Arctic Alpine Veloce

...även jag funderade på var man bäst använder v-pinnar och spikar. Jag satte foten på tältet med v-pinnar och staglinor med spikarna.

Jag nog gjort tvärtom och använt de markpinnar som ger bäst grepp i jorden på de platser där påfrestningarna vid blåst är störst, dvs V-pinnarna för stormlinorna. Beakta även att kraften från stormlinorna pga sin vinkel bidrar med en vridande moment och de breda V-pinnarna ger ett betydligt bättre grepp i marken för att motverka detta. Sitter stormlinorna kvar och är tighta avlastar de tältbågen och väven vid dåligt väder, men ger sig stormlinorna tappar tältet mycket av sin styrka.
 
Jag skulle nog också föredra V-pinnarna till linorna men å andra sidan använder jag sedan länge bara V-pinnar...
 
Snygg uppsättning på fin gräsmatta.

Sov i mitt i skogen i helgen. Det lutade något och jag fick ha huvudet i låga ändan, Det blev en del kondens men det hade jag räknat med. Jag gillar verkligen tältet! Hade en lättviktspresänning under tältet mot marken för säkerhets skull. Hunden jag har med väger 34kg. Jag är inte särskilt orolig över att hennes klor går igenom mattan. Hon har ett eget tillklippt liggunderlag i och för sig men det täcker ju inte hela golvet.
 
Jag nog gjort tvärtom och använt de markpinnar som ger bäst grepp i jorden på de platser där påfrestningarna vid blåst är störst, dvs V-pinnarna för stormlinorna. Beakta även att kraften från stormlinorna pga sin vinkel bidrar med en vridande moment och de breda V-pinnarna ger ett betydligt bättre grepp i marken för att motverka detta. Sitter stormlinorna kvar och är tighta avlastar de tältbågen och väven vid dåligt väder, men ger sig stormlinorna tappar tältet mycket av sin styrka.

Ja det låter klokt ska nog göra så att jag sätter v-pinnarna på de mest belastade linorna jag med.
 
Matte brukar inte vilja ligga i absiden, hon brukar ligga i soffhörnet, dricka vin och titta på 'So You Think You Can Dance' när jag är ute i mitt Veloce... ;)

Är ju det enklaste, lämna matte hemma :)

Sånt fusk att alla ni söder om Polcirkeln redan kan tälta i skog o mark! Kan inte ens slå upp tältet på gräsmattan pga all snö som ligger kvar!
Nåja, vi har ju midnattssolen.
 
Jag provköpte ett Wild Country Zephyros2 (som jag returnerade pga för låg takhöjd) i vintras, det smällde jag upp i vardagsrummet!
 

Bilagor

  • 20140204_221103.jpg
    20140204_221103.jpg
    27.4 KB · Visningar: 1,224
Jag provköpte ett Wild Country Zephyros2 (som jag returnerade pga för låg takhöjd) i vintras, det smällde jag upp i vardagsrummet!

Jag försökte också slå upp Velocen i hobbyrummet, men man har så dåligt med fästpunkter så det blir inte bra. Ont om plats också...
Men ska nog ut i helg och testa pitcha det, så jag får alla stormlinor på plats osv.
 
Är ju det enklaste, lämna matte hemma :)



Sånt fusk att alla ni söder om Polcirkeln redan kan tälta i skog o mark! Kan inte ens slå upp tältet på gräsmattan pga all snö som ligger kvar!

Nåja, vi har ju midnattssolen.


Jag har faktiskt aldrig märkt att det inte går att slå upp tältet pga snö. ;)
 
Jag har faktiskt aldrig märkt att det inte går att slå upp tältet pga snö. ;)

Nja sant i och för sig, men det är bra mindre roligt.
Och snön är i verkligen annorlunda form just nu, mjuk o töig sen 10cm ner är det iskristaller som är 5-10mm i diameter.
Tror det blir svårt att få fast vanliga tältpinnar i det föret, speciellt de raka pinnarna från Northstar :)
 
Ja, men du får väl tälja dig några snöpinnar då. :) ca 20cm långa, 5-6cm breda och 0,5-1 cm tjocka.

Jag har undrat var man skall använda de tunna raka pinnarna egentligen...
 
Ja, men du får väl tälja dig några snöpinnar då. :) ca 20cm långa, 5-6cm breda och 0,5-1 cm tjocka.

Jag har undrat var man skall använda de tunna raka pinnarna egentligen...

Tälja? Bara för att jag bor i Norrland betyder det inte att jag bor i skogen ☺
Men jag ska fara ut o kolla om jag hittar en upptinad plats istället, får hunden motion också..

Mmm de känns ju tämligen smala för att hållas kvar i backen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0
paris_dakar Arctic alpine design WBT fråga Bo och sova 10
Bobart Arctic Alpine Design WBT2 Bo och sova 4
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
Jmhe Köpråd Arctic Alpine WBT 2 Bo och sova 2
Bragge Arctic alpine design, Ice evolution Bo och sova 10
såg nån som använder Arctic Alpine Design WBT3 Stormmatta Bo och sova 7
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
Cremytos Arctic Alpine Design, WBT 2 i Göteborg? Bo och sova 8
Mpperra Arctic Alpine design. Air 380, 3,8cm erfarenhet någon? Bo och sova 0
donas Arctic Alpine Design, WBT 3 - Stormmattor Bo och sova 2
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
Mathias PHS Arctic Alpine Design WBT 2??? Bo och sova 9
Psycoboy Arctic Alpine Design sovsäck Bo och sova 4
skalman Arctic Alpine, nått å ha? Bo och sova 12
livetarunderbart Sovsäck Arctic Alpine Design är den bra? Bo och sova 2
Luffarn Arctic Alpine? Bo och sova 6
vandrafjäll Loppisfynd en Caravan Arctic Bo och sova 46
såg Arctic Tunnel 2P Bo och sova 0
joakim.kallstrom Fjällmark Arctic 3P? Bo och sova 3
Martin_GBG Fjällmark Arctic Dome 2p Bo och sova 1
hikemike Fjällmark arctic 3p Bo och sova 3
trekk Bergans Arctic Extreme 4220 Bo och sova 5
Magnusfridh Arctic alpines liggunderlag Bo och sova 1
UsedToBeNice Dunsäck Caravan Arctic, komforttemp? Bo och sova 20
Vinter45 Sovsäck Mckinley Arctic 750 Bo och sova 0
Tidenztand Ajungilak Goose Bay Arctic Bo och sova 3
storhenke Artic Alpine-tält Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.