Tältfråga (kupoltält).

Att resa innertält och yttertält tillsammans är ett skandinaviskt påfund (antagligen pga allt regn här). Många skandinaviska kupoltält har den funktionen, kolla t.ex. på Hilleberg, Fjällräven, Bergans, Helsport m.fl.

Många "amerikanska" tält går att resa yttertältet först men då krävs ett specifikt groundsheet. Sedan kan man resa innertältet (med en del krångel) i yttertältet.

Mitt mountain hardwear nightview (tror det är amerikansk design) kräver att man slår upp innertältet först och seda lägger yttertältet över.

/Patrik

PS Jag som gillar svenska ord och lärt mig att tältunderlag även kan kallas "footprint" undrar om det även är samma sak som "groundsheet" (sett både i denna och andra trådar) eller är det någon nyansskilland på dessa ord? DS
 
Har ett FR Sjangli III, överdådigt finessutrustat, yttertältet över bågarna efter det innertältet krokats upp, ventilation och bagageplats, men 5,4 kg.
Bil och båttält.

go tur
 
Mitt mountain hardwear nightview (tror det är amerikansk design) kräver att man slår upp innertältet först och seda lägger yttertältet över.

/Patrik

PS Jag som gillar svenska ord och lärt mig att tältunderlag även kan kallas "footprint" undrar om det även är samma sak som "groundsheet" (sett både i denna och andra trådar) eller är det någon nyansskilland på dessa ord? DS

Det jag menade var ett löst tältgolv gjort specifikt till tältet av tälttillverkaren som gör att yttertältet går att sätta upp utan innertält. Det kräver öljetter för tälltstänger m.m. Sedan har jag hört att det kallas både groundsheet och footprint. Om det är någon skillnad vet jag inte.
 
Om du går in på Outnorth och accepterar att dom skickar nyhetsbrev till dig, får du 20% rabatt på ett inköp.

Använd detta till ditt nya tält så räcker ju pengarna längre.
 
Vilka mer än Hilleberg har tält man kan slå upp inner- och yttertält tillsammans på en gång?
Och jag vet att deras tält är ovan 5kSEK nypris så de matchar inte din specification.
Men vilka andra finns?

/Patrik

Jag har inte sett ett tält från någon nordisk tillverkare som inte är så.
 
Jag har inte sett ett tält från någon nordisk tillverkare som inte är så.

Det skulle väl vara Urberg då. Deras kupoltält reses med innertältet först, medan tunneltältet reses med båda tillsammans. Synd att de inte gjorde kupoltältet likadant.

Annars kanske det stämmer med övriga nordiska, men är inte prislappen hög, dvs. över 4000, på alla dessa?
 
Exempel på markduk

Här är en bild på mitt budget tält från Kina (cloud up 2) med bara bågarna uppsatta på medföljande markduk. Utifrån detta läge kan man välja om man vill sätta upp ytter- eller innertältet först. Lite pilligare än tält där ytter och inner sitter ihop men inte omöjligt på något sätt...
 

Bilagor

  • cloudup2.JPG
    cloudup2.JPG
    175.2 KB · Visningar: 423
Tack för alla tips och svar.

Beställde just ett Urberg 2-person Dome Tent G3. Duger så länge och så får jag spara lite mer pengar till något dyrare som jag vill ha till nästa år. Vi klarar oss säkert finfint med detta på de flesta helgturer under sommaren.
Skulle vädret vara ostadigt så får vi slå camp tidigare om det visar sig vara problem och slå upp det utan att få innertältet dyngsurt.
 
Groundsheet uppfattar jag som det generella ordet markduk.
Footprint som det som tillverkas specifikt för ett tält.
Dvs en footprint är en typ av groundsheet, en groundsheet behöver inte vara en footprint.

/John
 
Tack för alla tips och svar.

Beställde just ett Urberg 2-person Dome Tent G3. Duger så länge och så får jag spara lite mer pengar till något dyrare som jag vill ha till nästa år. Vi klarar oss säkert finfint med detta på de flesta helgturer under sommaren.
Skulle vädret vara ostadigt så får vi slå camp tidigare om det visar sig vara problem och slå upp det utan att få innertältet dyngsurt.

Vi hade tidigare innertält först, vi blev väldigt snabba på att resa tält och fick det sällan vått, lite fukt torkar snabbt om det blåser. Träna på att resa tältet tillsammans, och med yttertältet som skydd ovanpå tills ni sätter fart och reser det.
 
Vi hade tidigare innertält först, vi blev väldigt snabba på att resa tält och fick det sällan vått, lite fukt torkar snabbt om det blåser. Träna på att resa tältet tillsammans, och med yttertältet som skydd ovanpå tills ni sätter fart och reser det.

Tack, hjälpsamma tips.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sentient6 Ännu en tältfråga Bo och sova 14
FruNalleman Tältfråga: Nån som testat North Bend Focus 2? Bo och sova 4
Baslägerliv Ännu en tältfråga... Bo och sova 1
Vandersex Tältfråga, Ferrino Lightent Bo och sova 2
inenuttuh Söker kupoltält - 2p / 3 säsongs - Bo och sova 2
BomanR Kupoltält för fjällen 1 vuxen 2 barn ! Bo och sova 6
pajaflow Kupoltält ? Bo och sova 6
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
The Crow Hillebergs kupoltält Bo och sova 20
Gråbuse Vilket kupoltält för kajakning+vandring? Bo och sova 8
utesälen Pulkapåse till kupoltält Bo och sova 5
TheDude Från tunneltält till kupoltält? Bo och sova 18
medic kupoltält Bo och sova 2
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
anna.kristiansson 3-pers kupoltält till paddling? Bo och sova 12
hbgsnix Kupoltält Roskilde (Biltema) Bo och sova 10
akta 2p Kupoltält med absid Bo och sova 8
macgunde 2-3 personers kupoltält sökes Bo och sova 48
emil.s Sökes: Kupoltält, 1-2 mans, "smidigt", 2-3000kr Bo och sova 5
SafeSurfer Nytt kupoltält för två, HB tarra eller staika? Bo och sova 7
flygare69 Vilket kupoltält? Bo och sova 34
bollstuds Vålå Dome II, Problem med uppsättning Fjällräven kupoltält Bo och sova 12
tranemoandy hjälp vid val av hilleberg kupoltält Bo och sova 10
EagleOwl Självstagande kupoltält på klippor, 2p med hund Bo och sova 6
avslutad130206 Kupoltält 1-2 mans Bo och sova 9
tobielis Kupoltält från Holmeslet Bo och sova 7
KillerKaninen Kupoltält Bo och sova 49
KillerKaninen Kupoltält Bo och sova 9
Fibbe Tips på kupoltält! Bo och sova 6
ebba00 tips på kupoltält Bo och sova 11
ErikTheViking Var får man tag på stora kupoltält Bo och sova 6
Kupoltält... Bo och sova 6
Kroppe 3-mans kupoltält? Bo och sova 3
karlsson Everest Hexagon kupoltält någon? Bo och sova 0
stina30 Tunneltält eller kupoltält Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.