SOS Alarms:s nya app, skickar din position.

Jag har alltid min platstjänst / GPS avslagen. När jag behöver den, exempelvis då jag använder google maps eller lokalsinne eller map app m.fl. slår jag på den.

Har Android.
 
Så hade jag det också, allt vad automatiska platstjänster hette avslagna när de inte behövdes.
112:an verkade vilja ha ständig tillgång till GPS dock. Hoppas jag har fel.
Storebror behöver inte veta var min telefon är 24/7!
 
Så hade jag det också, allt vad automatiska platstjänster hette avslagna när de inte behövdes.
112:an verkade vilja ha ständig tillgång till GPS dock. Hoppas jag har fel.
Storebror behöver inte veta var min telefon är 24/7!

Om storebror SOS vill kunna skicka dig lokal larminformation så måste storebror SOS veta var du är. Med GPS avslagen tappar du den funktionen. Vet inte om SOS bara tänker sig att skcika VMA eller även annant. Finns även andra bakgrundsappar som brukar notifiera vid VMA, t ex krisinformation och sveriges radio.

För mig med platstjäsnter på i min mobil tror jag inte SOS-appen kommer att öka batteriförbrukningen dramatiskt men det återstår att se.

Allt storebror gör är inte av ondo, även om google lite diskret verkar ha plockat bort sitt motto "Don't be evil" ur sin uppförandekod, om man får tro några olika källor från en sökning med just den sökmotorn.

/Patrik
 
Platstjänster har inte GPS igång hela tiden, den slår på den då och då (på min mobil får jag upp en ikon i notisfältet när GPS söker position), annars använder den ofta basstationerna för mobilnätet eller om den ser att man är i närheten av ett trådlöst nätverk som finns i databasen.

Är man t.ex. ute på kryssning med Birka och drar igång Google Maps mitt ute på Östersjön så tycker den först att man vid Stadsgårdskajen, men sen när den får GPS-fix hoppar den ut till där man verkligen är.
 
Platstjänster har inte GPS igång hela tiden, den slår på den då och då (på min mobil får jag upp en ikon i notisfältet när GPS söker position), annars använder den ofta basstationerna för mobilnätet eller om den ser att man är i närheten av ett trådlöst nätverk som finns i databasen.

Är man t.ex. ute på kryssning med Birka och drar igång Google Maps mitt ute på Östersjön så tycker den först att man vid Stadsgårdskajen, men sen när den får GPS-fix hoppar den ut till där man verkligen är.

Jag ändrar mej, har laddat hem appen till min Sony och SOS-appen verkar använda GPSen på ett annat sätt än andra appar, i all fall visas en GPS-ikon som härrör från SOSappen permanent, men om det verkligen är mer GPS-användning eller bara en ny ikon kan jag inte avgöra. Någon med bättre androidkunskap som kan dyka djupare i OSet och verkligen kolla?

Såg att detta kommenterats i Google play också.

/Patrik
 
Efter att ha startat appen så är GPS:en igång hela tiden.
Jag startade om telefonen och lät helt enkelt bli att ge starta appen igen, alternativt att framtvinga en avslutning av appen.

Sen kan man helt enkelt låta bli appen tills man behöver den, så slipper man ha den gående i bakgrunden.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
De flesta har väl platstjänsterna påslagna ( med eller utan 112-app). Jag har alltid trott att i så fall är gps:en igång. I så fall blir det alltså ingen skillnad i batteriförbrukning med 112.appen. Har jag fel så var snäll och rätta mig!

Platstjänster ger endast tillstånd till appar att slå på GPS, är det ingen app som använder gps:en förblir den trots detta tillstånd avstängd.

GPS kan inte vara på hela tiden, det är fortfarande väldigt energikrävande även på moderna mobiler. Ett batteri är slukat på ett dygn.
 
Tack för infon.

Tack för ditt klargörande. Det är ju rimligt att man konstruerar det så.

Jag har själv mätt förbrukningen med Locus på (utan spårning) och kom fram till att det gick åt 25 - 30% av batteriet på ca 8 timmars vandring. Då stämmer det att gps:en drar ur batteriet på ungefär ett dygn när den är påslagen.

Jag tycker (som flera andra) att det i så fall är en stor miss av 112 att konstruera appen så att gps:en är på och drar batteri jämnt. Hoppas någon ansvarig/inblandad i utvecklingen ser detta och förklarar om det finns någon för oss okänd anledning till det.

Annars gäller: "Gör om och gör rätt!"
 
Beror väl på hur du ställt in din phone? Tillåt position bara då appen används!
Va ?

Jag har alltid GPS igång i telefonens inställningar så jag slipper aktivera det varje gång jag t.ex ska träna & det fungerar bra, alla appar utom 112-appen sköter sig.

Kul att behöva aktivera en massa inställningar den dagen / tillfället man MÅSTE använda 112-appen, då vill man nog bara ha hjälp så fort som möjligt...

Det är bara 112-appen som ständigt visar att den håller GPS igång, alla andra appar använder bara GPS när jag använder appen, t.ex Runkeeper, Wikiloc osv använder inte GPS om jag inte använder appen och så bör 112-appen också fungera, den ska kunna ligga i bakgrunden utan att ständigt hålla GPS aktiv.
Nu har jag löst det genom att efter installationen / användning så går jag in och släcker 112-appen manuellt, men det är nog inte så den är tänkt att användas.
Jag har lagt 112-appen i samma mapp som övriga appar som används för att ringa med, så den är lätt att hitta då den behövs.

Skickat från min Galaxy S10+.
 
På min Android-lur så visas en ikon till vänster i översta raden hela tiden. Den ikonen matchar en konstant notis där det står "GPS-positionering aktiv. För att ge dig relevant information och vid händelse av nöd". På vänster sida har jag andra ikoner för notiser, i mitt fall är Tasker, SMSLivräddare och nu SOS Alarm igång med notiser.

Till höger TÄNDS ikonen för PLATS när jag öppnar appen och SLÄCKS när jag stänger appen. Plats kan jag också slå av/på som vanligt via inställningarna. För mig pekar det på att appen definitivt slår på positionering när den öppnas, men inte annars förutom periodvis kontroller på samma sätt som andra appar.
I Batteriförbrukning hamnar appen långt ner på listan med en förbrukning på 2,3% under senaste veckan (har inte aktivt öppnat den många gånger). Samma härad som t.ex. SMSLivräddare (2,9%).
Finns med andra ord inget som tyder på någon konstant GPS-positionering med tillhörande batteriförbrukning, däremot har appen en konstant notis och är "duktig" på att informera användaren om att den använder positionering.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hobbes73 SOS alarm kan bara spåra Teliakunder Säkerhet och räddning 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...