Långsiktig plan för familjen

Hej!
Jag försöker formera en långsiktig strategi för familjens fjälläventyr.
Varning för lång post, hoppas någon orkar läsa och komma med tips.

Förutsättningar familj:
Pappa 185 cm
Mamma 165 cm
Barn 7 månader
Mest troligt barn nr 2 inom 3 år, något sånt.

Bor i Norrbotten och kommer utgå härifrån. Från Arjeplogsfjällen upp till Riksgränsen är tänkbart.


Nuvarande utrustning

Tält - gammalt tunneltält, 15-20 år gammalt (finns i familjen sen tidigare), för 2 pers. Vi har använt det en gång innan vi hade barn. Jag är inte imponerad. Väger 3,7 kg. Nylon 190T 800 mm är det märkt, vet ej om det är 800 mm VP som avses? Min gissning är lågt pris och hög vikt.

Sovsäckar
Jag har en hygglig sovsäck i syntet, Oregon Trail 600 nånting, väger 1600 g. Är inte så bekväm om det är kallare än 5 grader, men det tror jag delvis beror på dåligt liggunderlag.

Frun har en dunsäck, oklart vad den klarar men hon är varmare än mig så om det är någon som behöver en ny säck är det jag.

Sovsäck till barn = finns ej.

Liggunderlag
Här finns det bara rackel. "Vanliga" liggerunderlag och två st uppblåsbara från MacKinley tror jag. Fick dom av syrran. "Självuppblåsande" men man får blåsa mycket ändå. R-värde gissar jag är lågt. Halkiga. För små för mig egentligen.

Övrig utrustning
Har rätt bra när det kommer till knivar, kök, matkåsor, kängor, regnkläder, etc. Så fokus kommer ligga på Bo och Sova.
Jag har en 95 l ryggsäck och frun en på kanske 60.

Ekonomiska förutsättningar
Jag köper aldrig dom billigaste grejerna, och (nästan) aldrig dom dyraste, hehe. När det gäller tex tält så tycker jag Hilleberg är för dyra, och dom billigaste på XXL känns för rackliga, typ Bergans Trysil.

Planen framåt
Några längre vandringar närmsta åren lär det inte bli, men dottern kan kanske börja följa med när hon är ca 2 år, nästa sommar.
Jag tänker att fokus till att börja med bör ligga på följande:

Tält
Liggunderlag
Utrustning till barn. 0 erfarenhet här.

Planen framåt - tält
När det kommer till tält så tänker jag att vi börjar med ett tält för 3 personer. Är mest inne på tunneltält, gärna med hygglig höjd invändigt.
Helsport Fjellheimen Pro 3 Camp, bra alternativ? 3.6 kg.
Eller ska man slå till på den lättare varianten? 2.25 kg. XXL kör ju rea-race ibland, och jag kan vänta då jag inte behöver tältet den här sommaren.

Fjellheimen Superlight, bredd invändigt för 2-3-4 är:
135-165-210.
Ett betydande hopp mellan 3-4 jämfört med 2-3
Ska man satsa på ett för 3 eller 4 pers?
Finns det 3 pers-tält med typ 180 cm bredd invändigt?

Om/när familjen växer kan vi komplettera med ett tält för 2 - på längre sikt alltså. Då har man flexibilitet.

Jag är lite villrådig i hela tält-tänket.

Planen framåt - Liggunderlag
Här behöver vi göra något. Vi har bara "skrot".
Har kikat och Exped Synmat 7 LW verkar vara något för mig. Visst, inte superlätt, men jag sover gärna gött. Jag tror även det skulle göra att min sovsäck klarar lägre temperaturer än idag, om jag har ett underlag med högre R-värde. Jag tältar ibland vintertid (med lånad utrustning i dagsläget).

Frun skulle även behöva ett bättre, men kanske inte ett med lika högt R-värde som synmat 7. Ingen vintertältning för henne.

Har ni några tips till frun?

Planen framåt - utrustning till barn
Sovsäck - tänker att man köper en lång som funkar typ upp till 10 år, man kan korta den med att knyta. Sen vid 10 år kan man köpa en för vuxen och göra samma. Klokt?

Liggerunderlag - vet inte hur jag ska tänka?

Kläder osv har vi.

Till att börja med tänker jag att det kanske blir enkla turer som inte kräver någon vidare vandring, kanske bara ta bilen och stanna vid en sjö.

