Underställströja vad ska jag välja?

Finns det icebreaker i tunnare än 200 som du nämde? Vill gärna ha något tunt i tshirt tjocklek som man kan lägga lager på lager på. Har hört mkt gott om icebreaker men aldrig prövat dom själv.
Ja dom har 150 också. Jättesköna, men håller inte lika många år som 200. Men ändå nog så många år att du blir förvånad..
 
Aclima är också ok

När jag körde cykelbud hade vi Aclimatröjor som arbetskläder. Långärmad, med andra lager över på vintern (oftast typ fleecetröja eller vanlig collegetröja, aldrig membrankläder ens i regn eller svinkyla, blev bara svettigt). På hösten hade vi bara den långärmade med cykeltröja över och på sommaren en kortärmad likadan Aclima som den långa.

Tror varianten vi körde heter lightwool crew neck. Har kvar en tröja som jag jobbade i nästan dagligen i i ett halvår minst, alltså åtta timmar om dagen med tung ryggsäck på. Använder den som löpartröja höst/vår nu och har gjort det i typ tre år. Dock har den har hål överallt nu,men det är nog för att jag tvättar den efter nästan varje löptur nu. När jag cyklade tvättade jag den nog en gång i veckan, inte för att den luktade utan för att allt salt från svetten skavde...

Har testat en hel del olika material och varianter på tröjor för "intensiva" aktiviteter (jag blir genomsvettig direkt bara av att gå raskt med ryggsäck) och en tunn underställströja helt i Merino (som acliman) funkar bäst för mig. vid kyla eller stillastående fyller jag på med Woolpower 200 och 400
 
+1 på Aclima Lightwool vad gäller att vara skön mot huden. Både jag själv och min ömhudade atopiska dotter tycker de är i särklass, och vår subjektiva upplevelse av Icebreaker var klart sämre. Men Lightwool är 100% ull, och den är inte särskilt slittålig. Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag suttit och säkrat små hål och maskor som löpt. Men jag skulle ändå aldrig byta till syntet, och inte till någon strävare ull heller. Och kanske bäst att tillägga, att det mest är långkalsingarna som går sönder, och att mitt underställ hängt med i 7-8 välanvända säsonger - inte bara på vandring, utan även skid- och skridskoåkning och i stort sett all annan utomhusaktivitet.

Möjligt att det finns något därute som är lika skönt och ändå lite starkare genom syntettillblandning. Har fått tips om DevolMen prova IRL är enda sättet, säkrast mot läpparna som är känsligast (ja, folk tittar konstigt på mig i affären när jag "kysser" plaggen ;) )

Välj en så ljus färg som möjligt med tanke på solgasset. Ett tag fanns konstigt nog bara svart, men nu verkar det komma lite fler färger.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Eärendil Ny underställströja, Termo Orginal? Kläder 5
Sarvi Dammodell av underställströja med lång rygg Kläder 8
sir Toby Underställströja Kläder 25
Mikkel.Orstedholm Vinterkängor, hur mycket större i storleken ska man ha? Kläder 24
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
MadeleineN Hur länge/långt ska sulorna hålla? Kläder 25
LEmil Mina sockar slits ut i hälen direkt. Vad ska jag skaffa? Kläder 10
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
oloeve Vilka tumvantar ska jag välja? Kläder 16
tums Brainstorming: ska flytta till Lofoten, behöver ny utrustning. Kläder 4
T.S Ska byta känga, behöver tips! Kläder 40
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
Hybarts Ska det verkligen vara så svårt att få tag i en jacka! Kläder 4
PalleC Vad ska jag löpa för ahndskar. Kläder 7
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
goldfish Hur tight:a ska kläderna vara? Kläder 2
ska man behöva torrdräkt??? Kläder 20
dogmatikern Vilka vantar ska jag välja. Kläder 12
philipalm Vilka skidbyxor ska jag välja? Kläder 17
lindau Vilka byxor ska jag köpa? Kläder 4
pjurka Ska man behöva gå naken? Kläder 16
Regnkläder..vad ska jag välja??? Kläder 8
allt ska va så jävla dyrt Kläder 4
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Moga Galonjacka för fjällen, vilken kan jag skaffa? Kläder 5
seobserver Var hittar jag Rockport Walkpro skor? Kläder 15
Farbror Var hittar jag nya Haglöfsskosnören? Kläder 13
museo12 Hur tänka om jag köper Lundhags Scout/Forest? Kläder 9
elektronmusikern Aningen fel storlek. Kommer jag ångra det? Kläder 7
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
rJohansson Har jag bränt byxorna? Kläder 3
rJohansson Nojar jag i onödan? Kläder 2
rJohansson Första kängan, har jag gjort rätt? Kläder 14
mile0003 Kjol, vart hittar jag friluftskjolar? Kläder 1
stenblock Saker jag alltid velat fråga om sk "Fukttransporterande" plagg men aldrig vågat fråga Kläder 40
andersmossing Kängor - är det bara jag? Kläder 28
Essellte Hur väljer jag vinterbyxor? Kläder 0
Davva2 Nu överger jag lätta meshskor Kläder 25
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
EndZone Nu vaxade jag kängorna fel? Kläder 5
Y125 Vart hittar jag denna jacka? Kläder 1
Jocke B Klättermusen - men törs jag? Kläder 19
avslutad130206 Kommer jag att frysa? Kläder 7
JenniferS Kan jag tvätta skalplagg med såpa? Kläder 12
klementsson Jag får inte kängan tät! Behöver lite råd. Kläder 3
Mija F Jag söker duntröja, men inte Klättermusen Liv Kläder 10
thor80 Nikwax Tx.Direct Wash-In ...hur tvättar jag med det? Kläder 2
AnjaM Behöver jag verkligen ett par kängor..? Kläder 9
Ombäck Innan jag drar ut med nya kängor.. Kläder 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...