Hjälp mig med yxan, snälla!

Jo jag förstår (och ser) att det är en enklare yxa, var mest ute efter modellbeteckning eller liknande, just med tanke på avsaknaden av både sådan och smedstämpel. Jag var för övrigt inte medveten om att de har helgjutit yxor för massproduktion, det gör mig lite irriterad och förvånad.
Däremot förstod jag att skaftet är utbytt, då det är epoxy eller vax och inte kil.
Eller gjorde man då med de yxor man helgjöt?

Jag har annars ett par HB-yxor här hemma som också står i kö för omhändertagande, men de är lite finare än GBA:n.
 

Bilagor

  • IMG-20200525-WA0016.jpg
    IMG-20200525-WA0016.jpg
    111.4 KB · Visningar: 687
  • IMG-20200525-WA0014.jpg
    IMG-20200525-WA0014.jpg
    95.5 KB · Visningar: 507
  • IMG-20200525-WA0011.jpg
    IMG-20200525-WA0011.jpg
    98.6 KB · Visningar: 526
  • IMG-20200525-WA0012.jpg
    IMG-20200525-WA0012.jpg
    96.8 KB · Visningar: 606
Jo jag förstår (och ser) att det är en enklare yxa, var mest ute efter modellbeteckning eller liknande, just med tanke på avsaknaden av både sådan och smedstämpel. Jag var för övrigt inte medveten om att de har helgjutit yxor för massproduktion, det gör mig lite irriterad och förvånad.
Däremot förstod jag att skaftet är utbytt, då det är epoxy eller vax och inte kil.
Eller gjorde man då med de yxor man helgjöt?

Jag har annars ett par HB-yxor här hemma som också står i kö för omhändertagande, men de är lite finare än GBA:n.

I princip alla yxbruk vi hade på 60- och 70-talen (och tidigare - sedan industrialismens intåg) gjorde väl så - för att ha standardiserade yxor (för skogsindustri) tillverkade på ackord. Det gjöts i stället för handsmiddes och yxorna märktes inte speciellt.

Modellen har varit en standardyxa. Jag tror att den kan ha kallats typ "huggyxa" eller "liten huggyxa" när den kom. Men det var inte så viktigt då (som nu?) med modellbeteckningar och så. Det var en gränsfors. Och det var en yxa.
 
Så du menar alltså att yxan sannolikt inte är gjuten?
Har du någon annan förklaring till detta mysterium, som det verkar vara med den här yxan?
 
Yxa

Så du menar alltså att yxan sannolikt inte är gjuten?. Har du någon annan förklaring till detta mysterium, som det verkar vara med den här yxan?
Var är mysteriet? Den är nog smidd på samma sätt som idag.
Ser ut som en billigare gränsforsyxa från 70-80 tal?
Är den med epoxi i ögat så sent 80 tal har jag för mig.
 
Hallå!
Jag är helt ny medlem, och omedelbart behöver jag er hjälp!

Kan någon här inne berätta något för mig om den här GAB-yxan?

Allt gott till er
Christian.

Den ska du vara rädd om, det är en Gränsforsbruk huggyxa. Det är bara dom som har det märket, vissa står det smedens förkortningar på men långt ifrån alla har det. Det där med 95 blir jag lite frågande över, borde vara eggens bredd men det ser inte ut att vara det. Men snälla köp inte det där billiga yxskaftet från hemfint som någon föreslog, fibrerna kommer inte vara rätt i dom och köp gärna hickory från tex. Smedbergs. Det finns på Jula för 99:- till 149:-, Smedbergs är nog fortfarande det som Gränsforsbruk och HB använder sig av på sina yxor. Dom är bearbetade givetvis alla från Gränsforsbruk så det är inte någon form av gjutet för då hade stålet spruckit iom att Svenskt stål har inte en massa krom etc i sig så det är en smed som har på något sätt manuellt eller med en maskin härdat stålet. Fint yxhuvud, bra köp! Sen köp inte en jägaryxa istället som man kan flå djur med, den kommer man ändå inte flå djuret med utan använd just din huggyxa istället för den är bättre på alla sätt.
 
Jo jag förstår (och ser) att det är en enklare yxa, var mest ute efter modellbeteckning eller liknande, just med tanke på avsaknaden av både sådan och smedstämpel. Jag var för övrigt inte medveten om att de har helgjutit yxor för massproduktion, det gör mig lite irriterad och förvånad.
Däremot förstod jag att skaftet är utbytt, då det är epoxy eller vax och inte kil.
Eller gjorde man då med de yxor man helgjöt?

Jag har annars ett par HB-yxor här hemma som också står i kö för omhändertagande, men de är lite finare än GBA:n.

