Cykelvagn till kajak

VKV-vagnen är min favorit..

Se mer i en tråd från tidigare i år varför jag tycker så.
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=38262
Draget till VKV-vagnen har jag byggt själv vilket är ganska enkelt och kuldrag finns att köpa på tex cykelgear.se och det är inte alltför dyrt. Jag har fäst draget på min sadel-stolpe och har ett drag på både min stora cykel resp Brompton
Kanotcentrums drag har en klar nackdel tycker jag och det är inte delbart. Det jag byggt kan jag dela på och lägga ned i packutrymmet. Jag cyklar ganska mycket med min kajak och den väger 27 kg och sedan har man ju med sig packning beroende på utrustning/packning för turen. Som mest har jag cyklat 3 mil enkel resa och det går lite långsammare än att cykla "vanligt" ca 10-15%. Man får passa sig i kurvor bara då vagnen genar.
Lycka till med kanotvagnen vad det än blir för en vagn så ökar möjligheterna med paddelturerna. //Omar .
 
Inte helt idealiskt, det blir knepigt med att balansera ekipaget vid start och stopp. Också vingligt att ha dragpunkten så långt bak i förhållande till cykelns bakaxel.

Men en enkel lösning vilket inte är så dumt.

Ett alternativ är att ha förlängningen fixerad till kajakens för så att dragpunkten kommer längre fram på cykeln.

Thure
 
Inte helt idealiskt, det blir knepigt med att balansera ekipaget vid start och stopp. Också vingligt att ha dragpunkten så långt bak i förhållande till cykelns bakaxel.

Men en enkel lösning vilket inte är så dumt.

Ett alternativ är att ha förlängningen fixerad till kajakens för så att dragpunkten kommer längre fram på cykeln.

Thure

Det finns vagnar med en "stöttepelare" för att förenkla balansakten vid start och stopp.
Jag är ingen ingenjör, kan du förklara vad du menar med "dragpunkten så långt bak i förhållande till cykelns bakaxel."?
 
Ju längre bort från bakaxeln infästnungen/leden sitter ju större hävstång och ju svårare​ att styra och balansera.


Även höjden på leden/infästnungen=dragpunkten ökar problemen med balansen. En kurvad dragstång ned till bakaxeln vore sannolikt det fördelaktigaste.

Thure
 
Ju längre bort från bakaxeln infästnungen/leden sitter ju större hävstång och ju svårare​ att styra och balansera.


Även höjden på leden/infästnungen=dragpunkten ökar problemen med balansen. En kurvad dragstång ned till bakaxeln vore sannolikt det fördelaktigaste.

Thure

Men dragpunkten för denna produkt blir väl bara ca 4 dm från cykelns bakaxel (jag antar att cykelns bakaxel är bakhjulets nav)?

Jag funderar på att köpa denna produkt, bara jobbigt att frakten blir lika kostsam som produkten...
Ingen som sett någon liknande produkt i Europa?
 
Men dragpunkten för denna produkt blir väl bara ca 4 dm från cykelns bakaxel (jag antar att cykelns bakaxel är bakhjulets nav)?

Stämmer men det blir sämre balansering och risk för ryckighet speciellt när man bromsar ned ekipaget t ex vid ojämn vägbana och rejäl nedförsbacke kombinerat med riktningsförändring.

Tipset med att slakta en pakethållare med infästning på sadelstolpen kanske kan passa för dig.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cyk...lare/Pakethallare-for-sadelstolpe-2000019091/

Thure
 
Det finns vagnar med en "stöttepelare" för att förenkla balansakten vid start och stopp.

Kajakvagnen sitter rätt långt bakom cyklisten så man når inte "stöttepelaren" från cykeln. Med ett stadigt dubbelstöd på cykeln kanske man kan få till det lite bättre men det blir lätt så att ekipaget tippar över åt sidan när underlaget är ojämnt och mjukt där man stannar.

Thure
 
Intressant att tänka lite utanför det vanliga. Får mig att fundera på två olika och relaterade varianter.
Bägge med kajaken på en konventionell kajakkärra och med kajaken som sin egen dragstång.
...
2. Låta fören vila i en klyka ovanpå ett vridfäste med vertikal axel ovanpå cykelns bakpakethållare
ungefär som en lastbils "boggidragpunkt". Vridaxel vertikalt centrerad ovan cykelns bakaxel.
Hittade http://www.biltema.se/sv/Bat/Komfort/Snurrplatta-till-batstol-2000033146/ som kanske kan funka.
Synpunkter välkomnas. Thure
Thure,
tänk på att du har en stor teknisk skillnad mellan en 4 alt. 6 -hjulig semitrailerdragare och en 2-hjulig cykel:
Du lutar cykeln vid kurvtagning, det gör inte trailerdragaren. Den svänger lika platt som släpet...

