Rädda gammal rostig kniv (Solinger)

Tjena!

I en gammal låda som tillhörde min morfar så hittade vi en kniv märkt "Rich Abr Herder Solingen", vilken min mormor tror var från tidigare militärtjänstgöring.

Kniven är i ganska uselt skick, men har ett visst sentimentalt värde, varför jag gärna skulle vilja göra den så fin som möjligt.

Finns det några bra tips på hur man kan gå till väga? Märk väl att jag är total novis.

När jag fick kniven så var den rejält rostig och smutsig. Jag började med att gnida rejält med samma olja jag smörjer jaktgeväret i, "Brake free CLP". Detta tog bort smuts, men knappt någon rost.

Jag fortsatte idag med att rengöra kniven rejält med Autosol metal polish. Det blev lite bättre, men den djupa rosten blev kvar.

Jag hoppade då över till våtslippapper och körde först med 400 cirka 1 timme, varefter slippappret är helt slut. På sista bilderna ser ni skicket efter slipning med 400-papper.

Det finns en del ganska djupa fåror som jag tror är från rost. Går det att slipa bort dessa eller är det bäst att låta den vara som den är? Är det maskinslip som gäller?



Tacksam för alla tips!
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    72 KB · Visningar: 646
  • 2.jpg
    2.jpg
    69.1 KB · Visningar: 799
  • 3.jpg
    3.jpg
    70.2 KB · Visningar: 701
  • 4.jpg
    4.jpg
    64.1 KB · Visningar: 664
  • 5.jpg
    5.jpg
    53.7 KB · Visningar: 668
  • 6.jpg
    6.jpg
    47.9 KB · Visningar: 608
(Hoppas vi inte blir trollade nu)
Det ser ju rätt mycket ut som en hitlerjugendkniv från förkrigstiden.
Om du inte har koll på det, så kan det ju vara värt att veta. Kan vara värd pengar för samlare, men kan ju också väcka anstöt i vissa sammanhang.
 
Hur tänker du dig förvalta det affektionsvärdet? Ska kniven bli något som du själv använder som ett verktyg, eller är det bara att "få den så fin som möjligt, och sedan ha den i typ ett vitrinskåp"?

Jag skulle - för att avhjälpa vidare rostangrepp - spreja typ 5-56 eller annan "penetrerande" olja på de värst drabbade ställena och sedan låta kniven ligga ett tag (någon timma) för att oljan skulle få "göra sin grej". Sedan - beroende på om jag vill ha den din brukligt skick igen gå på rostangreppen med stålborste för att få bort all stålröta.

Handlar det om att göra en vacker kniv hade jag bara torkat den ren sedan, med något mjukt och sedan fortsatt att polera, som du gjort. Möjligen med lädertrissa med polerpasta på, för att snabba upp det lite.
 
Rost löser du med vinäger, Efterskölj med vatten. Försöker du ta bort rostgropar måste du ta bort stålet runt om. HJ kniven såldes som scoutkniv av bl Scoutdepån med Nassemärket utbytt mot en Fransk lilja, etsningen på bladet bortslipad.
En tung bredbladig slidkniv föga lämpad för täljning. Lägg krutet på ett bättre startobjekt.

go tur
 
(Hoppas vi inte blir trollade nu)
Det ser ju rätt mycket ut som en hitlerjugendkniv från förkrigstiden.
Om du inte har koll på det, så kan det ju vara värt att veta. Kan vara värd pengar för samlare, men kan ju också väcka anstöt i vissa sammanhang.

Det ser också rätt mycket ut som den scoutkniv samma tillverkare tillverkat i betydligt fler exemplar. Det finns en utfasning i handtaget för en liten silverfärgad "ruterformad" plakett där det visar till vad/vem kniven är tillverkad. Ibland har det varit militär insignia på olika sätt (en hel del av de här knivarna har t.ex. köpts till Sverige av olika "kamratföreningar" från olika regementen och dylikt. Det är en _väldigt_ vanlig kniv - och som använts av _många_ olika föreningar osv.

Det syns - som sagt - på handtagssidorna. Ny syns inte de något vidare på någon bild, dock.
 
Som nämnts tidigare, dränk i vinäger över natten. Tänk bara på att skölja ordentligt efteråt, torka (ex i ugn) och olja in. Annars kommer du få ytrost på bara någon timme.

Vinäger kommer lämna en svart yta, vilket kan vara snyggt på vissa delar men den kan lättare slipas/borstas bort om man vill.

För att få bort fåror/gropar med rost utan att slipa hela ytan kan man använda en stålborste trissa på borrmaskin/dremel. Ex https://www.clasohlson.com/se/Stålborste-Dremel/p/40-9774
 
När du har putsat och polerat färdigt, och om den har affektionsvärde för dig/er:
Skicka in den till Knivbrev så fixar dom en riktig egg åt dig! Med så mycket finlir
som du beordrar i beställningen...
 
Tack för alla era svar!

Enligt mormor så är den från hans tid i svenska militären under 40-talet, så den är med stor sannolikhet därifrån.

Det är ju som sagt en ganska vanlig kniv vad jag kan se, och inte särskilt lämplig till jakt och fiske, så tänker mest försöka få den i så fint skick att vi kan ha den kvar som ett minne.

Jag har försökt handslipa, men det blir att fortsätta med en stålborste.

Återkommer med bilder när det är färdigt!
 
Det ser också rätt mycket ut som den scoutkniv samma tillverkare tillverkat i betydligt fler exemplar. Det finns en utfasning i handtaget för en liten silverfärgad "ruterformad" plakett där det visar till vad/vem kniven är tillverkad. Ibland har det varit militär insignia på olika sätt (en hel del av de här knivarna har t.ex. köpts till Sverige av olika "kamratföreningar" från olika regementen och dylikt. Det är en _väldigt_ vanlig kniv - och som använts av _många_ olika föreningar osv.

Det syns - som sagt - på handtagssidorna. Ny syns inte de något vidare på någon bild, dock.

Visserligen, men alla de "andra" varianterna jag sett eller hört talas om brukar ha en längre ricasso. Denna torde vara en prima 30-talsmodell.

Det skulle kunna vara en tidig modell som överlevt kriget, och sedan sålts som överskott och fått nytt märke enligt seobservers förslag.

Men egentligen är det "beside the point". Jag menar att varje person som känner igen den (i bältet, eller i bokhyllan) som en HJ-kniv, kommer ju reagera som om den är en sån. Då får man kanske tänkt igenom innan vad man vill svara på eventuella frågor.
 
Slipmärken tar man bort med gradvis finare slippapper, att klippa remsor och hålla över in plattfil är en metod som fungerat fint för mig, att hålla kniven i ett skruvstycke kan underlätta stort.

go tur
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...