Forum kniv

Bladlägnd

  • 150 mm

    Röster: 31 28.2%
  • 100 mm

    Röster: 44 40.0%
  • 80 mm

    Röster: 35 31.8%

  • Totala väljare
    110
Jag har vissa funderingar på att göra en forumkniv av nån av dom här modellerna vad tror ni om det. Vad skulle det vara för skaft material och slida till den.
Den översta är 3,2 mm tjock och är i kolstål 26C. Dom två andra 3,5 mm tjocka i AEB-L.
Den översta är 25 mm bred dom andra 30 mm.
den översta 170 mm lång. Den i mitten 173 mm lång och den understa 150 mm lång. Det är bara bladlägnden inte hela bladet.




blad.gif
 
När det gäller stålvalet så är mina förslag:
Kniv nr 1 i vilket stål som helst, både AEB-L och UHB 26C duger eftersom denna modell påminner om moraknivar och som sådan kan ha lite olika intriktningar, allt från täljning till fiske, jakt och allround runt campingelden.

Kniv nr 2 vill jag däremot absolut ha i Uddeholm UHB 26C, eftersom det handlar om en stor huggare och som sådan behöver man ett slagsegt stål. UHB 26C är avsevärt slagsegare än AEB-L.

Kniv nr 3 är en större jaktkniv som kräver en del rosttröghet och därför skulle jag vilja se den tillverkad i AEB-L.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
När det gäller greppet så är mina förslag:
Till kniv nr 1 - trä

Till kniv nr 2 - G-10 med ett reliefat grovt grepp. Greppet bör vara sådant att kniven inte flyger iväg i samband med huggande.

Till kniv nr 3 - G-10, samma som till kniv nr 2. Fördelen är att kniven inte glider i handen när denna är nersmetad med blod och annat. Ett annat alternativ kunde vara något liknande Gerbers gummihandtag eller Fällknivens Thermorun.

Låter det vettigt? ;)

~Paul~
 
När det gäller stålvalet så är mina förslag:
Kniv nr 1 i vilket stål som helst, både AEB-L och UHB 26C duger eftersom denna modell påminner om moraknivar och som sådan kan ha lite olika intriktningar, allt från täljning till fiske, jakt och allround runt campingelden.

Kniv nr 2 vill jag däremot absolut ha i Uddeholm UHB 26C, eftersom det handlar om en stor huggare och som sådan behöver man ett slagsegt stål. UHB 26C är avsevärt slagsegare än AEB-L.

Kniv nr 3 är en större jaktkniv som kräver en del rosttröghet och därför skulle jag vilja se den tillverkad i AEB-L.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
När det gäller greppet så är mina förslag:
Till kniv nr 1 - trä

Till kniv nr 2 - G-10 med ett reliefat grovt grepp. Greppet bör vara sådant att kniven inte flyger iväg i samband med huggande.

Till kniv nr 3 - G-10, samma som till kniv nr 2. Fördelen är att kniven inte glider i handen när denna är nersmetad med blod och annat. Ett annat alternativ kunde vara något liknande Gerbers gummihandtag eller Fällknivens Thermorun.

Låter det vettigt? ;)

~Paul~

Så bra jag har inte sett dej på ett tag, På forumet, trodde du hade emigrerat eller nåt. Men nu komm du ju tillbaks med besked.:)
Jag tycker nog att AEB-L är rätt tåligt stål. Men man kan ju göra den i två stål. Annars håller jag med dej. Undrar om den ska vara fulltånge eller sticktången.

Mitten kniven passar bäst med G10 eller micarta. Men mest traditionellt är väl trä.
He he jag köpte en bit gummi som jag tänkte prova att göra skaft av. Kanske blästra det för bättre grepp.

Man skulle ju kunna använda det här oxå.
https://www.nordellknives.com/porta...ommerce&osMod=index&cPath=156_164&language=se
 
Välkommen i denna process, De Paul, här behövs alla skarpa hjärnor för att resultatet ska var det bästa av det bästa, till rimligt överkomligt pris, arbete, etc.
 
1. Så bra jag har inte sett dej på ett tag, På forumet, trodde du hade emigrerat eller nåt. Men nu komm du ju tillbaks med besked.:)

2. Jag tycker nog att AEB-L är rätt tåligt stål. Men man kan ju göra den i två stål. Annars håller jag med dej. Undrar om den ska vara fulltånge eller sticktången.

3. Mitten kniven passar bäst med G10 eller micarta. Men mest traditionellt är väl trä.
He he jag köpte en bit gummi som jag tänkte prova att göra skaft av. Kanske blästra det för bättre grepp.

4. Man skulle ju kunna använda det här oxå.
https://www.nordellknives.com/porta...ommerce&osMod=index&cPath=156_164&language=se
1. Nej, men alltså, jag har ibland varit här och kikat. Jag är dock mestadels på ett annat forum.

2. Jovisst, det är tåligt för att vara rostfritt men inte i närheten av Uddeholmstålet. På den första kniven så tycker jag att det är OK med sticktånge. På de andra är fulltången helt given.

