Dra pulka i ryggsäck?

Hej!
Jag har noterat att det finns ett ett par ryggsäcksmodeller (t. ex Klättermusen Grip, Lundhags Gneik) som har D-ringar på höftbältet för att man ska kunna fästa t.ex en pulka.
Är det nån som provat och kan uttala sig om hur det funkar eller bara har några spontana tankar?

Kan det vara något att satsa på eller är det bättre att köra på vanlig sele och lägga ryggsäcken på pulkan under färd?
 
Ryggsäck fungerar alldeles utmärkt till att fästa skaklarna i. Har man en symaskin eller vägarna förbi en skomakare/skrädare kan man sy fast ett par fästen på en befintlig ryggsäck, behöver inte vara oring utan ett band från en rem räcker bra. Sy fast den ordentligt då det blir ganska stora belastningar.
 
Jag har bara använt pulka på en fjälltur, och då fäste jag den i 70l-ryggsäcken.

Tycker att det i princip funkade bra. Viktfördelningen funkar bra, och man kan ha ca 10 kg i ryggsäcken utan att det känns jobbigt. Då kan man ju använda sig av sidofacken på ryggan för att komma åt snacks osv. Det är även rätt praktiskt att ha ryggsäck på tåget och vid stugor.

Det dumma hos mig var att jag drog den i öglorna längre bak på ryggsäcken, vilket gjorde att pulkan inte följde med lagom mycket. Före nästa tur tänker jag sy fast två spännen direkt på bältet.

En nackdel med ryggsäcken är att det är lite osmidigt när man ska ta rast, eftersom man måste ta av ryggsäcken, men sen även lösa pulkan från ryggsäcken. Därför skulle jag satsa på karabinerkrokar i stället för d-ringar.

Jag skulle prova att sy i en ryggsäck jag redan har och trivs med, i stället för att köpa en från klättermusen som kanske inte passar ordentligt.

Vore kul om du kan skriva här senare hur du har valt att göra :)
 
Jag drar pulka med en Klättermusen Tor. Jag tycker att det funkar bra. Har knutit in karbiner så att det går smidigt att koppla i och ur. Drar med rep, så jag behöver egentligen bara koppla isär när jag är klar för dagen.

Skickat från min J9210 via Tapatalk
 
Jag använder en Lundhags Gneik 54, fungerar hur bra som helst. D-ringarna ligger under fickorna på höftbältet. Förstärkningsplagg och kök i ryggsäcken gör rasterna smidigare.
 
Tack för svar! Det låter som att det var en ogrundad farhåga från min sida. :)

En nackdel med ryggsäcken är att det är lite osmidigt när man ska ta rast, eftersom man måste ta av ryggsäcken, men sen även lösa pulkan från ryggsäcken. Därför skulle jag satsa på karabinerkrokar i stället för d-ringar.

Jag skulle prova att sy i en ryggsäck jag redan har och trivs med, i stället för att köpa en från klättermusen som kanske inte passar ordentligt.

Vore kul om du kan skriva här senare hur du har valt att göra :)
Jag är än så länge rätt ny på turskidåkning så har ingen pulka i dagsläget och inte heller någon ryggsäck i det storleksintervallet jag kollar nu (35-40 liter) som jag är riktigt nöjd med. Därav att jag försöker tänka ett extra varv om jag ska skaffa nytt. Tanken är att den nya säcken ska få jobba som skridskosäck, turskidsäck vid både stug- och tälttur och ev vandringssäck för kortare turer.

Har både Gneik och Grip hemma just nu och båda känns bra men kommer nog behålla Gneik pga ser mer användning för dess mångsidighet än Grips ordentligt robusta konstruktion.
 
Kör oxå på Gneik 54l, hur nöjd som helst, bra att dra pulka med och skön att bära. Väldigt luftig mot ryggen tack vare näten, ramen gör att det går att bära relativt tungt om man vill. Inte den lättaste säcken men robust och bra detaljer. Rekommenderas!
 
Har en liten rygga på färden bara med extra vantar, kök, käk för lunchen. Kan inte tänka mig att koppla pulkan dit eller ha tyngre säck på ryggen om allt ligger nu i pulkan. För mig selen gäller.
 