Summering - frågor
För att sammanfatta hela skiten lite.
- Hur ska jag tänka med tält? 3 pers? 4 pers? Hur mkt mm VP "behövs"?
- Liggunderlag till frun, tips för användning 3 säsonger?
- Sovsäck till barn - hur tänka?

Ja, kanske aningen rörig tråd, har säkert missat något. Men skönt att skriva av sig lite.

Bonus
Drömmer även om en Tentipi 7 BP för att använda när tillfället ges. Men det är bara en dröm så länge.
 
Innerbredder i tält dela med antalet personer och du ser det envars liggplats blir smalare ju fler man blir, det är obra då man behöver 47 cm för att äta anständigt vid bordet och +65 cm för att sova.
Dina 135-165-210 blir ju 67,5 cm, 55cm och 52,5 cm per person.
Ett tre och det två ni har fn förfaller rimligast. Tarptak kan göra lägerlivet vid sol o nederbörd mycket lättare.

Kan gå om man är goda vänner att ligga skavföttes, förutsatt du inte har en löpare vid ditt huvud.

Tält i Nordiska fjäll behöver yttertältet gå ner till marken och innertältet vara av väv inte nät. Vikten per person låg och priset rimligt. Kunna sättas upp monterat, inner - yttertält.

Det du behöver är en varmare sovsäck som helst är lite lättare, dun. Begagnad?

Detaljpryttlar och kläder. Pröva utflykter hemom och se vad ni kan lämna hemma saklöst.

Lättast är det som inte köpts eller ligger hemma.
Har prylarna som följer med minst 2 funktioner så är det utmärkt.
Nattkläder behövs ibland när det blir svalt.
Förstärkningsplagg behövs ibland när det blir svalt på dagen.
Regnplagg kräver vårt klimat.

Sova bra måste man. Annars blir utfärden till en plåga.

go tur
 
Senast ändrad:
Hej Lavskrikan
Tycker du gör rätt med tanken om en långsiktig planering då har du chans att hitta begagnade grejor och sånt som blir rea ut från sportbutikerna.
När du är i Norrbottens fjällen bör du satsa på ett riktig tält, och varma sovsäckar.
Lycka till och god tur
 
Innerbredder i tält dela med antalet personer och du ser det envars liggplats blir smalare ju fler man blir, det är obra då man behöver 47 cm för att äta anständigt vid bordet och +65 cm för att sova.
Dina 135-165-210 blir ju 67,5 cm, 55cm och 52,5 cm per person.
Ett tre och det två ni har fn förfaller rimligast. Tarptak kan göra lägerlivet vid sol o nederbörd mycket lättare.

Kan gå om man är goda vänner att ligga skavföttes, förutsatt du inte har en löpare vid ditt huvud.

Tält i Nordiska fjäll behöver yttertältet gå ner till marken och innertältet vara av väv inte nät. Vikten per person låg och priset rimligt. Kunna sättas upp monterat, inner - yttertält.

Det du behöver är en varmare sovsäck som helst är lite lättare, dun. Begagnad?

Detaljpryttlar och kläder. Pröva utflykter hemom och se vad ni kan lämna hemma saklöst.

Lättast är det som inte köpts eller ligger hemma.
Har prylarna som följer med minst 2 funktioner så är det utmärkt.
Nattkläder behövs ibland när det blir svalt.
Förstärkningsplagg behövs ibland när det blir svalt på dagen.
Regnplagg kräver vårt klimat.

Sova bra måste man. Annars blir utfärden till en plåga.

go tur

Tanken med ett 4-pers är att det funkar bra som 3-pers. 70 cm per pers, ungefär samma som i ett för 2. Kanske finns lite smalare 4-pers som är mer optimalt för 3.

Kan absolut tänka mig att köpa begagnat om priset är det rätta.

Har kikat på Marmot Sawtooth Long (650 fillpow), som sovsäck. Ca 400 gram lättare än nuvarande säck och betydligt varmare. Man kan så klart få ännu lättare om man går på 800+ dun men då blir priset därefter också.
 
Hej Lavskrikan
Tycker du gör rätt med tanken om en långsiktig planering då har du chans att hitta begagnade grejor och sånt som blir rea ut från sportbutikerna.
När du är i Norrbottens fjällen bör du satsa på ett riktig tält, och varma sovsäckar.
Lycka till och god tur

Hej!
Ett riktigt tält säger du. Vilka kriterier ska uppfyllas?
Klarar man sig med 2000 mm VP på duk och 3000 på golv eller ska man upp på 3000/5000?
 
