Hemsida med israpporter?

Finns det någon sida liknande skidspår.se som istället handlar om israpporter?

I annat fall tror ni att det skulle finnas intresse av en sådan? Det känns ju betydligt svårare att rapportera in isar än skidspår eftersom de förmodligen plogar isarna lite annorlunda varje år.
 
Isplanket

Detta är en av få sidor för israpporter, om man inte är med i någon klubb.
http://www.isplanket.com/main/index.asp

Precis som du säger, israpporter är mer färskvara än skidspår, varför det gäller att vara extra försiktig och inte lämna över ansvaret på någon annan.

Vad gäller klubbar är det ju extra bra om den är ansluten till det s.k. Skridskonätet, så blir utbudet av israpporter ännu större över landet, inte bara lokalt hos din klubb.
Vissa lokala avdelningar hos Friluftsfrämjandet har också israpporter tror jag.

(Ytterligare fördelar med att vara med i en klubb är att du kan hänga med på klubbturer om du saknar annat åksällskap, det brukar finnas utbildningar etc.)
 
Gå med...

Gå med i någon klubb som ger dig tillträde till skridskonätet - då får du tillgång till fler israpporter än du hinner åka på i stora delar av Sverige.
LIte beroende på var du bor men mycket gott om rapporter för de som har inloggningar där och de få hundralappar de kostar i en klubb kan du nog snabbt räkna hem på besinpengar till och från bra isar versus chansningar.
Dessutom får du via en klubb tillgång till guidade turer om du vill.

/Patrik, med tillgång till skridskonätet via Långfärdsskrinnarna i sydöst och friluftsfrämjandet
 
Jag måste säga att nödvändigheten att gå med i en klubb för att få till gång till information om iskvalitet är det som förvånar mig mest sedan jag börjat intressera mig för skridskosporten.

Efter att ha läst tidigare trådar som behandlat ämnet, så tolkar jag det som om skridskoklubbarna upplever att de skyddar icke-medlemmar från information som kan vara farlig eftersom den är så svårtolkad att det krävs att man gått klubbens "intro-kurs" för att kunna ha en chans att förstå den.

Jag bor och åker mycket skidor i alperna, och här är det en självklarhet att den rådande informationen rörande snön/lavinfara är tillgänglig för alla oavsett om de är med i en klubb eller ej.
Sedan kan ju fårstås informationen vara mer eller mindre osäker och på vissa sluttningar/bergssidor rent av felaktig, men det anses vara upp till varje individ att ta informationen för vad den är och utefter det göra sin egen bedömning på sitt eget ansvar.

Jag antar att hur man väljer att se på det hela bottnar i vilken grundinställning man har till frilufsaktiviteter, äventyr och information i stort.

Bästa hälsningar
/Rikard
 
Jag måste säga att nödvändigheten att gå med i en klubb för att få till gång till information om iskvalitet är det som förvånar mig mest sedan jag börjat intressera mig för skridskosporten.

Skulle tro att det verkliga skälet för detta är att skydda klubbarna från eventuella skadeståndsanspråk ifall en israpport släppt till allmänheten skulle ha misstolkats så att någon har förolyckats.

Det finns andra liknande exempel i skridsko-Sverige. T.ex. Umeå kommun som fram till för några år sedan plogade en skridskobana på Nydalasjön som ligger rätt nära stan. Men en vår för några år sedan uppstod det oväntat några vakar mitt i banan. Detta var förstås obehagligt, så för att undvika risken att detta upprepas plogar kommunen inte längre någon bana på Nydalasjön - inte ens i januari eller februari då risken för detta torde vara obefintlig.

Man kan tycka illa om detta, men det är inte så mycket man kan göra åt det. Så för din del har du en prioritering att göra: vilket tycker du är viktigast - att få tillgång till färsk isinformation, eller att slippa gå med i en skridskoklubb?
 
Skulle tro att det verkliga skälet för detta är att skydda klubbarna från eventuella skadeståndsanspråk ifall en israpport släppt till allmänheten skulle ha misstolkats så att någon har förolyckats.

Det finns andra liknande exempel i skridsko-Sverige. T.ex. Umeå kommun som fram till för några år sedan plogade en skridskobana på Nydalasjön som ligger rätt nära stan. Men en vår för några år sedan uppstod det oväntat några vakar mitt i banan. Detta var förstås obehagligt, så för att undvika risken att detta upprepas plogar kommunen inte längre någon bana på Nydalasjön - inte ens i januari eller februari då risken för detta torde vara obefintlig.

Man kan tycka illa om detta, men det är inte så mycket man kan göra åt det. Så för din del har du en prioritering att göra: vilket tycker du är viktigast - att få tillgång till färsk isinformation, eller att slippa gå med i en skridskoklubb?

Hej,

Jag har inget emot att gå med i en skridskoklubb, tvärtom.

