Tung kamerautrustning på turer

En kamera med prestanda motsvarande eller överträffande vad stora fotografer som Adams, Capa eller Cartier-Bresson skapade sina mästerverk med ryms idag i en jackficka. Känner man att man måste släpa på en ryggsäck full med utrustning så kanske man skulle må bra av att ge sig ut med en Minolta Hi-Matic (eller motsvarande) och några rullar film? Eller en Lumix LX-3 (som väl idag betraktas som närmast antik men som man kan ta väldigt bra (eller dåliga om man är lagd åt det hållet) bilder med? Eller mobilen. Att ta bra bilder handlar ganska litet om vilka grejor man använder utan handlar mest om talang, skicklighet och inställning.

Detta stämmer helt klart, men sen skall man ju absolut inte förringa att man fotar för att det är kul(eller jag gör iaf) och jag tycker objektiv, filter mm är en väldigt kul del av fotandet och bildskapandet.

Å andra sidan har jag inte med mig mer än ett spegellöst hus,15mm,24-70mm,stativ och filter.
Jag tycker det är kul att höra tekniken bakom en bild.

Jag är nyfiken på hur många som släpar med sig stora telen på vandringar, för att fota vilt mm. Kanske inte hör tråden till men vill folk svara får de gärna göra det. Ngt jag själv har funderat över och är sugen på.
 
Ligger mkt i att ha en enkel utrusning och använda den flitigt så man lär sig fördelar och begränsningar. Kul att läsa början på tråden som är drygt 10 år gammal vid det här laget.

Jag har senaste 20 åren mest använt kompaktkameror väderskyddade och tillgängliga i en kameraväska och i en nätficka på sidan av ryggsäcken. Exponeringsklar på 10 sekunder.

Har också en enkel Nikon D5300 oftast försedd med en 70-300 zoom som funkar hyfsat till fågelfoton och sälbilder när jag paddlar kajak. Förvarar den kameraväskan under knän i sittbrunnen.
Tycker det räcker med kompaktkamera vid fjällvandring.

Vill man ta bra djurbilder på fjällvandring bör man troligen gå upp ett snäpp i systemkamera till fullformat och typ Nikons Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR. Det blir då en del vikt och bulk bara objektivet väger 2300 gram.

Thure
 
Jag är nyfiken på hur många som släpar med sig stora telen på vandringar, för att fota vilt mm. Kanske inte hör tråden till men vill folk svara får de gärna göra det. Ngt jag själv har funderat över och är sugen på.

Jag har senaste två turerna haft med mig ett 70-300mm som komplement för att få bra djurbilder utan att ta mig för nära. Det är väl långt ifrån det bästa och väger strax under 800g så det är en del att ta med sig. Tyvärr är väl totalvikten relativt till hur mycket jag använder den lite för stor.
 
Jag brukar ha med mig ett 55-200 (motsvarande 70-300 i FF) när jag förväntar mig att få se djur och insekter, alltså företrädesvis när jag vandrar i skogar och lågmark. För kalfjäll så använder jag 35mm (50mm ekvivalent) eller normalzoom.
Fujifilm 55-200 väger in på 580g vilket inte är bedrövligt tungt, men det används som tidigare nämnts lite för lite i förhållande till sin vikt...
 
Detta stämmer helt klart, men sen skall man ju absolut inte förringa att man fotar för att det är kul(eller jag gör iaf) och jag tycker objektiv, filter mm är en väldigt kul del av fotandet och bildskapandet.
Absolut, men var sak har sin plats och man ska välja sina strider. Det var just det att bära med sig en komplett (rikhaltig och tung) utrustning på en vandring jag gick igång på. Man får inte bli slav under sina verktyg.
 
Ligger mkt i att ha en enkel utrusning och använda den flitigt så man lär sig fördelar och begränsningar. Kul att läsa början på tråden som är drygt 10 år gammal vid det här laget.

Jag har senaste 20 åren mest använt kompaktkameror väderskyddade och tillgängliga i en kameraväska och i en nätficka på sidan av ryggsäcken. Exponeringsklar på 10 sekunder.

Har också en enkel Nikon D5300 oftast försedd med en 70-300 zoom som funkar hyfsat till fågelfoton och sälbilder när jag paddlar kajak. Förvarar den kameraväskan under knän i sittbrunnen.
Tycker det räcker med kompaktkamera vid fjällvandring.

Vill man ta bra djurbilder på fjällvandring bör man troligen gå upp ett snäpp i systemkamera till fullformat och typ Nikons Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR. Det blir då en del vikt och bulk bara objektivet väger 2300 gram.

Thure

Nu är, pga en kass höft, några längre vandringar inte aktuella för min del men vore de det så skulle jag antagligen ta med en liten men kompetent kompaktkamera (typ Nikon P300) eller min gamla D40 med kitzoomen (den lättaste DSLR jag känner till). Skulle jag välja en riktig (film) kamera så blev det förmodligen en Nikon EM med antingen 50 mm-linsen eller en 35-70 mm zoom. Att jag sedan bara skulle stå där och titta när det dök upp någon som skuile ha krävt ett 500 mm teleobjektiv för att fånga är smällar man får ta. Om man inte, som Stanley och Livingstone, har ett gäng infödda bärare...
 