3. OK låter bra! Testa gummit ;).

4. Det är i grund och botten ett 1075 stål dock med små mängder legeringsämnen. Dessa är dock så få så att det i princip är samma stål.

~Paul~
 
För vinterskaft krävs isolerande skaft runtom, fånglinehål är ett måste. Den översta ligger mest i den nordiska traditionen........
Behöver man hugga vill jag nog ha något än länge och helst lite tyngre i överändan.......
Vi späntade tändved med en 40 mm kniv för att visa att visst går det, brasan värmde lika bra för det....
Men en allround nordisk dolk med ett tillräckligt långt blad för att skära limpa kan brukas till bra mycket, klyvkil är bara en sak, det finns många fler...... Min handsmidda är lång och har ett största t på 4 och rygg t är 3.

Min röst ligger på nummer 1.
 
1. För vinterskaft krävs isolerande skaft runtom,

2. fånglinehål är ett måste.

3. Den översta ligger mest i den nordiska traditionen........

4. Behöver man hugga vill jag nog ha något än länge och helst lite tyngre i överändan.......

5. Vi späntade tändved med en 40 mm kniv för att visa att visst går det, brasan värmde lika bra för det....

6. Men en allround nordisk dolk med ett tillräckligt långt blad för att skära limpa kan brukas till bra mycket,

7. Min röst ligger på nummer 1.
1. Om det är så kallt att vi kallar det vinterbruk så är snarare storleken på handtaget avgörande. Man vill nämligen kunna hantera kniven med handskarna . I alla andra fall är denna punkt ganska meningslös eftersom den på sätt och vis begränsar användningsområdena.

Jag vet att det här är din käpphäst J.! Men ett bra skaft av G-10 eller djupt reliefad Micarta slår de flesta naturmaterialen i praktisk användning.

2. Absolut!!

3. Håller med.

4. Håller med igen. Balansen blir bättre.

5. Visst, du kan spänta med en liten Solingen-sax. Men för den delen är det inte det mest optimala verktyget ;).

6. Självklart.

7. Där ser man. Trots att vi är överens om så pass många punkter så har vi helt olika åsikter om vilken av dessa knivar bör representera vårt forum.

Min åsikt är att vi har tillräckligt många morakopior därute och att det skulle kunna vara trevligt att skapa en kniv som är totalt olik allt annat.

Min röst går således inte till någon av dessa alster. Jag anser att dessa fortfarande besitter för många felakigheter.

~Paul~
 
1. Nej, men alltså, jag har ibland varit här och kikat. Jag är dock mestadels på ett annat forum.

2. Jovisst, det är tåligt för att vara rostfritt men inte i närheten av Uddeholmstålet. På den första kniven så tycker jag att det är OK med sticktånge. På de andra är fulltången helt given.

3. OK låter bra! Testa gummit ;).

4. Det är i grund och botten ett 1075 stål dock med små mängder legeringsämnen. Dessa är dock så få så att det i princip är samma stål.

~Paul~

1. Aha jag förstår:). Får man vara fiken å fråga vilket. Alltid kul att kolla in om det finns nya.

2. Nej kolstål är ju alltid lite bättre för huggning. Men som sagt vill man ha en rostfri så är AEB-L ett bra alternativ i mitt tycke. Japp jag håller med. Nu tänkte jag mer generellt om det skulle vara en sticktånge eller fulltånge.

3. Ja jag tror jag ska prova det. Jag är lite nyfiken å prova det.

4. Japp håller helt med. Kruxet är att få ett stål som passar både huggning och täljning och som är skapligt i pris.

Seved
 
Välkommen i denna process, De Paul, här behövs alla skarpa hjärnor för att resultatet ska var det bästa av det bästa, till rimligt överkomligt pris, arbete, etc.

Håller helt med:). Om man ska göra en kniv som passar så många som möjligt så vill man ju höra så många det går. Så skriv nu alla vad ni anser.

Seved
 
Håller helt med:). Om man ska göra en kniv som passar så många som möjligt så vill man ju höra så många det går. Så skriv nu alla vad ni anser.

Seved


för egen del är jag full-tankad med knivar just nu. men man kanske kan tycka ändå..!?

ska det bli en riktig "utsidan-kniv" som således bör spegla och tilltala genomsnittet här inne lägger jag min röst åt nåt mindre:

-dels skulle jag vilja se ett pris på 395, 495 eller max 595:- kanske samma kniv i grunden men olika materialval ger olika pris.
-sen tror jag den "breda massan" har mer användning av något i stil med F1;an eller likn.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tomas J REA/Utförsäljnings-forum ? Utrustning allmänt 3
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18
wallyvirginia Att smida sig en kniv.. Utrustning allmänt 3
Mattias1981 Kort kniv... ?? Utrustning allmänt 106
seved1 Ny kniv Utrustning allmänt 19
flanell Att hugga med kniv -Aja baja...!!?? Utrustning allmänt 78
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
seved1 En Nessmuk kniv Utrustning allmänt 10
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.