Tälttankar

Hej!

Jag har tänkt så här, i min långsiktiga plan. Vi är 2 vuxna och 2 barn. Jag gillar tält och har 2 av tälten nedan i dagläget.

Tält 1: Stabilt kupoltält för 3p.
Tält 2: Lätt tält för 2p.
Tält 3: Stort tunneltält för längre cykelturer och tältning hemmavid.

Min tanke på sikt är att kunna göra sommarturer med hela familjen, där kupoltältet fungerar i alla väder. Om storm slår till, så kan vi tränga ihop oss. Vid fint väder sover barnen i det mindre tältet.

På vintern får jag förmodligen aldrig med mig min sambo, och då kommer kupoltältet väl till pass för turer med 1-2 barn.

Det lätta tvåmannatältet använder jag på soloturer, alt med ett barn (ej för högfjäll).
 
Tänker mera allmänt, tältet är ju det viktigaste om en är i fjällen och det blir dåligt väder. En del tält har ytter duk som inte går helt till backen, i skogen gör det inget men på fjället blir det sämre vid dåligt väder.
Har man ett ultra lätt tält så är det inte samma hållbarhet som ett lite kraftigare från samma tillverkare.
Du har Hilleberg, Fjällräven och Helsport dom gör ju bra tält men det finns säkert många fler bra tillverkare som jag inte har koll på.
Jag har ett Hilleberg 3/3GT som jag troligen kommer att lägga ut på blocket då jag förre veckan beställde nytt Hilleberg Unna.
Om du vill kan du få se mitt Keron innan (om) jag lägger ut det på blocket.
Är just nu corona fast i Norge men annars är jag i Luleå eller utanför Moskosel
när jag inte är i Norge.
 
Hej!

Jag har tänkt så här, i min långsiktiga plan. Vi är 2 vuxna och 2 barn. Jag gillar tält och har 2 av tälten nedan i dagläget.

Tält 1: Stabilt kupoltält för 3p.
Tält 2: Lätt tält för 2p.
Tält 3: Stort tunneltält för längre cykelturer och tältning hemmavid.

Min tanke på sikt är att kunna göra sommarturer med hela familjen, där kupoltältet fungerar i alla väder. Om storm slår till, så kan vi tränga ihop oss. Vid fint väder sover barnen i det mindre tältet.

På vintern får jag förmodligen aldrig med mig min sambo, och då kommer kupoltältet väl till pass för turer med 1-2 barn.

Det lätta tvåmannatältet använder jag på soloturer, alt med ett barn (ej för högfjäll).

Tack för input!
Vilket kupoltält har du? Har kikat lite på kupoltält faktiskt, men vet inte vad som är vettigt. Har sett många där det är två mindre absider istället för en större. Vet inte hur det fungerar.
 
Tänker mera allmänt, tältet är ju det viktigaste om en är i fjällen och det blir dåligt väder. En del tält har ytter duk som inte går helt till backen, i skogen gör det inget men på fjället blir det sämre vid dåligt väder.
Har man ett ultra lätt tält så är det inte samma hållbarhet som ett lite kraftigare från samma tillverkare.
Du har Hilleberg, Fjällräven och Helsport dom gör ju bra tält men det finns säkert många fler bra tillverkare som jag inte har koll på.
Jag har ett Hilleberg 3/3GT som jag troligen kommer att lägga ut på blocket då jag förre veckan beställde nytt Hilleberg Unna.
Om du vill kan du få se mitt Keron innan (om) jag lägger ut det på blocket.
Är just nu corona fast i Norge men annars är jag i Luleå eller utanför Moskosel
när jag inte är i Norge.

Jag tror Keron är lite i värsta laget för mig, prismässigt, även om det är begat. Jobbar dock i Luleå så annars hade det passat bra.

Har kikat runt lite mer och Helsport Fjellheimen 3 Pro verkar vara ett bra tält för rimlig peng. Får hålla koll och se om XXL kör nån rea under kommande år.
Eller om jag hittar ett begat.
 
Sovsäck

Funderar vidare lite på sovsäck. Jag har tre alternativ som jag överväger just nu.

