Varför dessa veckonummer?

Halaj!

När man har vant sig vid båda inser man snabbt att det är enormt mycket smidigare att ange datum med veckor. På Volvo anges dagens datum enligt: 16w28-2. 2:an står för andra dagen på veckan, dvs tisdag.

//T
 
vanesak

Vårt sätt att räkna tid och datum matchar egentligen ganska illa med mycket annat vi räknar då mycket annat bygger på tiopotenser, eller i en alltmer datoriserad tid 2potenser. Kocktid (liksom vinklar mätta i grader 360/varv) bygger till stor del på 60 vilket också är en siffra som är jämt delbar med många andra tal som 1,2,3,4,5,6,10,12,15 osv.
Våra månder är egentligen gansla ologiska med olika antal dagar per månad. Veckor är lika långa även om 7 inte är jämt delbart med så mycket men matchar väl en arbetsrytm om 5 arbetsdagar och 2 arbetsfria som många följer - i olika delar av världen är dock helgen på olika veckodagar. I detta perspektiv är veckor och veckonummer mer logiska än månader.

Att säga att något är enkare än det andra tror jag till MYCKET stor del beror på vad man vant sig vid. Det finns de som föredrar Ios före Android, Apple's OS för Windows på datorn, 12 eller 24timmars angivelse av klockslag, veckonummer med 2 eller 3 siffror (första siffran är sista i årtalet - dvs nu är v 629) osv.

Att säga att din mobil inte har veckonummer tror jag inte på - har du en normal smart mobil så finns det säkerligen appar (oavsett OS) som kan ge dig veckonummer - kanske till och med den kalenderapp du använder kan visa veckonummer via konfiguration men det är kankse förvalt att inte visas.

Jag gillar veckonummer då mycket i mitt jobb och även på min fritid är "vecko-ligen" återkommande och då är det enkelt att räkna ut att kursen på onsdag v 644 är fjärde tillfället eftersom den började v641.

/Patrik
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...