Storvätteshågna försommar

Snöläget är väldigt gott i fjällen i dagsläget. Jag fick därför en idé om att prova på att åka skidor ned för Storvätteshågna i början av juni (såvida inte en värmebölja rullar in).

På nord och nord-ost-sidan ser ut att finnas åtminstone två potentiella rännor som kan funka. Sonfjället har t.ex två fina rännor i samma riktning som brukar vara fina.

Är det möjligen någon som har provat detta?
Eller har någon varit i trakten denna tiden på året ett liknande snö-år och observerat snöläget från toppen?

Tacksam för tips!

Mvh
Erik
 
Borde funka fint.

Såna snölegor brukar ofta har rätt fast snö fast med en del skräp t ex renhår, renarna uppsöker ju gärna såna platser.

Jag har rutschat på fötterna nedför såna snölegor på Långfjället vid Huskläppen tidigare. In i juli eller augusti månad går det ofta fint.

Men hur mycket snö det ligger kvar i en bäckravin beror mkt på lokala vindar och hur djup ravinen är. Hittar en bild daterad juli 2018 från norr på Google maps. Verkar inte vara så mkt snö där vid det tillfället.

Thure
 

Bilagor

  • Storvatte.jpg
    Storvatte.jpg
    36 KB · Visningar: 435
Senast ändrad:
Borde funka fint.

Såna snölegor brukar ofta har rätt fast snö fast med en del skräp t ex renhår, renarna uppsöker ju gärna såna platser.

Jag har rutschat på fötterna nedför såna snölegor på Långfjället vid Huskläppen tidigare. In i juli eller augusti månad går det ofta fint.

Men hur mycket snö det ligger kvar i en bäckravin beror mkt på lokala vindar och hur djup ravinen är. Hittar en bild daterad juli 2018 från norr på Google maps. Verkar inte vara så mkt snö där vid det tillfället.

Thure

Tack! Jo så brukar det helt klart vara.
Har mest varit i Kirunafjällen och där är inte skidturer i juni några konstigheter, men har lite svårt att gissa om det är värt att släpa skidorna en lång tur till toppen här nere. Så om någon provat just specifikt den toppen vore det spännande att höra. Sen är det såklart en stund kvar till juni så mycket kan hända, men snön har nog sannolikt blivit transformerad till det jag brukar kalla sommarsnö.
 
Nu har jag bara varit uppe på Storvätteshågna med skidor i mars ett tidigare år, men kommer ihåg att berget var ganska barblåst fläckvis speciellt på toppen och västra sidan. Vi gick upp på östsidan där det var mest snö (hur mycket var svårt att avgöra) och åkte ner mot SV.

Baserat på mångårig erfarenhet av området vintertid kan jag säga att trots att området är relativt snösäkert och ofta har stort snödjup i terrängen nära trädgränsen är det oftast ganska tunnt snötäcke på kalfjället då området är vindutsatt även om det kan ligga tjockare i raviner etc. Så jag är tveksam till att det finns någon åkbar snö kvar så sent som i Juni.
 
På Salsfjället över på norska sidan har du ofta snöfält på sommaren. Där är lutningen sannolikt lite större och oddsen för åkbar snö lite bättre än på Storväteshågna.

Tidigare fanns en webkamera i Storsätern riktad mot Salsfjället men den har monterats ned.
http://www.senorge.no/index.html?p=senorgeny&st=snow är en delvis datasimulerad snödjupskarta. Stämmer ofta rätt bra även in ett par mil på svenska sidan. Än så länge sammanhängande snötäcke på fjället se nedan.

Thure
 

Bilagor

  • Snö5maj.jpg
    Snö5maj.jpg
    34.1 KB · Visningar: 369
På Salsfjället över på norska sidan har du ofta snöfält på sommaren. Där är lutningen sannolikt lite större och oddsen för åkbar snö lite bättre än på Storväteshågna.

Tidigare fanns en webkamera i Storsätern riktad mot Salsfjället men den har monterats ned.
http://www.senorge.no/index.html?p=senorgeny&st=snow är en delvis datasimulerad snödjupskarta. Stämmer ofta rätt bra även in ett par mil på svenska sidan. Än så länge sammanhängande snötäcke på fjället se nedan.

Thure

Tack för tips!

Dessvärre blir det väl lite problem iår när fjället ligger på andra sidan gränsen..
 
Om man ser till att inte vara i närheten av någon person på den norska sidan är smittrisken där försumbar.

Hur mkt man skall kunna resa i sommar inom Sverige är ännu oklart.

Thure
 
Hardangersviddas SV sida brukade vi ta skidexotiska till så sent som veckan efter midsommar. Lång anmarsch men säker snö.
Högt vattenstånd i bäckarna på eftermiddagen.

go tur
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...