Marmot Sawtooth Long
T-komf -6,4
T-lim -13,3
T-extrem -33,1
650 fillpower, 1 210 gram, packstorlek 19 x 40,6 cm

Marmot Helium Long
T-komf -3,8
T-lim -10,3
T-extrem -29,2
800 fillpower, 1 040 gram, packstorlek 17,8x35,6 cm

Marmot Hydrogen Long
T-komf +0,9
T-lim -4,8
T-extrem -21,9
800 fillpower, 770 gram, packstorlek 15,3x30,5 cm

Sawtoothen är billigast, därefter Hydrogen som är +700 kr och därefter Helium som är +1300 kr (jmf med Sawtooth)


Hur jag tänker:
Sawtoothen är den billigaste säcken, och den klarar lägst temperatur. Helium Long känns inte som ett bra val, då den är mycket dyrare, och bara någorlunda lättare (170 gram lättare). Dessutom sämre temp-rating.

Så frågan är om jag ska gå på en Hydrogen Long, som sommarsäck.

För vinterbruk kommer jag då behöva komplettera med en annan säck.
Sawtoothen däremot kommer funka som allround-säck, tror inte det blir något tältande om det ska vara rejäl kyla, så någon extrem vintersäck behöver jag inte.

Nu när jag har skrivit allt ovanstående, så har jag övertygat mig själv om att Sawtoothen är det bästa valet. Då får jag en halv Synmat "gratis".

Om det är någon som har några andra tankar, hojta till!
 
Tack för input!
Vilket kupoltält har du? Har kikat lite på kupoltält faktiskt, men vet inte vad som är vettigt. Har sett många där det är två mindre absider istället för en större. Vet inte hur det fungerar.

Varsin absid är praktisk och ger mer utrymme för att få hantera sina egna saker så som det passar en bäst vid dåligt väder är en större gemensam absid mer utrymmeseffektiv och framförallt socialare.
Jag hade valt två absider och saknat större gemensam absid ibland hellre än tvärt om, men så gillar jag att få "va lite ifred" också och tältar med kompisar.

Tycker du ska kolla in Helsport. Betydligt billigare än hilleberg, väl beprövat, speciellt i vårt grannland. För låg vikt och hyfsad vindstabilitet samtidigt. Bra service!


Din plan med att kombinera olika tält på detta vis låter bra tycker jag.
 
Funderar vidare lite på sovsäck. Jag har tre alternativ som jag överväger just nu.

Marmot Sawtooth Long
T-komf -6,4
T-lim -13,3
T-extrem -33,1
650 fillpower, 1 210 gram, packstorlek 19 x 40,6 cm

Marmot Helium Long
T-komf -3,8
T-lim -10,3
T-extrem -29,2
800 fillpower, 1 040 gram, packstorlek 17,8x35,6 cm

Marmot Hydrogen Long
T-komf +0,9
T-lim -4,8
T-extrem -21,9
800 fillpower, 770 gram, packstorlek 15,3x30,5 cm

Sawtoothen är billigast, därefter Hydrogen som är +700 kr och därefter Helium som är +1300 kr (jmf med Sawtooth)


Hur jag tänker:
Sawtoothen är den billigaste säcken, och den klarar lägst temperatur. Helium Long känns inte som ett bra val, då den är mycket dyrare, och bara någorlunda lättare (170 gram lättare). Dessutom sämre temp-rating.

Så frågan är om jag ska gå på en Hydrogen Long, som sommarsäck.

För vinterbruk kommer jag då behöva komplettera med en annan säck.
Sawtoothen däremot kommer funka som allround-säck, tror inte det blir något tältande om det ska vara rejäl kyla, så någon extrem vintersäck behöver jag inte.

Nu när jag har skrivit allt ovanstående, så har jag övertygat mig själv om att Sawtoothen är det bästa valet. Då får jag en halv Synmat "gratis".

Om det är någon som har några andra tankar, hojta till!
Jag har Hydrogen Long (2011 års modell, 850 CUIN) som ren sommarsäck, den har EN-rating TLimit -1,1C och TComfort +4C. Jag är man och lite frusen när jag sover, så med egen erfarenhet sover jag bekvämt i den ner till några få plusgrader i enbart underställ.
För mer höst/vår bruk använder jag en Marmot Pinnacle Long (EN-rating TLimit -12,2C och TComfort -5,5C, 800CUIN).

Skulle jag idag välja en sovsäck som täcker upp för dessa både hade det varit en Marmot Helium eller motsvarande. Sawtooth Long har min son, så även det är en bra sovsäck men med lite lägre dunkvalitet och lite krafigare tyg blir den även lite billigare och lite tyngre.

Marnot Hydrogen och Helium är samma serie, bara olika användningsområden.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.