Carinthia sovsäckar

Det finns en risk med att man köper fast sig i så tunga grejor att det inte blir till några vandringsturer. Fjällsäkerhetsrådets "säkra" utrustningslista som min kamrat vägde upp till 38 kg när även på den tiden en 26 kg nerlastad ung soldat ansågs ha begränsad räckvidd och uthållighet.
Nej jag är inte ute efter att hacka på fibersäckar, även ego har dylika, i säsongsvarierande tjocklekar och vikter för båtliv mm. Men tappar man perspektivet så kan målet bli svåruppnått.
go tur

Precis! Rätt sak på rätt plats! Jag har också en tjock och tung syntetsovsäck. Men den får inte följa med på sommarfjället. För det har jag en lättare i dun. Den tunga billiga får följa med ut i skogen i vindskydd och eldpallkojor, där det eldas och har sig.

Reagerade mest på att du reducerade Utsidan till ett vandringsforum. Vi är många som gör annat ute, inklusive du själv, vad jag har fått uppfattning om. Och då det ibland vara ointressant vad säcken väger, om den ex. ska medtagas i kanot, åka bil ut eller bara bäras två kilometer. Alla idkar vi friluftsliv på olika sätt. Vilket är det roliga med detta forum, att få ta del dina och alla andras upplevelser och kunskap och inspireras.
 
Det finns en risk med att man köper fast sig i så tunga grejor att det inte blir till några vandringsturer.
Exakt! Rätt sak på rätt ställe och i rätt sammanhang då funkar det som bäst. Jag skulle inte vilja släpa med mig min Carinthia 2000 i packningen om jag ska vandra men i bilen eller i kajaken är det liksom skit samma, där är inte vikten eller packvolymen avgörande. Nu står jag dock i begrepp att köpa min första dunsäck och det blir till 99% Carinthias Survival Down 1000 som jag tycker verkar bäst enligt pris / prestanda. Dessutom är jag helnöjd med 2000-sovsystemet från samma tillverkare. Gediget, inte världens lättaste men det håller vad det lovar gång efter gång.
 
Jag funderar på att köpa en sovsäck/ett sovsäckssystem och har läst mycket under en tid och funderat...

Pga allergi i familjen är dun uteslutet, kan inte ens ha duntäcke i närliggande rum som min bror utan att han reagerar:/

Jag har tittat på Carinthias sovsäckar tropen och defence 4, som många skrivit om här i många olika trådar, jag gillar att dessa verkar fungera från sommar till vinter.
Dvs en flexibilitet till relativt(?) rimligt pris.

Mina funderingar är, ni som har dessa, är ni nöjda med dem? Även efter års användning/förvaring ;) ? Håller dem? (Läst en del trådar att synteten tappar loftet för snabbt, jämfört med dun)
Kan man räkna med en "amatöranvändning" ( ca10 nätter/år i kanske 10år rätt förvarad?

Eller finns det bättre alternativ nuförtiden?

/Bubba

Edit. Stavar som en kratta...
 
Ja de håller försvarets carintha sovsäckar

används i varierande miljöer och förvaras nerpackade då de inte används jag har haft mitt system i ca 5år och då var de redan väl använda när jag fick dem.

På vinterturer privat använder jag min Haglöfs syntetsovsäck då den är mycket lättare ca 1,8kg dock inte lika stadig som Carintha säckarna. Sommartid är den ofta för varm så då har jag min dunsovsäck ca 0,8kg tung.
 
Har båda säckarna som FM använder (vinter&sommar) och har använt i över tio år. De är tåliga säckar men framförallt tunga, tillsammans väger de 2,9kg och tar stor plats!

Jag bävar mig för turer på vintern där jag inte kan ta pulkan med mig, för att få ner båda säckarna i ryggan på 70L så är det inte mycket plats kvar sen..

Såg att någon tidigare skrivit komforttemperatur på -40 med båda säckarna, det är fel! -40 är extremtemperatur och du får vara glad om du överlever natten.
(Tror man räknar ~sex timmar på en normalbyggd man i extremtemp)?

Jag har sovit i -17 i tält utan kamin med dessa säckar och underställ, mössa och strumpor. Sov helt okej, vaknade några gånger.
Det var nog dock gränsen för mig på komforttemperatur, men det är ju individuellt hur mycket man fryser.
Sen är liggunderlag en viktig faktor under vintern.

Nu skiljer sig tropen och defence 4 visserligen mot Försvarets säckar men hållbarheten skulle jag inte oroa mig för. Men tänk på att de är stora!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cjonsson sovsäckar från carinthia, hur bra? Bo och sova 1
Vintervilan Carinthia Eagle eller Tropen? Bo och sova 15
linggon Kroppslängd sovsäck Carinthia Defence 4 Bo och sova 16
kjellapa Haglöfs Tarius -18 eller Carinthia Defence 4? Bo och sova 10
fotografiskt Carinthia Bo och sova 5
koskenkorva Carinthia Brentha Bo och sova 0
xyzxyz Carinthia? Bo och sova 4
TWA Carinthia Tropen Bo och sova 1
mbock Carinthia Defence 4 Bo och sova 2
monika Carinthia 1000? Bo och sova 1
412 carinthia Bo och sova 1
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
Lanbit Sovsäckar för beredskapslager? Bo och sova 10
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
Pickadoll Sätta ihop/kombinera två sovsäckar Bo och sova 10
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
Joell Pajak sovsäckar Bo och sova 32
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
skogsbaronen Sovsäckar - Normal variation i fyllnadsvikt Bo och sova 15
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
Soldanna Prisvärda sovsäckar familj? Bo och sova 10
Fabrikörn Urberg Sovsäckar Bo och sova 11
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
medic Volym sovsäckar Bo och sova 3
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
hästtjejen Sovsäckar och liggunderlag? Bo och sova 12
Askan Cumulus-sovsäckar för Skåne Bo och sova 21
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
Kogoyo Kombinera sovsäckar Bo och sova 8
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
Helosun Roberts sovsäckar, för bra för att vara sant? Bo och sova 5
mc_piloten Att koppla sovsäckar Bo och sova 13
birru Cumulus sovsäckar korta? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
manselin Äldre sovsäckar Bo och sova 6
7S Norska försvarets kassa sovsäckar. Bo och sova 8
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
Korallaven Fula sovsäckar Bo och sova 7
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
Chrabban nu till lite tipps om sovsäckar Bo och sova 23
ea constance Erfarenheter utav "Fjällmark" sovsäckar? Bo och sova 5
Esko747 Sovsäckar och felaktiga data Bo och sova 9
kottefilip Sovsäckar (och annan utrustning) från Nepal Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.