Dryga 10 år har gått sedan jag (med nicket dave1) skrev trådens andra inlägg.

Under dessa dryga tio år har jag inte blivit jättemycket klokare faktiskt. Jag använder numera ofta olika kameror. Jag har en SONY RX100 VII som är fantastisk som liten och lätt allroundkompakt som även är kanon för film då den har log-profiler och mic-ingång. För stillbild står den sig dock slätt i jämförelse med min Nikon D810 om man bara ser på de tekniska resultaten.

Sony-kompakten har jag bara haft en dryg månad, men en stor nackdel är batteritiden. När jag är ute måste jag ha extrabatterier och för längre vistelser en liten laddare och batteripack. En dslr som D810 har som regel vansinnigt bättre batterikapacitet.

Jag använder en GH5 en hel del, men främst för video då den ger fantastiska videofiler. Den är dock väldigt allround.

Om det är seriöst fotande jag är ute efter så är det svårt att ersätta Nikon-kameran hur klumpig den än är, men med SONY RX100 VII så har jag en kompakt som jag för första gången känner är "good enough" för mycket. Vissa saker är svårt/omöjligt att ta med kompakten på ett praktiskt sätt, t ex landskapsbilder med väldigt långa exponeringar (4-8 min typ) eller astroscapes. Men annars är den väldigt allround.

Småbild saknar jag inte alls. När jag tittar på gamla negativ och dior och jämför med det jag får ut från D810 så är det ljusårs skillnad. Däremot så är jag lite sugen på ruska liv i min mellanformats-Mamiya, men även om dia ger fina resultat med den så känns det lite dyrt och meckigt. Det blir inte bättre än med Nikon-kameran ändå, det är mer känslan.. Svart/vitt är jag lite sugen på, men min favoritfilm Efke R25 har slutat tillverkas tyvärr.

Storleken har betydelse eller? D810, GH5 och RX100 MkVII
 

Bilagor

  • Kameror.jpg
    Kameror.jpg
    41.8 KB · Visningar: 358
Kör själv m43 som system, så ett 75-300 (motsvarande 150-600m i FF) telezoom är inte så betungande med sina 423g. Med kamerans effektiva bildstabilisering går det bra att ta frihandsbilder även med stor teleeffekt.
 
Kör själv m43 som system, så ett 75-300 (motsvarande 150-600m i FF) telezoom är inte så betungande med sina 423g. Med kamerans effektiva bildstabilisering går det bra att ta frihandsbilder även med stor teleeffekt.

Samma här. Fast jag kör motsvarande objektiv från gamla 4/3 med adapter. Rätt mycket större och tyngre än m4/3 tyvärr, men jag använder det mest ett par veckor på sommaren så det får vara så ett tag till.
 
Jag använder ibland en kompaktkamera som väger ungefär 300 gram; Nikon Coolpix 9300.

Men jag föredrar systemkameran D5100 med ett 18-200 mm objektiv. Totalvikten där är ca 1,3 kg men bilderna blir så mycket bättre med den så för mej är det värt det. Jag har också ett Gorillapodstativ men det har jag börjat lämna hemma då det inte längre riktigt klarar av kameravikten.

Jag har aldrig saknat någon glugg, dock på korta turer - typ en till 2 övernattningar i tält kan mitt Sigmatele på 120-400 få följa med.

Förutom fåglar har jag stött på vilda djur en enda gång, då jag mötte en älgko med kalv på Bruksleden nordväst om Skinnskatteberg. Dom kom ca 20 meter ifrån mej och det var allt ett spännande möte.

Kommer nog till sommaren att inhandla något stativ, men det får vi se.
 
Dryga 10 år har gått sedan jag (med nicket dave1) skrev trådens andra inlägg.

Under dessa dryga tio år har jag inte blivit jättemycket klokare faktiskt. Jag använder numera ofta olika kameror. Jag har en SONY RX100 VII som är fantastisk som liten och lätt allroundkompakt som även är kanon för film då den har log-profiler och mic-ingång. För stillbild står den sig dock slätt i jämförelse med min Nikon D810 om man bara ser på de tekniska resultaten.

Sony-kompakten har jag bara haft en dryg månad, men en stor nackdel är batteritiden. När jag är ute måste jag ha extrabatterier och för längre vistelser en liten laddare och batteripack. En dslr som D810 har som regel vansinnigt bättre batterikapacitet.

Jag använder en GH5 en hel del, men främst för video då den ger fantastiska videofiler. Den är dock väldigt allround.

Om det är seriöst fotande jag är ute efter så är det svårt att ersätta Nikon-kameran hur klumpig den än är, men med SONY RX100 VII så har jag en kompakt som jag för första gången känner är "good enough" för mycket. Vissa saker är svårt/omöjligt att ta med kompakten på ett praktiskt sätt, t ex landskapsbilder med väldigt långa exponeringar (4-8 min typ) eller astroscapes. Men annars är den väldigt allround.

