Arctic Alpine Veloce

Då har jag fått provsovit mitt nya gröna Veloce! Tyvärr så hittade jag ingen jämn tältplats så uppsättningen blev si som så, dessutom så tog jag mig inte tid att sätta på stormlinorna - och då blev ju resultatet som förväntat... fast jag är nöjd ändå!

Alla för- och nackdelar som har nämnts tidigare håller jag med om; avsaknaden av myggnätet i fotänden och vid den lilla öppningsbara glipan i ingången (fast jag vet inte helt hur man skulle ha löst det rent praktiskt med det sistnämnda, inte med blixtlåsens konstruktion). En annan sak som jag reagerade på var att ändpinnarna satt fruktansvärt gott fast! Jag hade hellre sett en lösning med åtstramare av något slag, än att de skulle bara precis få plats i hållarna, som det var nu så använde jag 3-4 minuter på att få loss de! (Ok, jag har gamla målvaktstummar' som inte alltid gör jobbet, men man ska väl inte behöva vara grovarbetare för något så enkelt som att ta ut två tältpinnar....).

Men bortsett från redan nämnda så är jag otroligt nöjd med tältet! Härlig takhöjd och annars rymligt. Känns välkonstruerat, rejäla sömmar och tydligt genomtänkta detaljer. Det är ett smidigt tält, och om man vill komprimera det mer än den medföljande packpåsen så tror jag att en 5- eller 6-liters är mer än nog (jag använde en 8L och hade massor med plats). Och så var den gröna färgen precis lagom neutral utan att vara Firman-grön ;)

/F.
(",)
 
Erbjuder några halvtaskiga bilder också... :cool:
 

Bilagor

  • 20140422_190623.jpg
    20140422_190623.jpg
    76.3 KB · Visningar: 1,953
  • 20140422_203358.jpg
    20140422_203358.jpg
    45.8 KB · Visningar: 1,806
  • 20140422_213550.jpg
    20140422_213550.jpg
    27.8 KB · Visningar: 1,811
Nu är tältet ännu billigare på Northstar ! nedsatt till 1900 SEK…surt för oss som köpt det för dyrare pengar…

Jag har gjort en liten stumfilm från premiärturen, mest för att få öva lite videoredigering:
https://vimeo.com/92866560

Jag vill också poängtera att det finns många andra tält också. Detta Veloce tält har sina för och nackdelar som alla andra tält. Gillar man det så är det prisvärt. De flesta tält funkar fint i 3 säsonger. Jag tror att det är viktigare att komma ut på tur och få x-antal tältnätter bakom sig än att sitta hemma och grubbla i månader över vilket tält man ska köpa.

Friluftsfrämjandets ”Multimat” passar perfekt i innertältet (eller under som footprint).
http://friluftsframjandet.jetshop.se/evazote--liggsittunderlag-xxl-4-mm-p-675-c-162.aspx
s://vimeo.com/92866560
 
Beställde tältet sent måndags kväll -midnatt mot tisdagen för 2795:- Nu har jag skickat dem ett meddelande. De verkar inte ha skickat tältet ännu, och hur som helst så har man ångerrätt om inte annat. Hoppas de vill lösa det smidigt och bra. Segt att de sänker priset en dag efter man beställde. Jag tackar för upplysningen!
 
Mmm 1900,- låter ju riktig bra.
På Fredriks bilder syns det ju väldigt tydligt hur viktig det är att spänna alla linor osv.
Jag ska fundera lite till, har ju bra med tält osv men ett lättare vandringstält där hunden få plats och som inte kosta så mkt ifall hunden förstör ngt är lockande och denna här en klar favorit.
 
Jag slog till på ett grönt. Kunde inte motstå nu när man kunde tjäna några kronor. Skickar tillbaka om jag inte är nöjd.
Kul med ännu ett tält i samlingen. :p
 
Vill bara meddela att Northstar är sjyssta och hade redan bestämt ge de som beställt innan prissänkningen det nya priset. Alltså de som beställde dagen innan som jag förstod det. Det har återkommit 895:- till kontot. :)
 
Skulle vara kul att få reda på varför de dumpar priset så kraftigt, kan det kanske komma en ny modell eller en uppdatering på Veloce..?
 
Såg en gammal intervju där det snackades om om ett tält där bågarna är utanför (heter det exoskellet?)
Känns som att det är en orsak till att de plötsligt sänker priset. Hur som helst är ju tältet detsamma som innan, även om det kommer nytt! ;-)
 
Det skulle även vara utan innertält eller så var det med mesh.. Kommer inte ihåg. Var en film på Youtube iaf..
 
Är det någon som vet varför dom sänkte priset så mycket? Jag hade tänkt att köpa ett, men nu vet jag inte om jag ska vänta på en uppgraderad modell.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0
paris_dakar Arctic alpine design WBT fråga Bo och sova 10
Bobart Arctic Alpine Design WBT2 Bo och sova 4
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
Jmhe Köpråd Arctic Alpine WBT 2 Bo och sova 2
Bragge Arctic alpine design, Ice evolution Bo och sova 10
såg nån som använder Arctic Alpine Design WBT3 Stormmatta Bo och sova 7
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
Cremytos Arctic Alpine Design, WBT 2 i Göteborg? Bo och sova 8
Mpperra Arctic Alpine design. Air 380, 3,8cm erfarenhet någon? Bo och sova 0
donas Arctic Alpine Design, WBT 3 - Stormmattor Bo och sova 2
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
Mathias PHS Arctic Alpine Design WBT 2??? Bo och sova 9
Psycoboy Arctic Alpine Design sovsäck Bo och sova 4
skalman Arctic Alpine, nått å ha? Bo och sova 12
livetarunderbart Sovsäck Arctic Alpine Design är den bra? Bo och sova 2
Luffarn Arctic Alpine? Bo och sova 6
vandrafjäll Loppisfynd en Caravan Arctic Bo och sova 46
såg Arctic Tunnel 2P Bo och sova 0
joakim.kallstrom Fjällmark Arctic 3P? Bo och sova 3
Martin_GBG Fjällmark Arctic Dome 2p Bo och sova 1
hikemike Fjällmark arctic 3p Bo och sova 3
trekk Bergans Arctic Extreme 4220 Bo och sova 5
Magnusfridh Arctic alpines liggunderlag Bo och sova 1
UsedToBeNice Dunsäck Caravan Arctic, komforttemp? Bo och sova 20
Vinter45 Sovsäck Mckinley Arctic 750 Bo och sova 0
Tidenztand Ajungilak Goose Bay Arctic Bo och sova 3
storhenke Artic Alpine-tält Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.