Enkla tältplatser inom kort gångavstånd från SL-hållplats

Hej!
(Om det finns någon stor och utmärkt sammanställning att hitta på nätet får ni gärna peka mig i rätt riktning)

Det är så att jag och mina kompisar som på sommaren brukar köra Sarek-turer försöker under resten av året genomföra det vi kallar för Tält-AW. Tält-AW är att vi åker ut direkt efter jobben slår upp våra tält och har det lite trevligt en natt för att sedan åka hem och ha en "normal" helg. För att detta ska fungera för oss alla så behöver vi platser dit det nästan går att åka SL hela vägen fram. Så jag söker nu tips på lämpliga platser! :)

Följande ställen har vi varit på tidigare och kan rekommendera andra:
- Sandasjön i Älta/Hellasgården. Bra med att det finns en färskvattenkälla nära samt så har man i år 2020 planterat in röding i sjön så man kan fiska med fiskekort.
- Översjön på Järvafältet. Bra med iordningställda eldningsplatser samt att Sollentuna/Järfälla står för ved.

Väl mött!
 
Man bör vara diskret speciellt med utetoalettbestyr nära bebyggelse och frekventerade stråk. För enstaka nätter kan man likväl slå upp tält förvånande nära t-banan.

T ex i skogskanten vid ängen ost L Sickla gård nära Björkhagen och Hammarbyhöjdens stationer.

Med scouter på kanothaik har vi övernattat NV om Ulvsjön och vid norra kanten av Ältasjön.

Finns säkert många liknande ställen.

Det kan finnas förbud i vissa naturreservat men inte beträffande ställena jag nämner ovan. Sköter man sig är nog risken för att bror duktig lägger sig i liten. Välj gärna egna ställen och återkom inte till dem för att inte förbudsivrare skall kampanja för mera restriktioner.

Thure
 
Bli medlem i Sörmlandsleden och kolla deras etappbeskrivningar för inspiration.
Många nås med SL, och ganska ofta är det hög skogsfaktor med en gång.
 
Gammelström, Tyresö. 400 meter till bussen. Finns grillplats +ved och utedass samt lätt att slå upp tält.

Gå över stora träbron och sen direkt till höger.
 
Utmärkt ställe Ringblom. Har tältat där på en kajaktur fågelpaddling jag ledde tillsammans med Henrik Waldenström för drygt 27 år sedan (Brunnsviken till Erstaviken Tyresöhalvön via bl a Drevviken och stråket mot Kalvfjärden) men då var det något oklart vilka bestämmelser angående tältning som gällde.

Nu är det till och med angivet som campingplats! https://naturkartan.se/sv/tyreso/rastplats-lillsjon Verkar vara OK att tälta upp till 2 dygn.

Thure
 
Har kryssat tre ställen där det går att tälta med utgångspunkt från skarpnäck, bagis eller hellasgården. Den vid söderbysjön är klart finast
 

Bilagor

  • Screenshot_20200204_150509.jpg
    Screenshot_20200204_150509.jpg
    97.4 KB · Visningar: 751
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...