Småbild saknar jag inte alls. När jag tittar på gamla negativ och dior och jämför med det jag får ut från D810 så är det ljusårs skillnad. Däremot så är jag lite sugen på ruska liv i min mellanformats-Mamiya, men även om dia ger fina resultat med den så känns det lite dyrt och meckigt. Det blir inte bättre än med Nikon-kameran ändå, det är mer känslan.. Svart/vitt är jag lite sugen på, men min favoritfilm Efke R25 har slutat tillverkas tyvärr.

Storleken har betydelse eller? D810, GH5 och RX100 MkVII

Eh, testa att göra en analog kopia (ra4) från mamiyan och en lika stor utskrift från din nikon och jämför.. Nu har jag en canon och inte nikon ff och jag tycker att min rz leverar klart mkt bättre kvalitet i alla storlekar (upp till 70X82, kan inte framkalla bredare än 70 i min maskin...). Men då krävs det lite apparater och yta.
 
Jag har efter div kompakter, som iofs fortfarande används, skaffat en spegellös FF systemkamera med 24-70/4. Har andra gluggar också men den kombon är väldigt bra och tillräckligt lätt. Bildkvalitetsvinsten är mycket högre än viktökningen jmf med RX100 och TG-5. Fantastiskt kul!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
donutz Komponering av kamerautrustning för fjäll och vardag Fototeknik 15
rangefinder vandring med kamerautrustning Fototeknik 10
Chrille74 Vill ha tips på bra funktioner att redigera bilder med Fototeknik 1
hsp Kamera kan ej spara på minneskortet Fototeknik 3
hsp Raw fil på camera som ger Jpg som Std. Fototeknik 2
Polarnatt Tips på lätt och nätt systemkamera Fototeknik 17
sladdis App till xperia med längre tid på självutlösare? Fototeknik 3
KristianMattiasson bra stativ för fjällen men även på andra platser Fototeknik 13
Lägga upp foton på Google Earth Fototeknik 1
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
maarkstrom Bra kamera att ha med på äventyr? Fototeknik 8
HPP Problem med bildvisning på forumet. Fototeknik 1
äventyrssugen Upplivningsförsök på batteri Fototeknik 3
gahm Att tänka på vid kallt väder? Fototeknik 2
mordarsnigel2 tips på GPS Fototeknik 0
t_andersen Dynamic range på fjället Fototeknik 13
landonia Kompaktkameraväska att fästa på en haglöfs oxo säck? Fototeknik 4
niklaz Okularskydd på kikare, vill inte tappa bort en gång till Fototeknik 11
4623 Begagnat, vad ska jag tänka på? Fototeknik 2
Emiliaskersund Söker konkreta tips på bra systemkamera för under 8k Fototeknik 19
gro Frost på mattskiva Fototeknik 12
Sandrae Övergivna ställen i Göteborg att fotografera på? Fototeknik 5
Lindapinda Ladda digitalkameran på långa vandringar? Fototeknik 24
ekaterin Brus i P-läge på Nikon D80 Fototeknik 4
Håkan K Kameraexperten - blåst på pengarna? Fototeknik 1
peter1969 Filma på tur? Fototeknik 11
alven Foto på canvas Fototeknik 19
JohnnyL Spara foton på minneskort Fototeknik 10
bjonil Vad ska man satsa på för objektiv? Fototeknik 15
seobserver På gränsen till Fototeknik 16
Colt3n Kvalitén på bilden när man spelar in! Fototeknik 1
pentax4fun Systemkamera på joggingturen Fototeknik 1
J_B Bära Systemkamera på vandring Fototeknik 13
Ralph4info Kan en Sony HC-7 & Teleobjektiv * 2,0 verkligen ge kvalite på 20ggr Optisk ?? Fototeknik 2
Davva2 Digital SLR eller videokamera på fjället Fototeknik 8
spiTe Ljudbortfall på bröllopsvideo! hjälp Fototeknik 2
AsaHellstrom Ta med systemkamera eller inte på vandring? Fototeknik 27
.:maria:. min kamera avled på fjället - dags för en ny! Fototeknik 17
cyanopsis digitalkamera som laddar på USB Fototeknik 11
Blåbär Bärbar bator med på långcykling? Fototeknik 11
xtrem Fuji Finepix F11 på REA! Fototeknik 0
Toval Är det dumt att slå till på en dynax 5d nu? Fototeknik 3
Dragstaren Foto på DVD Fototeknik 5
frarol Se inspelat på DVD:n, hur? Fototeknik 2
deeppowder Stativ på kajaken Fototeknik 0
montanaemma Tips på snöbilder? Fototeknik 12
oskarlind Tips på DV-kamera och pennlins??? Fototeknik 4
malamuteberger Tips på enkel allväders-digitalkamera Fototeknik 5
stefan.andersson_perstorp.com Instruktionsbok till Canon Powershot S1 IS på Svenska Fototeknik 1
jd Hur tar man kort på sig själv? Fototeknik 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...