Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020

Missförstånd

Givetvis menar jag att resurserna är fördelade i proportion till det behov som funnits sedan lång tid. Dvs. flest resurser där det finns flest människor. Det innebär att räknat i antal så finns de flesta resurserna i storstadsområden men där är ju också behovet störst.

Den förskjutning som sker vid semester och ferier är ju välbekant sedan länge och de som planerar vården känner till detta. Om det blir en större förskjutning (av vårdbehovet) än vanligt så kan det givetvis ställa till problem men troligen blir det mindre folk som flyttar på sig i år än vad som skett tidigare år.

Det som gynnar de tätbefolkade områdena är stordriftsfördelar i form av större flexibilitet.

Alla regioner har ju dragit ner på sina operationer för att vara förberedda för spridningen eller för att dom står mitt uppe i den akuta fasen. Fotleds eller handledsfrakturer inträffar nog lika ofta i skogen på hemmaplan som vid fjällvandring. De flesta olycksfallen i vårt land sker faktiskt hemma i den ordinarie bostaden!

Om vi vill minska vårdbehovet (för att frigöra resurser) så tror jag inte att åka 2 timmar i stället för 10 timmar i bilen ger särskilt stor effekt.
 
Det är hälsosamt och stärkande i fjällen 😁! Kruxet är ju att ta sig dit. Och jag förstår inte riktigt om du vill ha rådet att följa de rekommendationer som ges ( max 1 - 2 timmars bilresa mm) eller du vill ha rådet att strunta i gällande rekommendationer??
En del, kanske t o m en hel del, svenskar pratar och beter sig i alla fall inte helt enligt givna råd. Detta och det faktum att en jämförelsevis stor andel av befolkningen faktiskt avlidit i denna sjukdom gör att man kan förstå varför både Norge och Danmark (m fl) troligen kommer att stoppa svenskar från att korsa deras gränser.
Vad gäller antal avlidna som är det ju stor andel äldre och dom har sannolikt inte varit varken i Kina eller Italien eller nåhonannanstans och fått denna smitta utan dom har på olika vägar fått den genom kontakter med yngre och starkare människor, som burit smitta någonstans ifrån.
Mitt entydiga råd är alltså: Stanna hemmaomkring och följ dom råd och rekommendationer som ges. Givetvis en begränsning, men med lite fantasi kan troligen närområdet bjuda på ganska mycket. Och är man inte ute och åker långväga så minskar ju risken att man bidrar till fler mor- och farföräldrars för tidiga död.
 

avslutad210712

Gäst
Som en tidigare skrev så har jag/vi också bommat fjällen 2018 och 2019. Vi kommer att vandra i år om inget oväntat inträffat

men

vi bor vid kusten i Norrbotten och kommer inte att belasta sjukvården i någon annan (sjukvårds)region ifall vi blir sjuka.

Vi kan köra tor på en enda tank i bilen så vi behöver inte ens tanka. Kaffet i termosen. Mat på köket. Så vi behöver inte riskera att bryta mot avståndsrekommendationen.

När det gäller Norrbotten så är det Kiruna, Gällivare, Luleå och Boden som är hårdast drabbat så risken kanske är större för sörlänningar att bli smittade än att smitta. Och det flesta drabbade i de fyra kommunerna har bott i äldreboenden.

Att regionen går ut och säger att de kan ta emot patienter från andra områden är rent ut sagt för jävligt. Fråga först de sjukvårdsanställda som omlokaliserats och en del får köra 10-15 mil enkel väg utanför arbetstiden som ligger på 12,5 timme per pass. Tror inte att de delar ledningens uppfattning.
 
Jag konstaterar att du har för avsikt att bryta mot den (för tillfället gällande) 2-timmarsregeln. Det torde knappast betyda något i er region.

Att du sedan tycker det är för j-ligt att man erbjuder sig att rädda människoliv när det innebär att vårdpersonal måste förflyttas och dessutom jobba väldigt hårt - det kan jag inte begripa!

