Definiera hammock för mig

Blir knappast missförstånd när hammockare kommunicerar med varandra i hammocktrådar eller hammockforum. Vi vet skillnaden - jag lovar! :)
Ja, det är klart att de insnöade förstår.

Men du har uppenbarligen missad den handfull inlägg här i forumet där folk inte förstår.

Jag är rätt övertygad om att det sitter minst ett dussin Utsidan-medlemmar som inte förstår varför det diskuteras trädgårdssoffor i forumet.

Att använda ord som enbart de insnöade förstår brukar vara ett sätt att hävda sig, att visa att man är lite "bättre" än andra.

Att använda ord som alla förstår är däremot ett sätt att visa att man bryr sig om andra och vill lära ut.
 
I min värld så är det att visa sig lite bättre när man känner att man måste rätta andra som ”har fel”, och ”hjälpa” alla stackare som inte förstår.
 
Ja, det är klart att de insnöade förstår.

Att använda ord som enbart de insnöade förstår brukar vara ett sätt att hävda sig, att visa att man är lite "bättre" än andra.

Fast t.o.m du vet ju vad ordet betyder såg jag tidigare. Fråga dig istället varför tillverkarna av hängsoffor vill kalla sin möbel för hängmatta när den är gjord av trä.

Och varför skulle "insnöade" ändra sitt språk bara för att ointresserade ska förstå dem bättre? Insnöade kommunicerar ofta med likasinnade om sina intressen
 
och svaret på min ursprungsfråga är då alltså att hammock som inte är trädgårdsmöbel är alltså en campinghängmatta.

/Patrik
 
Och varför skulle "insnöade" ändra sitt språk bara för att ointresserade ska förstå dem bättre? Insnöade kommunicerar ofta med likasinnade om sina intressen

Du visar precis det jag pekade på: Man vill vara sin egen exklusiva grupp och inte släppa in andra.

Och jag vet också att "hammock" på engelska betyder hängmatta, medans "hammock" på svenska är en trädgårdssoffa. Det verkar som de "insnöade" aldrig suttit i en svensk hammock.
 
Känner mig inte alls sugen på att lägga mig i egentligen, men en hammock är för mig både hängsoffan och hängmattan - men absolut inte begränsat till campinghängmattor. När blev hammock plötsligt begränsat till friluftsliv? Känns som ett väldigt begränsat gäng som brukar termen så, och dessa får nog acceptera att inte allmänheten är invigd i deras fackspråk.
 
Dick Harrison skriver om ordet "Hängmatta" i SVD 2017
www.svd.se/varifran-kommer-ordet-hangmatta

"Strängt taget är hängmatta ett lånord från nederländska, där föremålet ifråga heter hangmat. Men nederländarna har i sin tur lånat det från spanjorernas hamaca, och spanjorerna lånade det från det västindiska tainofolkets hamaka, samma term som via engelskan har blivit vårt svenska ord hammock (hängsoffa). Att hängmatta faktiskt är just en hängande matta är alltså en ren (och därmed ganska rolig) slump."

Ovanstående citat av Harrison reder förtjänstfullt ut etymologin bakom de svenska orden hammock och hängmatta. Varför det skulle vara mer korrekt - eller korrekt överhuvudtaget - att istället för dessa ord använda motsvarande engelska begrepp förstår jag inte. Det år som om vi plötsligt skulle börja säga desk när vi menar skrivbord.
 
Jag tror att det för alla som inte har engelska som modersmål är lätt att ta till sig dessa ord som hammock, tarp och diverse andra icke friluftsrelaterade ord som en fackterm. Har du inte hört dina föräldrar prata varje höst om att tarpen ska spännas över båten utan först stöter på ordet när artiklar beskriver den nya trenden att sova under en tarp (presenning) i skogen är det lätt att språkcentrat i hjärnan skapar ett likhetstecken. Om man inte har spenderat hela somrarna ”digesting a good book in a hammock” och sedan läser att friluftskändisarna har börjat sova i en hammock i skogen, så blir det lätt ett likhetstecken i språkcentrat till just en lättviktshängmatta för friluftsbruk. För er som inte har engelska som modersmål vill jag ändå föreslå att ni överväger tanken att ni vid ett besök på en stormarknad i London kan få förslag på en mängd produkter med varierande användningsområde om ni frågar efter ”a tarp and a hammock, please”.

Föreställ er att fråga efter en kniv på jula, Ikea, xxl och sibylla.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Hammock Bo och sova 1508
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.