Jag reagerade bara på att det här med israpporter inom skridskoåkningen ses på ett helt annat sätt än rapporter rörande tex. snökvalitet och lavinfara inom tex skidåkning och alpinism.

Bästa hälsningar
/Rikard
 
Skridskoinfo varför så hemligt?!?!

Frågan har debaterats och jag som skridskoåkare tycker att klubbarna gör rätt som inte sprider info för fritt. Även jag som konsument litar mer på info jag får från en som är med i klubben en en rad på ett forum.

Jag är med i SSSK och tycker allmänt att folk som bara åker oorganiserat har dålig kunskap om is/isvett jmf med dom som åker med i klubben och ofta går på föreläsningar om is och isförhållanden eller som i SSSKs fall där man har en längre utbildning i iskunskap...

Jag har själv en enorm respekt för isar och tycker det känns mindre bra att ge mig ut på nya isar med kompisar som är friluftsmänniskor men inte har fått en gedigen utbildning i en klubb. Man ser direkt att dom inte har koll på sin grejer, hur linnan sitter, vem som kastar linan till vem, hur dom skall agera då någon plurrar, hur man packar sina grejer.... har dom inte provplurrat så åker jag på ett annat sätt en då jag har med mig folk som har kunskap.

Bara en sådan sak att pika is som är självklart skiljer sig markant med alla som har pik men endast använder dom som skidstavar....

Att sprida info om isar jag åkt på utan att veta målgruppens kunskap tycker jag inte känns bra.

Det intressanta som hänt det senaste året är att iom med Youtube, everytrail och att man reggar sina turer i realtid på Runkeeper så kommer denna info att finnas tillgänglig utan att man vet vem som tar del av den....


Everytrail http://www.everytrail.com/browse.php?activity_id=29&order=creation_date
Pålsundet http://www.youtube.com/watch?v=JF7OGTPqd80
Funbeat http://www.funbeat.se/israpporter/
Isplanket http://www.isplanket.com/
 
Personligen litar jag inte på israpporter efter väldigt många timmar på isen under ett halvt liv. Israpporter är färskvara och det kan hända mycket därute och det kan hända snabbt. Senast i lördags fick jag simma, det fanns ingen is alls under snötäcket på en bit av viken jag var på. Nu gjorde det ju ingenting alls för simning är ju också bra motion men med fel grejer och noll kunskap hade jag aldrig tagit mig upp på egen hand. Sommargästerna höll sig iallafall på torra land resten av dan.

Att jag var på isen berodde bara på att jag förberedde en vinterväg till en ö där det ska transporteras över ved när isen bär. Även i land var det bomt under isen och skalet var bara 5 cm så utan kunskap och rätt utrustning kan det bli lite besvärligt.
 
Jag reagerade bara på att det här med israpporter inom skridskoåkningen ses på ett helt annat sätt än rapporter rörande tex. snökvalitet och lavinfara inom tex skidåkning och alpinism.

Den viktiga skillnaden är att utförsåkning på skidor i huvudsak är kommersiell medan långfärdsskridskoåkning huvudsakligen är icke-kommersiell.

Skidåkningsorter bedriver ofta turism för att locka människor till sig, och de som kommer dit har betalat en slant och sedan gjort sig besväret att resa dit. De kommer att åka vare sig de får information eller inte. Därför släpps informationen fritt. Utförsåkningen bedrivs oftast i kommersiell form - liftkort/etc kostar, likaså helikoptertransport upp till fjälltoppar.

Inom långfärdsskridskoåkningen är situationen rejält annorlunda. De allra flesta åker i sin närmiljö - det är bara ett fåtal entusiaster som reser längre sträckor för att åka skridsko. Några "skridskoorter" med speciella "skridskohotell" finns överhuvudtaget inte. Själva åkandet bedrivs nästan alltid i icke-kommersiell form, med klubbar eller enskilda som arrangörer. Och jag tror du håller med om att en ideell förening som själv eller i samarbete med andra ideella föreningar samlar ihop information har rätt att själva bestämma hur denna information ska få distribueras.

Men det finns också varianter av långfärdsskridsko där man får betala för sig. Du kan t.ex. betala anmälningsavgiften till Vikingarännet - då får du israpporter för den banan. Eller, rättare, arrangörerna garanterar att banan är så säker att du kan åka utan ispik om du vill (kan arrangörerna inte garantera säkerheten på banan ställs loppet in).

Det finns också turledare på långfärdsskridsko som säljer sina tjänster - man ser deras annonser i dagspressen åtminstone några gånger per vinter, och det kostar kanske femtusen att hyra en sådan ledare för en dag (mer om du även vill förses med utrustning). Köper du + några kompisar en tur hos en sådan ledare tar han ansvaret för att hitta säker och åkbar is åt er.

Så om du är beredd att betala för din skridskotur (som man gör inom utförsåkning på skidor), då får du relevant isinformation även om du inte är medlem i en klubb.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...