alvik, vikingarännet banan hur långt åka

hej!

om man utgår från alvik, hur långt kan man då åka "baklänges" på vikingarännet banan?

den ser plogad och fin ut nere vid alvik, fullt med åkare, men frågan är hur långt man kommer?

jätte tacksam för svar, även om det bara är kortare sträckor ni känner till.
 
Igår åkte jag Kairo - Sigtuna tor. Kanonisar! Rekommenderas, men eftersom sträckningen är nord-syd, så var det jobbigt norrut men enkelt hemåt. Jag tog ett varv på Norrviken också, lika fin is där!
 
Igår åkte jag Kairo - Sigtuna tor. Kanonisar! Rekommenderas, men eftersom sträckningen är nord-syd, så var det jobbigt norrut men enkelt hemåt. Jag tog ett varv på Norrviken också, lika fin is där!


underbart med lite feed-back! stort tack för det.

ungefär vart ligger kairo? är det långt från alvik?

tyckte också det såg grymt fint ut!!
 
eller jag kanske ska formulera om frågan, riskerar man att inte komma så långt om man kliver på vid alvik?
 
Kairo

Ligger i en mälarvik väster om Väsby, bilväg och parkering alldeles vid iskanten och Vikingaslingan. Försökte lägga in en kartbild, men misslyckades. Sök på Kairo Upplands Väsby på Google Maps.
 
Brunnsviken

Någon som vet nåt om banans längd och var man kliva på utan att behöva betala biltullar. Tips om parkering mottages tacksamt!
 
Ligger i en mälarvik väster om Väsby, bilväg och parkering alldeles vid iskanten och Vikingaslingan. Försökte lägga in en kartbild, men misslyckades. Sök på Kairo Upplands Väsby på Google Maps.

Tack för all info saclawes.


Åkte i dag och kan avlägga rapport.

Det är bara att ta T-alvik och gå ner till alvik strand ca 500m. När man kommer ner till vattnet ser man den plogade banan tydligt. Det är bara att ställa sig på och man kan direkt åka några kilometer, sedan får man gå ca 200m pga igen-snöad bana, ytterligare några kilometers åkning, sedan ca 200m promenad igen, sedan fritt fram till hässelby. Har inte så mycket erfarenhet men mellan dom två promenaderna upplevde jag isen som bra.

Fullt med egen uppkörda skidspår går bredvid banan, dessutom lär det inte dröja förens man kalla förmiddagar kan få perfekta förutsättningar för skate-åkning med skidor.



En personlig reflektion är att det är total-kass, under all kritik, att iinte staden gör mer för att möta upp det stora intresset för vintersport som blommat upp sista åren.

Men ynkligt lite pengar skulle man kunna hålla den aktuella banan helt plogad och framförallt med en försvinnande liten kostnad /arbetsinsats skulle man kunna dra upp skidspår på mängder av platser. Inte minst ute på isen.

Kostnaden för nerlagd arbetsinsats / per person som utnyttjat spår /plogning skulle förmodligen knappt gå att räkna i kronor, mer troligt är att det skulle handla om ören.

Kan inte tänka mig en bättre och billigare möjlighet att så brett bidra till folkhälsan.

En arbetslös ungdom, en skoter med spårkälke, en 4-hjuling med plogblad, en släp-kärra, bränsle. Utan någon som helst påverkan på underlag, anläggning av mark eller liknande skulle man för kanske 500.000:- kunna ha gjort skidspår och plogade banor över hela stan, på alla öppna markytor och frusna sjöar. Säkerligen med flera hundra tusen besök om man slår ut det över hela vintern. Skandal att man inte tar bättre vara på alla möjligheter. Riktigt ur-kass. Vilken liten glesbyggds-håla som helst har mer resurser och bättre fantasi än en 1,5miljoners stad.
 
Svar Brunnsviken

Någon som vet nåt om banans längd och var man kliva på utan att behöva betala biltullar. Tips om parkering mottages tacksamt!

http://solna.se/Global/Idrott%20och%20fritid/Naturisar/Brunnsviken_iskarta.pdf

Jag brukar åka till Frösunda och stå vid Radisson Blu Royal Park Hotel för 10:-/timma.
(P: Söder om hotellet ...)

http://solna.se/Global/Idrott%20och%20fritid/Naturisar/Brunnsviken_iskarta.pdf

Banan är cirka 6 km.Åkte igår - kanonfin!


//Danne
 
hej!

om man utgår från alvik, hur långt kan man då åka "baklänges" på vikingarännet banan?

den ser plogad och fin ut nere vid alvik, fullt med åkare, men frågan är hur långt man kommer?

jätte tacksam för svar, även om det bara är kortare sträckor ni känner till.


Banan lär vara sämst söder om Kallhäll. Så egentligen borde du inte börja åka vid Alvik utan vid Kallhäll eller Kungsängen - därifrån tar du dig ända till Uppsala om du vill.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...