För 1 år sedan gjorde jag en snöskotur i Vilhelmina med pulka. Jag använde ramen till en ramryggsäck ( Bergans Power Frame ). Pulkan drogs med rep som jag fäste i nedre delen av ramen. Själva "säcken" från ryggsäcken använde jag som packsäck som placerades i pilkan.
 
Just åter från första helgturen där jag använt ryggsäcken som dragsele till pulkan. I ryggan hade jag lunch, termos och förstärkningsplagg. Hade även hunden kopplad till d-ringar i säckens avbärarbälte.

Under färd fungerade denna lösning alldeles utmärkt, men jag upplevde det som bökigare vid start och stopp än att använda dragsele och separat ryggsäck, vilket jag gjort tidigare.

Får ge det några försök till, men skulle jag behöva välja just nu, hade jag nog valt separat ryggsäck och dragsele.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Talgoxen Bästa sätt att hjälpa till att dra pulka? Turskidåkning 5
rimn Dra en pulka över Grönland 2012 Turskidåkning 0
joask202 Bästa sätt att dra pulka? Turskidåkning 7
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
Crimper Pulka för Vålådalsfyrkanten Turskidåkning 10
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
egh01 Jemtlander-pulka, någon som testat? Turskidåkning 5
Häreblad Repbroms till pulka Turskidåkning 1
Pezeb Packa pulka inför turen Turskidåkning 5
dafunq Kortare längdturer med barn i vanlig pulka Turskidåkning 5
på tunn is Jemtlander pulka (Hilleberg?) Turskidåkning 3
bixen Need advice on pulka harnesses Turskidåkning 4
TobiasSander Fjädring av pulka Turskidåkning 4
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
Ditho Pulka på SJs dagtåg Turskidåkning 8
thureb Hur svänga nedför med pulka? Turskidåkning 11
Kalle B Pulka bygge Turskidåkning 2
jb78 Bygga ruta till pulka Turskidåkning 8
jb78 Fjellpulkens nya pulka Turskidåkning 2
jb78 Ammarnäs m turskidor och pulka Turskidåkning 3
vandrafjäll Pulka för fjällvandring endast 450-550 :- Turskidåkning 17
såg pulka Turskidåkning 15
Jonas.O Pulka Paris Expedition el liknande? Turskidåkning 44
deriks Pulka i skidspåret, Stockholm Turskidåkning 24
rispalt Vilken pulka för 7-10 dar på fjället? Turskidåkning 11
Gorrgel Sele till pulka? Turskidåkning 9
rimn kungsleden: smidigaste lösningen för rutt å pulka? Turskidåkning 14
Läderremmar till pulka Turskidåkning 12
luktafotogen Någon som vill ha sin pulka modifierad? Turskidåkning 16
Robinösd Paris Pulka Östersund/Jämtland Turskidåkning 0
Bjornligans.draghundar Storlek på pulka Turskidåkning 20
luktafotogen Praktiska tips för pulka Turskidåkning 26
ValterL Pulka och ryggsäck i gruppen Turskidåkning 5
hobbit pulka önskas hyra Turskidåkning 0
Vandrare Pulka in till Hunddalen? Turskidåkning 3
azure79 Expeditionsskida för långturer med pulka Turskidåkning 9
davst Pulka på hjul? Turskidåkning 5
afuecker Takbox-Pulka Turskidåkning 2
gynner 17 kg på ryggen eller i pulka? Turskidåkning 10
bodach Pulka KIRUNA/Nikka/Keb? Turskidåkning 1
MickeOlle Hyra pulka? Turskidåkning 0
BjörnW Pulka eller ryggsäck på Kungsleden? Turskidåkning 19
T.S Någon som har en sån här pulka? Turskidåkning 11
majjen Packa pulka? Pulka på tåg? Turskidåkning 12
majjen Hur stor pulka behöver jag? Turskidåkning 10
Polarnatt Tips på kapell till pulka Turskidåkning 28
Var hittar jag plastlister till pulka Turskidåkning 13
luddbert Ryggsäck + pulka Turskidåkning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.