1-personstält för 193 cm

Ja tillåt mig tvivla, men Bonufstältet ser nog inte ut som nåt jag skulle våga ta med till väderutsatta områden. Påminner mer om en skiss eller modell till ett tält. Prasslet som smörgåspapper gör mig också skeptisk.

En krok och karborrband istället för dragkedja till dörren kan ju omöjligt klara av en hård storm på kalfjället och hur blir det med kondens i ett sånt enkelvävstält?

Skulle kunna köpa ett om det kostade 250 kronor på Biltema, men inte för 7000 kronor. Känns lite som ett engångtält. :-D
https://www.youtube.com/watch?v=mX2tYmAI4FY&feature=youtu.be
 
Ja tillåt mig tvivla, men Bonufstältet ser nog inte ut som nåt jag skulle våga ta med till väderutsatta områden. Påminner mer om en skiss eller modell till ett tält. Prasslet som smörgåspapper gör mig också skeptisk.

En krok och karborrband istället för dragkedja till dörren kan ju omöjligt klara av en hård storm på kalfjället och hur blir det med kondens i ett sånt enkelvävstält?

Skulle kunna köpa ett om det kostade 250 kronor på Biltema, men inte för 7000 kronor. Känns lite som ett engångtält. :-D
https://www.youtube.com/watch?v=mX2tYmAI4FY&feature=youtu.be

Infästningen av tältgolvet via 4 små band i hörnen till det stora seglet som yttertältet utgör känns minst sagt tveksamt. Blir det riktigt hård vind blir det nog åka av...
 

Hej,
Juste, Bonfus heter det, ibland går det för fort.
Jag behövde ett ännu lättare tält än det Tarptent Stratospire Li (dubbelvävs tält 840g) som jag redan har och dammsugade marknaden på ett tält som ligger på rund 500g.
Funderade på Zpacks Plexamid (enkelvävs tält) som är lite billigare än Bonfus 1-manstält. Men eftersom det tillkommer moms och tull vid import från USA blir Bonfus tältet billigare eftersom det är inom EU. Det blir spännande att se hur det kommer att fungera. Jag ska i första hand inte använder det i den skandinaviska fjällen. Däremot hoppas jag verkligen att det ska hålla många nätter, ska vara ute i minst 3 månader.
 
Hej,
Juste, Bonfus heter det, ibland går det för fort.
Jag behövde ett ännu lättare tält än det Tarptent Stratospire Li (dubbelvävs tält 840g) som jag redan har och dammsugade marknaden på ett tält som ligger på rund 500g.
Funderade på Zpacks Plexamid (enkelvävs tält) som är lite billigare än Bonfus 1-manstält. Men eftersom det tillkommer moms och tull vid import från USA blir Bonfus tältet billigare eftersom det är inom EU. Det blir spännande att se hur det kommer att fungera. Jag ska i första hand inte använder det i den skandinaviska fjällen. Däremot hoppas jag verkligen att det ska hålla många nätter, ska vara ute i minst 3 månader.

Big Agnes Scout 2 Carbon kan vara ett alternativ. Fjällsport i Göteborg kan troligen importera åt dig till en överkomlig prisökning.
 
Sonen är 196 cm. Frågat runt på olika ställen och det som återkommer är att fyrkantigt innertält är A.O. Sluttande innertält slår i fötterna/huvudet (hur du nu än väljer att ligga). Innertält slår i ytterduk=regn/kondens rakt igenom och sonen blir dyblöt.

Det enda jag hittat som är vettigt är Hillebergs Kaitum 3p eller 2p. Men det är svindyrt. Väger dock ganska lite för mycket tält. Men som sagt...det är mycket stålar. Kommer dock använda tältet en del. Så då är det värt det.

Fråga dig själv, hur mycket tänker du att använder du tältet? Var och när? Fjället? Lågland? Skogen? Vår? Vinter? Sommar?

Det ger dig ledtrådar till vilket tält du ska ha.
 
Locus Gear Khufu

Tack för alla råd.