Men det där är en Agdor du har, en premium yxa. Den har alltid varit handgjord och är den än idag. Jag förstår inte det där med gjutna yxor, om stålet inte bearbetas så går det sönder när man vässat och därefter slår med dom. Visst finns det idag Kina kopior och sånt som inte är bearbetade men dom har hög halt krom etc så att dom är lite mjuka och då behöver man inte bearbeta stålet men sånt stål har vi inte i Sverige. Det där med uppmärkta smeder på yxor så har Gränsforsbruk det men jag vet ingen mer som har det. Jag har fyra HB Hults Bruk yxor, en är en huggyxa Agdor som du har och den modellen heter även "Turpentine", dvs en modell inom huggyxor som HB har. Du har orginalskaft, det är bara HB som har den konstruktionen med vax och det garanterar att skaftet inte lossnar eller påverkas av torka inomhus så det är en briljant ide. Jag läste att Hults Bruk hade ansökt om patent på det 1958. Ang märkning så är det som så att om Yxan enbart har ett "H" så är det en Hults Bruk hushållsyxa, jag har en sån. Har yxan två stämplar "HB" för Hults Bruk och "H" med Agdor under så är det en Agdor. Agdor kom i slutet av 50-talet och var den finaste, är fortfarande riktigt bra men det kom sen modeller som heter tasmanian eller något sånt dvs själva designen och den tog över och blev då 5 stjärniga yxan och då producerade HB en sån under namnet Arvika. Arvika och andra tasmanian är "finare" för att sån tävlar man med då den hugger hårt så man har den på tävlingar men den kan du inte jobba med i skog för den är lite one trick pony då den träffar hårt och går igenom vedträn lätt men om den inte går igenom så fastnar den i stockar och är besvärlig om den inte går igenom så Agdor är mer huggning rent allmänt men den är lite i skymundan för "5" star. På ytan så ser dom lite märkliga ut eftersom dom känns inte som gammalt kolstål men det är pga att dom är brännlackade med genomskinligt lack för att inte rosta på den ytan som inte är vässad. Det är en riktig premium yxa du har, jag kan raka mig med min. Dom nya kostar över 1000 spänn.
 
Herregud vad ni grälar om småsaker, att ni orkar. Det är en bra yxa, som förtjänar att SKÄFTAS om, som det heter om vi nu ska vara petiga.

Mycket roligare (men jobbigare och svårare) än att köpa är att göra eget skaft. Hittar du exempelvis en lämplig bit syrén så är det ett nästan löjligt starkt (om än lite svårjobbat) träslag. Kul grej med syrén är att syrener växer krokigt, så med lite flyt kan du hitta en bit där fibrerna följer yxskaftets svängning. Hela fibrer genom helaskaftet av ett osedvanligt hårt och segt träslag, alltså. Men ska du inte misshandla skaftet allt för jäkla hårt går det med nästan vilket någorlunda hårt lövträ som helst (undvik asp, typ). Hickory är trots allt en ganska ny företeelse i Sverige.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
naturlovisa Vandrings/reseryggsäck, hjälp mig! Utrustning allmänt 3
MrAlexander dålig på att plaera... hjälp mig hitta vad som saknas. Utrustning allmänt 9
mile0003 Storleksval på Lundhagskängor (Syncro), hjälp mig. Utrustning allmänt 20
h.g Hjälp mig avsluta mitt knivbygge !!! Utrustning allmänt 17
lignell01 Hjälp mig fort! Utrustning allmänt 15
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
Moga Hjälp att identifiera Tegsnäs-sula? Utrustning allmänt 7
Fotoräven Hjälp med vintersäck Utrustning allmänt 6
Kanotolle Termos hjälp Utrustning allmänt 6
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
Taszh Hjälp identifiera jacka/plagg Utrustning allmänt 4
Bondmoran Hjälp med laddare Utrustning allmänt 32
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Hjälp att tyda sovsäcks tålighet? Utrustning allmänt 3
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
Tobbelar Hjälp! Helags 40Liter Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Hjälp med Bergans Powerframe Utrustning allmänt 1
Gäddfärs Hjälp att välja en bra byxa och dagstursrygga! Utrustning allmänt 6
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
kanis Öronsnäckor till musikspelare går ofta sönder. HJÄLP! Utrustning allmänt 15
henjon Hjälp med knivprojekt Utrustning allmänt 8
Nallo94 hjälp med suunto vector Utrustning allmänt 2
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
nilami Hjälp med känga! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
Tartu Ryggsäckar, hjälp? Utrustning allmänt 4
Giva Hjälp med packlista! Utrustning allmänt 0
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12
MadIce Petzl Dou hjälp!? Utrustning allmänt 3
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
jansta Hjälp önskas med att hitta bra ram för ryggsäck Utrustning allmänt 1
Kvikk Hjälp om satellittelefon! Utrustning allmänt 15
Avrell Hjälp - försvunnen tråd Utrustning allmänt 1
Martin O Hjälp med Silva Alba Windwatch Utrustning allmänt 6
tde01047 Hjälp behöver tips om ryggsäckar Utrustning allmänt 3
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
herioglyf Hjälp jag blit yr... Utrustning allmänt 4
Avslut090305 Hjälp skadade med blod - få en fin thermo-mugg gratis! Utrustning allmänt 0
My71 Hjälp - skavsår och blåsor! Utrustning allmänt 39
RufuzIda Någon som kan hjälpa mig Utrustning allmänt 3
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
KFOR Någon som kan hjälpa mig? Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.