Så du ska nog undvika "ett vridfäste med vertikal axel" om inte axeln också kan luta fritt i sidled höger/vänster.
Detta eftersom kanoten med sin breda hjulställning behöver kunna färdas "platt" (så att säga) genom kurvorna
medan du lutar cykeln genom samma kurvor. Om det börjar ta emot i leden så blir både cyklandet och
kanotstabiliteten lidande i kurvorna. Med mer besvär ju fortare det går...

Men din filosofi att ha pivotpunkten vid, eller ännu hellre framför, bakaxelcentrum är i princip rätt.
Bäst är nog att (i sid- och längsled) ha punkten mitt emellan cyklistens kroppscentrum och centrum av vevpartiet
- men det är svårt att få till... I höjd vill du ha dragpunkten lägre än bakaxelcentrum (precis som på traktorer!)
för att minimera det lyftande momentet som en placering ovan navet resulterar i. Men det är ännu svårare
att få till... Bästa kompromissen är sannolikt något liknande de barntransportvagnar som ansluts till cykeln
med en kulled fastsatt till vänster utanför själva bakaxelbulten och med dragstången sedan svängande in
rakt bakom cykeln. Då erhålles en låg (= axelhöjden) och lutningsoberoende (=kulleden) anslutning till cykeln
vilket nog "stör" cyklisten minst...
/Odd
 
Håller med Odd. Så tänker jag också beträffande barncykelsläpkärra som intressant analogi.

Men det kan vara en fördel att ta det lugnt i kurvorna och hålla cykeln upprätt för att minska vältrisken som torde vara större med kajakkärra än barnkärra.

Thure
 
Mitt drag är ett kuldrag

Jag vet inte om det framgått men det drag jag byggt är ett kuldrag. Så jag har inte något problem med lutning av kajaken då jag svänger eller lutar cykeln. Vkv vagnen har oxkså väldigt bred hjulbas fr a om man vänder hjulen utåt. Ytterligare en fördel med vkv är att hjulen kan vändas både innåt och utåt. Det enda jag får tänka på är att vagnen genar i kurvan. Jag fäster vagnen alldeles bakom mitten för att få lite lagom tryck på kajaken.
Sedan är det bara att trampa på.

Mvh Omar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nikahl Erfarenhet av Seattle Sports GoCart cykelvagn? Paddling allmänt 0
gabrielarthur_norr Till Svenska Högarna - bästa färdvägen? Paddling allmänt 7
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 15
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
thureb Kajaksports luckor som ersättning till Valleys VCP luckor? Paddling allmänt 1
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Crillekotten Packluckor till Albatross Paddling allmänt 4
carpe.diem Däck / hjul till Linder kanotvagn Paddling allmänt 4
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Prippen Delar till Trapper Paddling allmänt 18
bjofo461 Segel till seabird Paddling allmänt 1
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
olind Lastlock till glasfiberkanot från 70/80-tal Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Flytväst till kamera osv Paddling allmänt 2
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
Djj1927 Skrovet knäppte till. Paddling allmänt 3
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
surfaren Kajak Järnavik till Karlskrona Paddling allmänt 2
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
NorthernLight Sverige till Finland, via Åland Paddling allmänt 2
niilo Guide till kajakturer i Bottenviken: Luleå skärgård Paddling allmänt 0
Urwaldjaeger Kajakpaddel till kanadensare Paddling allmänt 10
JouniT Paddlingstur från Virvasdalen till Ammarnäs Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
KarlK86 Luckor till en P&H Icefloe Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
delfinen Från Roslagen till Örebro Paddling allmänt 3
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Tomo Reservdel till skrovgenomföring-roderlina? Paddling allmänt 2
Sillens Karta till Garmin som täcker Åland Paddling allmänt 2
HannesB Norges gräns till Åre Paddling allmänt 3
Nicksonas kapell till en Melker Väderö? Paddling allmänt 2
delfinen En jubileumsexpedition till saimen i juli 2017 Paddling allmänt 2
aron.w Kanadensare till familj Paddling allmänt 6
Spitfire69 Roder till kort kajak? Paddling allmänt 6
curtan Becky Mason kommer till Stockholm Paddling allmänt 1
KarlRoland Till er som har kapsejsat Paddling allmänt 16
Jones Skumbitar till kajak Paddling allmänt 2
Cryfish Byxor till sit on top Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...