Jag tror inte heller att vårdpersonalen hellre ser folk dö än att flytta på sig till annan ort där man behövs mer.
 

avslutad210712

Gäst
Jag konstaterar att du har för avsikt att bryta mot den (för tillfället gällande) 2-timmarsregeln. Det torde knappast betyda något i er region.

Att du sedan tycker det är för j-ligt att man erbjuder sig att rädda människoliv när det innebär att vårdpersonal måste förflyttas och dessutom jobba väldigt hårt - det kan jag inte begripa!

Jag tror inte heller att vårdpersonalen hellre ser folk dö än att flytta på sig till annan ort där man behövs mer.

När jag läser det som står på PK-media så säger väl alla regioner idag att de inte har någon brist på IVA-platser så varför ska de flyttas till Norrbotten? Eller har jag bommat något de senaste två veckorna? Att drabbade (äldreboende..) inte ens får komma till LEDIGA IVA-platser i sin egen region känns väl som ett problem i deras egen region och knappast något som Norrbotten ska lösa.

Jag sa aldrig att vårdpersonal hellre ser folk dö än att flytta till en annan region. Jag sa heller aldrig att jag tycker att det är fel att flytta folk OM DET BEHÖVS men det gör det inte enligt PK-media, FHM, Socialstyrlesen eller regeringen.

För övrigt riktigt less på att höra stockholmska i affärerna i vårt lilla samhälle "vi är här för att hälsa på svärföräldrarna".

Stockholmska är allt som pratas söder om Gävle precis som norrländska är allt som pratas norr om Gävle
 

avslutad210712

Gäst
Vad många verkar bomma är att

Folkhälsomyndigheten ger råd
Socialstyrelsen ger råd
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap ger råd

De bestämmer INGENTING

Regering och riksdag är de som bestämmer

Så rätta mig om jag har fel men inte är Anders Tegnell statsminister. Jag är ingen fan av hans uttalande men i slutänden är det Fantomen som som faktiskt håller i taktspöt

Regeringen är ytterst ansvarig för det som händer nu och tja de gör allt nu för att skydda sig själva

"ansvariga för corona i Sverige är de som reste på sportlovsresa till Italien"

"ansvariga för att det inte finns skyddsutrustning på äldreboenden är regioner och kommuner"

Regeringen kan ALLTID utfärda lagar och förordningar som gör att Sverige/Regionerna/Kommunerna har rätt nivå på allt dvs det vi hade förut som kallades beredskapslager

Att vi sen har privatiserat tex apotek är ett politiskt beslut som i grund och botten beror på att "VI" har gett politiker mandat att sälja ut vårat land eller rättare sagt våran befolkning.

Att Sthlm har drabbats värst kan möjligen bero på att det är den mest privatiserade regionen. Vad vet jag....

- Behöver vi ansiktsmask?
- Finns det i förrådet
- Nej
- Då behöver vi inte det
 

avslutad210712

Gäst
Vad många verkar bomma är att

Folkhälsomyndigheten ger råd
Socialstyrelsen ger råd
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap ger råd

De bestämmer INGENTING

Regering och riksdag är de som bestämmer

Så rätta mig om jag har fel men inte är Anders Tegnell statsminister. Jag är ingen fan av hans uttalande men i slutänden är det Fantomen som som faktiskt håller i taktspöt

Regeringen är ytterst ansvarig för det som händer nu och tja de gör allt nu för att skydda sig själva

"ansvariga för corona i Sverige är de som reste på sportlovsresa till Italien"

"ansvariga för att det inte finns skyddsutrustning på äldreboenden är regioner och kommuner"

Regeringen kan ALLTID utfärda lagar och förordningar som gör att Sverige/Regionerna/Kommunerna har rätt nivå på allt dvs det vi hade förut som kallades beredskapslager

Att vi sen har privatiserat tex apotek är ett politiskt beslut som i grund och botten beror på att "VI" har gett politiker mandat att sälja ut vårat land eller rättare sagt våran befolkning.

