Bästa och drygaste tänd bränslet för brasan?

När jag är ute så behövs väldigt sällan någon tändvätska eller annat för att få fart på brasan.... Men planerar en vecka ute nu, och väder och fukt kan ju påverka en del från dag till dag. Vill ju inte dra runt på en hel flaska tändvätska i onödan, så jag tänkte fråga om andra alternativ. Bensin avdunstar för fort, och jag vill kunna ha med mig "något extra" i en 1dl flaska bara som ändå kan räcka till 2-3 tändningar. Lampolja? Fotogen? Vilket antänds lätt, men brinner samtidigt länge utan att behöva dränka virket? Om det ger ifrån sig smak struntar jag i, jag är ute efter mysfaktorn och kvälls elden bara...
 
Jag skulle säga näver och några törestickor. Möjligen så kallade braständare. Inget flytande om det inte är uppsuget i torrt trä eller annat.

Att bygga upp en eld successivt med tunna stickor och större dimensioner efterhand är själva tricket.

Thure
 
Jag skulle säga näver och några törestickor. Möjligen så kallade braständare. Inget flytande om det inte är uppsuget i torrt trä eller annat.

Att bygga upp en eld successivt med tunna stickor och större dimensioner efterhand är själva tricket.

Thure

Som jag skrev, så brukar jag inte använda flytande bränsle, för jag både kan och brukar göra eld utan det....
Jag undrar vad man kan använda i väldigt liten mängd som är effektivt och inte dunstar... (är ute efter en mycket liten "backup" att ha med ifall vädret skulle vara för fuktigt.)
 
Ljusstump, hexanoltablett av de stora, töreved, livsträdbitar, näver, ris, braständare.
Kunskap och förberedelser.

go tur
 
Rapsolja kanske, tändvätska, fotogen eller diesel som har liknande bränsle-egenskaper alla tre skulle jag avstå ifrån p g a större problem med lukt om det skulle läcka i packningen.

Thure
 
Mayastickor kanske?

Annars så tändkuddarna/kuberna en smidig lösning som brukar få åka med i min packning. Enkla att tända, brinner förhållandevis länge, lätta och riskerar inte att läcka ut i övrig packning.
 
Coughlan's fire paste - är en gele som jag tycker funkar väldigt bra. (Jag brukar ha den att förvärma fotogenbrännaren till köket - och ibland när det varit eländigt som "tändhjälp" för brasa.

Annars brukar jag ha en liten påse som jag har lite "tändhjälp" i - där jag har bitar av gammalt näver, lite törved, några remsor tidningspapper som jag droppat med stearin, några bomullstussar med vaselin, några branständare (sådana där kuddar, respektive små kuber av något cellulosamaterial med - tror jag - paraffin) etc.

Det här är emellertid mer sett som "tändhjälp" eller "i stälelt för tändvätska" snarare än "bränsle". Alltså - snarare få i gång en tjurig eld när man själv är trött, ofokuserad eller sådär än att elda med och hålla elden gående.

Jag vet inte om det är till någon hjälp?
 
Tidningspapper eller reklam doppad i smält vax eller stearin. (ljusstumpar, vaxet från julosten etc)
Klipp pappret till ca 10cm breda remsor. Doppa i smält vax. Häng på tork på ett snöre. klipp de 10cm breda remsorna tvärs över till ca 2x10cm bitar.
Stapla bitarna i buntar. Stoppa i ziplocpåse. En sådan bit underlättar tändandet av en brasa rejält.

Önskas ändå lättantändligare tände, ta bomull och vaselin. Massera in vaselinet i bomullen. Bomullen skall vara klart fet men fortfarande fluffig. Packa i ziplocpåse.

Om man är lite lat kan man ta värmeljus, dom billigaste man hittar, 50 öre - 1kr styck. Ett värmeljus är egentligen overkill, mycket mer stearin/vax än vad som behövs. Men tänd ljuset och stapla veden runt/över ljuset.

/John
 
Och en sak till. Blöt ved brinner dåligt. Tricket är att lära sig hitta torr ved även i blöta förhållanden.

/John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa tape som nödlagning ? Utrustning allmänt 29
hsp Vattenfilter minsta underhåll bästa märket och modell Utrustning allmänt 5
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
anders. Bästa snöskorna? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
cybiont Bästa ryggsäcken Utrustning allmänt 21
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
behedwin Bästa powerbank för långresa Utrustning allmänt 64
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Hjärter Kung Bästa vattenblåsan, vätskesystemet, camelbaken Utrustning allmänt 12
Vintervilan Gränsfors - Bästa smeden? Utrustning allmänt 26
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
perdavid Bästa termosen? Utrustning allmänt 37
fotografiskt Dina bästa tips och trix Utrustning allmänt 10
Coachmike Bästa och säkraste vattenfiltret! Utrustning allmänt 31
FruNalleman Och bästa vattenflaskan är...? Utrustning allmänt 87
desireman Bästa vandringsryggsäcken? Utrustning allmänt 28
Tocaermo Bästa tvättmedel? Utrustning allmänt 12
Erik_Svensson Bästa och sämsta köpet 2008? Utrustning allmänt 26
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
ChristerMattsson Bästa multiverktyget? Utrustning allmänt 63
dabac Bästa campingpannlampan Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt Världens bästa friluftsbutiker på en karta! Utrustning allmänt 31
Christian_sunrise Det bästa sättet att packa inför kajaking?? Utrustning allmänt 2
igs Bästa smeten till kängorna??? Utrustning allmänt 7
lignell01 Vilken är Din bästa pryl? Utrustning allmänt 21
Kalle E Friluftsentusiastens bästa londontips Utrustning allmänt 4
pher_ Bästa tallrik ? Utrustning allmänt 17
johanl Bästa fickradion på fjället? Utrustning allmänt 23
ceciliaw Bästa sättet att göra upp eld? Utrustning allmänt 31
asp Bästa multigrej? Utrustning allmänt 2
ebh Bästa lågprissäcken? Utrustning allmänt 6
Aleks_T Har det inte gått för långt? tänd-"stickor" till salu.. Utrustning allmänt 35

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...