Definiera hammock för mig

Jag har ju i tidigare trådar förklarat att hammock för mig är en trädgårdssoffa med gung men förstått att flera tycker att det även är ett specialfall av hängmatta och jag vill lära mig vad denna nya andra betydlese av hammock egentligen är. Är det valfri hängmatta avsedd att sova med sovsäck i terrängen med? Är det matrial, användnignsområde eller något annat som definierar en hammock-hängmatta?
Eller är det rent av ett varumärke?

/Patrik, som sovit sovsäck (och cellpaltsliggunderlag) i näthängmatta några nätter i ungdomen men också slumrat i föräldrarnas trädgårdshammock någon solig sommardag
 
Jag har ju i tidigare trådar förklarat att hammock för mig är en trädgårdssoffa med gung men förstått att flera tycker att det även är ett specialfall av hängmatta...

Jag är med dig här. Tycker att de svenska orden duger utmärkt som de är. En hammock är en hammock och en hängmatta en hängmatta. Fast jag har kapitulerat och accepterat mitt nederlag.
 
Enligt Svenska akademiens ordlista är hammock:

trädgårds-soffa i form av en gunga ibl. med sol-tak

Historik: sedan 1949av eng. hammock ’häng-matta’; av spa. hamaca ’häng-matta’; urspr. ett indianord; jfr hängmatta
 
Jag håller också med Tango och er andra och förstår inte detta onödiga behov av att benämna saker och utrustning på engelska. Friluftslivet blir inte "coolare" av det. ;)

Och för bespara er jobbet att påpeka min inkonsekvens då jag startat trådar och efterfrågat grupper om "bushcrafting" behöver jag kanske tillägga att jag välkomnat diskussionen om vad vi ska kalla detta på svenska.

En liten fundering, eventuellt OT (off topic!) alltså lite utanför ämnet: Det är antagligen så att när produkter, begrepp och fenomen blir allmänt kända eller populära är det enkelt att leta information på nätet och förr eller senare hamnar på en engelsk sida. Eller så finns det inte tillräckligt med information på svenska och då måste man söka på engelska. Och på så sett bidrar man till att det finns ännu mindre information på svenska. Vi ska vara rädda om vårt språk, det är inte så stort och upprätthålls inte av sig själv. Hjälp oss att bevara svenskan! (Ursäkta, jag kunde inte hålla mig, språklig minoritet som jag är!)
 
Hammock är helt enkelt det engelska namnet på hängmatta.

Folk som läser främst engelskspråkiga forum vet inte alltid den korrekta svenska termen.

Jag menar, det finns folk som kallar terrängcykel för mountainbike eller rullskridskor för inlines.



(De senare var lite ironi, om ni inte insåg det)
 
Jag menar, det finns folk som kallar terrängcykel för mountainbike eller rullskridskor för inlines.

Intressant. Jag precis skrivit ordet "rullskridskor" i ett annat forum men då menade jag sådana med parallella hjul, såna som fortfarande är väldigt populära i t.ex. Kalifornien. Jag har ingen aning om hur man skulle benämna "inlines" på svenska men de är ju också, som du mycket riktigt påpekar, rullskridskor.

Jag håller nog med dig också om att många kanske inte ens känner till att de svenska begreppen. Men alla borde ju förstå ord som hängmatta och rullskridskor.
 
Ja, det är ju ett sidospår men fick inte ”inlines” det svenska namnet ”rollerblades” när de lanserades här? Se även: ”Freestyle”
 
Jo, men rollerblades var väl ett varumärke, precis som frigolit och plexiglas?

Freestyle heter ju å andra sidan Walkman i många andra länder (och det är ju ett varumärke).
 
För den internationella användaren är begreppet hammocking, och då syftar man inte på att campa i svenska hängande trädgårdssoffor, men det blir ju rätt komiskt när svenska besserwissrar kommer in på utländska hammockforum och undrar varför i helskotta de släpar med sig såna åbäken ut i bushen.

Dick Harrison skriver om ordet "Hängmatta" i SVD 2017
www.svd.se/varifran-kommer-ordet-hangmatta

Det jag undrar mest är varför trädgårdssoffetillverkarna en gång började kalla dessa för hammockar, då ordet redan hade en annan betydelse.
 
Så här skrev ISterbuk i tråden om Bushcraft:
"En liknelse:
Hammock är en hängmatta, precis som MTB är en cykel, men en cykel är inte en MTB och en hängmatta är inte en hammock. Hammock är en sorts hängmatta som man oftast campar i. En gren av hängmattebegreppet."

Jag tolkar det som att hammock inte är vilken hängmatta som helst, och eftersom utidan är ett friluftsforum så tror jag inte min hängmatta på ställning av märket fatboy (som står stationär på min terass) kvalar in i hammock.
Jag tror inte heller en plan vävd nylonduk med träribbort på kortsidorna kvalar in, eller?
Jag inbillar mig att friluftshängmattesovare har någon snävare definition av hammock och det är den jag vill åt.

Vi kan lämna språkdiskussionen åt sidan så länge. ÄR det dax för ett ytterligare forum: friluftsspråk

/Patrik

PS För språkintresserade finns ett program i sverigies radio P1 som heter just språket, kan lyssnas på när som helst via SRplay-appen. DS
 
Intressant. Jag precis skrivit ordet "rullskridskor" i ett annat forum men då menade jag sådana med parallella hjul, såna som fortfarande är väldigt populära i t.ex. Kalifornien. Jag har ingen aning om hur man skulle benämna "inlines" på svenska men de är ju också, som du mycket riktigt påpekar, rullskridskor.

Jag håller nog med dig också om att många kanske inte ens känner till att de svenska begreppen. Men alla borde ju förstå ord som hängmatta och rullskridskor.

Jag tycker det skånska ”rullor” med tillhörande verb ”rulla” är finfina ord för att på svenska -eller iallafall skånska- beskriva inlines och att åka inlines.
 
Jag inbillar mig att friluftshängmattesovare har någon snävare definition av hammock och det är den jag vill åt.

Vi kan lämna språkdiskussionen åt sidan så länge. ÄR det dax för ett ytterligare forum: friluftsspråk

En tråd som heter något med "definiera" måste väl ändå bli någon form av språkdiskussion? Det blir nog svårt att definiera utan att analysera språket. Fast jag fattar vad du är ute efter och jag är nog inte en sådan friluftshängmattesovare som du syftar på även om jag ibland sover i hängmatta så jag ska hålla mig utanför diskussionen. Däremot håller jag med om att Språket i P1 är ett alldeles förträffligt radioprogram! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Hammock Bo och sova 1508
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...