas med en nyck. En fast ögla som lätt förvandlas till en snara.
Ja, det är väl inte helt on topic för tråden, men det är en av de knopar jag använt mest tror jag. Används även för pålstek med jättestora öglor vid förtöjning av båt (man går ett varv runt en gran och sen gör man knopen när man kommer till den fasta parten).

Att som någon skrev börja sy och göra det enkla komplicerat är inte min melodi för att exempelvis fixa en tightad hängmatta / hammock.
Att sy några sömmar tvärs över en dubbelvikt band är ju inte direkt avancerat, men det kräver ju att man har tillgång till en symnaskin. Annars är det väl bara att ta ett dubbelvikt repsnöre och göra åttor eller överhandsknopar var femte centimeter.

Jag har gjort egna treehuggers till tarpen genom att sy öglor i ändarna på ett par mindre spännband. Så jag har alltså separata trehuggers till tarpen och hängmattan.
 
Ja, det är väl inte helt on topic för tråden, men det är en av de knopar jag använt mest tror jag. Används även för pålstek med jättestora öglor vid förtöjning av båt (man går ett varv runt en gran och sen gör man knopen när man kommer till den fasta parten).


Att sy några sömmar tvärs över en dubbelvikt band är ju inte direkt avancerat, men det kräver ju att man har tillgång till en symnaskin. Annars är det väl bara att ta ett dubbelvikt repsnöre och göra åttor eller överhandsknopar var femte centimeter.

Jag har gjort egna treehuggers till tarpen genom att sy öglor i ändarna på ett par mindre spännband. Så jag har alltså separata trehuggers till tarpen och hängmattan.


Nja kära vän,

Pålsteken kan göras med en flera meter stor bukt, eller mycket liten.

Att sy en konstruktion som du beskriver missar en point, själva enkelheten i den kraftfulla sträckningen med en i linan slagen knop (truckers hitch, vet inte vad den heter på svenska) som genom sin enkelhet ger kraften. Den kraft man missar i många andra knopar. Med den sträcker man linan maximalt för exempelvis hängmattan. Med enkelhet löser man upp den och slackar eller sträcker ytterligare. Med en konstruktion utan möjlighet till kraftfull sträckning missar man detta. Det går att lösa på andra sätt exempelvis med hjälpmedel men varför inte lära sig det enkla sättet.

Tågvirke, rep, lina har en fantastisk kreativ möjlighet att genom olika funktionella sätt lösa uppgiften. Att lära sig hur man slår knopar knutar är grunden men sedan att tänka kreativt hur man kan använda dem är
väl så viktigt. Att slå exempelvis en pålstek är lätt att lära sig men sedan att nyttja kunskapen i olika sammanhang är lika viktigt.

Jag tycker det är kul och bra med de hjälpmedel som finns som även jag har men grunden är knopslagningens grunder som friluftslivets utövare borde lära sig till nytta och glädje,
 
Aldrig hört talas om nån som hänger hammocken med en truckers hitch eftersom man normalt vill ha den slack. Till tarpen JA, men inte hammocken. 30° vinkel brukar man säga är den ultimata för bästa hållfasthet.
För tarpen har jag en pålstek och snara runt ena trädet och en truckers hitch för det andra trädet.
 
Aldrig hört talas om nån som hänger hammocken med en truckers hitch eftersom man normalt vill ha den slack. Till tarpen JA, men inte hammocken. 30° vinkel brukar man säga är den ultimata för bästa hållfasthet.
För tarpen har jag en pålstek och snara runt ena trädet och en truckers hitch för det andra trädet.

Ett missförstånd.

Knopen reglerar spänningen.

Vad du önskar berättar du för knopen.
 
Ett missförstånd.

Knopen reglerar spänningen.

Vad du önskar berättar du för knopen.

och spänningen kommer först då du ligger i hammocken. innan är allt löst och så även den knopen som ju håller ihop just för att det är åtdraget. Tror inte vi snackar om samma knop, för med en åtdragen truckers hitch skulle det bli en horisontell linje mellan träden och med hängmattan högt upp och hårt spänd.
 
Nja kära vän,

Pålsteken kan göras med en flera meter stor bukt, eller mycket liten.
Ja, det var ju det jag skrev? Vid förtöjning av båtar använder jag flera meter lång ögla för att slippa gå in bland grenarna på trädet.

Att sy en konstruktion som du beskriver missar en point, själva enkelheten i den kraftfulla sträckningen med en i linan slagen knop (truckers hitch, vet inte vad den heter på svenska) som genom sin enkelhet ger kraften.

Jag inser att jag skrev det inlägget i fel tråd, jag trodde jag var i tråden om att hänga upp hängmatta...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3
gustafg 75 eller 88 liters säck? Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.