Om någon annan hamnar i samma sits som jag så tänkte jag berätta hur jag löste detta. Beställde igår ett Locus Gear Khufu pyramidtält, som görs extra långt och lite högre på beställning, för endast några hundralappar extra.
 
Ja tillåt mig tvivla, men Bonufstältet ser nog inte ut som nåt jag skulle våga ta med till väderutsatta områden. Påminner mer om en skiss eller modell till ett tält. Prasslet som smörgåspapper gör mig också skeptisk.

En krok och karborrband istället för dragkedja till dörren kan ju omöjligt klara av en hård storm på kalfjället och hur blir det med kondens i ett sånt enkelvävstält?

Skulle kunna köpa ett om det kostade 250 kronor på Biltema, men inte för 7000 kronor. Känns lite som ett engångtält. :-D
https://www.youtube.com/watch? Hej...lja på också. Bifogar några bilder om tältet.
 

Bilagor

  • IMG_5777.jpg
    IMG_5777.jpg
    94.1 KB · Visningar: 519
  • IMG_5773.jpg
    IMG_5773.jpg
    88.6 KB · Visningar: 507
  • IMG_5774.jpg
    IMG_5774.jpg
    59 KB · Visningar: 475
  • IMG_5776.jpg
    IMG_5776.jpg
    48.8 KB · Visningar: 517
  • IMG_5775.jpg
    IMG_5775.jpg
    49.9 KB · Visningar: 478
  • IMG_5772.jpg
    IMG_5772.jpg
    45.4 KB · Visningar: 482
Mycket intressant med en för mig okänd UL-leverantör.

Om deras produkter kan jämföras med de kända märkena från US så är de helt klart värda att tittas närmare på. Köper hellre grejor från någorlunda grannskap.

7000kr är mycket pengar men inte hutlöst för ett DCF-tält. Om du kommer till nordisk fjällterräng med det tältet så är i alla fall jag intresserad av utkomsten.

Ett problem som jag funderat över med denna typ av tält är det stora antalet pinnar som behövs för en stadig uppsättning. Min erfarenhet är att det kan vara svårt att hitta bra fästpunkter för så många. Någon som har liknande upplevelse?
 
Hej Veronika; jag tycker att tältet ser väldigt sladdrigt ut, är det bara en synvilla?
Hade du någon vind under ditt test?
 
Hej,
det var nästan vindstill, jag behövde egentligen inte använder alla spännpunkter, 8 tältpinnor hade räckt. De 8 pinnor är från Sea to Summit Ground Control Tent Pegs ( finns hos NK) och 4 pinnor för extra spänning är Bonfus egna. De känns väldigt klena. Alla Dyneema tält ser sladdriga och skrynkliga ut, tyvärr. Materialet känns som papper. Jag hade önskat mig lite regn för att se hur det håller. När nätterna blir lite varmare drar jag ut några nätter på Bohusleden.
Med vänlig hälsning, Veni
 
Hej,
det var nästan vindstill, jag behövde egentligen inte använder alla spännpunkter, 8 tältpinnor hade räckt. De 8 pinnor är från Sea to Summit Ground Control Tent Pegs ( finns hos NK) och 4 pinnor för extra spänning är Bonfus egna. De känns väldigt klena. Alla Dyneema tält ser sladdriga och skrynkliga ut, tyvärr. Materialet känns som papper. Jag hade önskat mig lite regn för att se hur det håller. När nätterna blir lite varmare drar jag ut några nätter på Bohusleden.
Med vänlig hälsning, Veni

Garanterat vattentätt, det behöver inte testas (om inte sömmarna är slarvigt tätade).

Med tanke på det relativt långsluttande taket så kan jag tänka mig att det finns en risk för att fötterna och/eller huvudet tar i tältduken om man har en tjock madrass och är >190 cm lång.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa-Warg 1-2 personstält. Bo och sova 1
Askel Hilleberg Niak som 2-personstält Bo och sova 5
9219 2 eller 3 personstält? Bo och sova 26

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...