Att Sthlm har drabbats värst kan möjligen bero på att det är den mest privatiserade regionen. Vad vet jag....

- Behöver vi ansiktsmask?
- Finns det i förrådet
- Nej
- Då behöver vi inte det

[Ändrat]

Fantomen har alla hört talas om men aldrig träffat. Liksom Löfven senaste två månaderna]
 
avslutad210712

Att regionen går ut och säger att de kan ta emot patienter från andra områden är rent ut sagt för jävligt. Fråga först de sjukvårdsanställda som omlokaliserats och en del får köra 10-15 mil enkel väg utanför arbetstiden som ligger på 12,5 timme per pass. Tror inte att de delar ledningens uppfattning.

Nej du har inte sagt något om att vårdpersonal inte kan flyttas till andra regioner men du tycker tydligen att att det är så synd om vårdpersonalen, som får åka 10-15 mil till jobbet, så att man inte skall erbjuda hjälp med IVA-platser till sjuka -som annars kanske dör- om det skulle behövas.
 
Verkar som att detta är på gång att spåra ur lite. Kan vi inte lämna gormandet om ”PK-media” och Stockholmare på Facebook och hålla oss till saklig diskussion i god ton? Med vänlig hälsning, en glad Göteborgare :)
 
Vinter fjällanläggningarna som har sommarverksamhet, Dom flesta stora anläggningarna har sommar öppet med aktiviteter, normalt set.
Annars överlever dom inte.
Är det någon av dom stora fjällanläggningarna som överlever på bara vinter säsongen.
Stänger dom eller har dom stängt i sommar.

Jag vet en som har öppet och då förväntar dom sej turister.


Om vi tar Åre som exempel, har dom sitt upptagnings område inom 2 timmars restid ?
 

avslutad210712

Gäst
Nej du har inte sagt något om att vårdpersonal inte kan flyttas till andra regioner men du tycker tydligen att att det är så synd om vårdpersonalen, som får åka 10-15 mil till jobbet, så att man inte skall erbjuda hjälp med IVA-platser till sjuka -som annars kanske dör- om det skulle behövas.

Läkare 1000:- per dag för att åka till ett annat mottagande
Sjuksköterskor 500:- per dag för att åka till ett annat mottagande
Undersköteskerskor 0:- per dag för att åka till ett annat mottagande

Gissa inom vilken kategori de som får åka mest finns?

De som dör mest i Sverige idag kommer aldrig till regionernas sjukvård utan de får stanna i äldrevården.

Så Norrbotten ska ta hand om svårt sjuka från andra regioner som INTE har någon brist på IVA-platser.

Låt se nu. Norrbotten, Västerbotten, Jämtland. Norrbotten har 5-10ggr så många drabbade än de två och vi ska ta emot ännu fler....

Kommer alltid att rösta på moderaterna. Det nya arbetarpartiet
 
Hänsyn och försiktighet

FHM har förkunnat en hel del saker som har visat sig vara fel, t ex spåddes flockimmunitet för början av denna månad. För mig gäller försiktighet - endast livsviktiga fysiska kontakter - och hänsyn. Vårdpersonal i Jämtland jobbar redan häcken av sig, de behöver inte mig som potentiell patient. Skitjobbigt, jag har svårt att föreställa mig livet utan fjällvandring. Men ändå.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mr. Red Ännu en tips tråd... Fjällvandring 5
327Karlsson Ännu en tråd om turförslag.. Fjällvandring 15
policy308 En utrustningsliste tråd! Fjällvandring 11
MangeK Joutenheimen (ännu en tråd) Fjällvandring 8
stevelero en fråga... med tanke på föregående tråd... Fjällvandring 16
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...