Ett elände med alla spår från MB på Bohusleden

Problemet är inte cyklister, vandrare, bilister, utlänningar, män, ungdomar eller *fyll i valfri utpekad grupp*. Problemet är dumskallar till cykel, till fots, i bil...osv.
Dumskallar förekommer i alla sammanhang, yrkesgrupper, samhållsklasser och åldrar. Tråkigt men ett faktum att deala med.
 
Problemet är inte cyklister, vandrare, bilister, utlänningar, män, ungdomar eller *fyll i valfri utpekad grupp*. Problemet är dumskallar till cykel, till fots, i bil...osv.
Dumskallar förekommer i alla sammanhang, yrkesgrupper, samhållsklasser och åldrar. Tråkigt men ett faktum att deala med.

Håller helt med! Det som "fascinerar" mig när jag läser trådar som denna (det var en liknande om skärmflygning för ett tag sedan) är att så många verkar anse att de har rätt att fara fram hur som helst i naturen. Jag vet att allemansrätten är strängare här men den får väl inte missbukas i Sverige heller? Rätt att vistas i naturen på naturens villkor, utan att förstöra är en sak, rätt att utöva sin hobby varhelst man känner för det är en helt annan sak. Vi ska väl vara tacksamma att det fortfarande finns ren och fin natur att njuta av? Vi behöver inte karva in vårt bomärke på alla platser vi passerar.
 
Jag tror ett stort "problem" är att MTB är en sport. Vad gör man i sport? Man tävlar. Eller åtminstone strävar man efter att bli bättre. Samma gäller för orienterare och löpare. Eller rallyförare för den delen. De blir också fly förbannade om man skulle hamna framför dem, förutsatt att de hinner bromsa.

Och det är väl det som skapar otrevligheten hos vissa. Här försöker jag bli bra på min hobby, och så står det någon mulle mitt i stigen för att ta in naturen och titta på en j*vla hackspett eller plocka blåbär. Vem har tid med sånt? Klart jag då, i mitt adrenalinflås, vrålar att mullen ska flytta på sig. Är man i den sitsen, eller sadeln i det här fallet, så tycker man ju förmodligen att man har rätt. "Varför går du där jag cyklar?"

Nu finns det säkert mountainbikers som ger sig ut på stigen för att plocka svamp eller fågelskåda eller hitta någon dunge att mysa i. Men många mountainbikers är där för att mountainbika, helt enkelt. Ta sig från ena änden av spåret till den andra. I färgglada trikåer, med skvättande hjul och tjutande bromsar. Då är det förståeligt att man tycker att alla dessa vandrare som rör sig på samma spår är i vägen, snarare än jämlikar som deltar i samma naturupplevelse. Och samma upplevelse får man som vandrare, fast helt tvärtom. Även om ingen vrålar på dig så är det ändå ett fordon och en hyfsat vältränad person som kommer emot dig i viss fart. Då känner man sig nog lite hetsad när man har sitt zen moment i naturen, även om inte detta är cyklistens avsikt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...