Tips på led 15-25 km, västra götaland

Hej alla löpare o vandrare.
Inför sommarens huvudattraktion behöver vi lite träning och letar således efter någon naturled med nämnda längd, 15-25 km.
Kraven är:
- Välmarkerad
- Helst EN slinga (ej två varv av kortare slinga), ev från A till B med kollektivtrafik vid båda ändar.
- Fysiskt krävande
- Högt naturvärde: dvs vacker skog (natur- eller kulturskog - kolla definition) och/lr ev. vackra vyer som skärgård, sjöar, vattendrag, osv.
- Västra Götaland (möjligtvis norra Halland, nordvästra Småland)
- Mycket skogsstig, ok med lite grusväg, helst ingen asfalt alls.

Tack på förhand.
 
svårt att hitta någon riktigt fysiskt krävande....oftast är det inte så backigt och tekniskt....bohusledens sträcka mellan herkulesgården och ner till kållereds ishall är nog det kinixigaste och backigaste jag kommer på....men det är nog bara ca 8km

Annars säger jag överlägset bohusleden 8,9 och halva 10, genom svartedalen...men då gäller det att få ihop logistiken. Lättast är att ta sig till Lilla Edet och därifrån ta sig ut på leden (blir ca 5km asfalt och grus först) och sedan ta halva 10:an, 9 och 8 samt 7:an till Fontin (ca 1 km norr om Kungälv). Men då blir det ca 55km...men riktigt fint och vildmarkskänsla, fina sjöar osv osv.

Vättlefjällsleden funkar också..ca 23 km...kanske inte så jättefysikt krävande men...helt ok
 
Mindre sträckor på grusvägar får man tyvärr stå ut med på de flesta leder i Västra Götaland.

Vättlefjällsleden som redan nämnts är jättefin och hur lätt som helst att ta sig till med kollektivtrafik. Till största delen fin skogsstig med små bitar grusväg, men sträckan mellan Jennylund och Lövgärdet väster om Surtesjön tycker jag är lite tråkig, så jag skulle rekommendera att svänga in på Bohusleden där den går öster om Gäddevattnet och Surtesjön i stället.Det går bra att starta/sluta med kollektivtrafik i Rannebergen, Lövgärdet, Surte eller Bohus.

Risveden är utan tvekan en av mina favoritskogar här i närheten. Det finns en märkt vandringled som heter Risvedenspåret som är 1,8 mil lång (om jag minns rätt) och börjar och slutar i Sjövik. Jag skulle dock rekommendera att börja i Östad, vid kyrkan eller skolan (hålllplatser är Hagströms Affär och Östads Kyrka). Bitvis lite trist grusväg genom bruksskog och sist jag var där var ett par sträckor tyvärr sönderkörda av skogsmaskiner. Inom naturreservaten är det dock otroligt fint. Rammdalen och Klevsjö Loft passerar man längs leden, men Kvarnsjöarna och Stora Kroksjön är också värda en avstickare.

Vildmarksleden Hindås/Skatås är lite längre än du är ute efter, men man kan gå på och av på flera ställen för att hitta en bra sträcka. Delvis ganska tråkig grusväg dock.Utan tvekan den bäst märkta leden jag har sett här i krokarna, så ingen risk att man går vilse.

Fjällaleden söder om Herrljunga är bara 1 mil men man kan göra ett par avstickare på Mollaleden och Hultleden för att förlänga turen. båda är slingor som ansluter till Fjällaleden. Kollektivtrafik går till Mollaryd.

Sandsjöbackaleden har redan nämnts, vill bara tillägga att det kan vara bra att kolla upp lite olika busshållplatser, speciellt i södra änden om man ska med expressbussarna.

Bohusleden genom Svartedalen har också reden nämnts och det är fint, men tyvärr får man nog vara beredd att gå ganska långa sträckor på landsväg om man vill åka kollektivt.

Hjortmarka Naturreservat vid Alingsås skall vara fint men jag har inte varit där själv ännu. Här får man också vara lite kreativ och kombinera olika spår om man vill få till en längre sträcka. Lätt att ta sig till och från centrala Alingsås.

Lärkeskogsleden mellan Alingsås och Brobacka är tyvärr numera nedlagd, så kan inte kallas välmärkt, men sträckningen finns fortfarande utmärkt på kartor och det är en fin led. Tar man en tur genom Brobacka Naturreservat i början/slutet av turen blir det ungefär 1,5 mil och de enorma jättegrytorna i Brobacka är värda ett besök. Bussar till Göteborg och Alingsås går från Brobacka Korsväg.
 
Billingeleden?
http://www.skovde.se/Fritid--natur/Billingeleden/
Är ju totalt sett längre men det borde gå att hitta dina önskade 15-25 km någonstans utefter leden och då dessutom få till kollektivtrafiken.
Har aldrig sett på leden med "löparögon"(är själv oduglig som löpare) men har vandrat och även krånglat mig fram med mountainbike och kan intyga att det bjuds på vacker natur.
 
Skatås ryggar

Kan vara lite knepigt att hitta då det finns en mängd olika stigar och leder i Delsjöområdet. Men det går att köpa karta över bansträckningen. Jag har bara sprungit delar av sträckan och det är helt klart en fysiskt krävande runda att springa i vacker natur till största del på små skogsstigar.

https://www.skatasryggar.se/banstrackning-2017/
 
Risvedenleden och Vildmarksleden är ju väldigt mycket grusväg och
inte särskilt mycket höjdmeter skulle jag säga. Men visst funkar ju.


Mindre sträckor på grusvägar får man tyvärr stå ut med på de flesta leder i Västra Götaland.

Vättlefjällsleden som redan nämnts är jättefin och hur lätt som helst att ta sig till med kollektivtrafik. Till största delen fin skogsstig med små bitar grusväg, men sträckan mellan Jennylund och Lövgärdet väster om Surtesjön tycker jag är lite tråkig, så jag skulle rekommendera att svänga in på Bohusleden där den går öster om Gäddevattnet och Surtesjön i stället.Det går bra att starta/sluta med kollektivtrafik i Rannebergen, Lövgärdet, Surte eller Bohus.

Risveden är utan tvekan en av mina favoritskogar här i närheten. Det finns en märkt vandringled som heter Risvedenspåret som är 1,8 mil lång (om jag minns rätt) och börjar och slutar i Sjövik. Jag skulle dock rekommendera att börja i Östad, vid kyrkan eller skolan (hålllplatser är Hagströms Affär och Östads Kyrka). Bitvis lite trist grusväg genom bruksskog och sist jag var där var ett par sträckor tyvärr sönderkörda av skogsmaskiner. Inom naturreservaten är det dock otroligt fint. Rammdalen och Klevsjö Loft passerar man längs leden, men Kvarnsjöarna och Stora Kroksjön är också värda en avstickare.

Vildmarksleden Hindås/Skatås är lite längre än du är ute efter, men man kan gå på och av på flera ställen för att hitta en bra sträcka. Delvis ganska tråkig grusväg dock.Utan tvekan den bäst märkta leden jag har sett här i krokarna, så ingen risk att man går vilse.

Fjällaleden söder om Herrljunga är bara 1 mil men man kan göra ett par avstickare på Mollaleden och Hultleden för att förlänga turen. båda är slingor som ansluter till Fjällaleden. Kollektivtrafik går till Mollaryd.

Sandsjöbackaleden har redan nämnts, vill bara tillägga att det kan vara bra att kolla upp lite olika busshållplatser, speciellt i södra änden om man ska med expressbussarna.

Bohusleden genom Svartedalen har också reden nämnts och det är fint, men tyvärr får man nog vara beredd att gå ganska långa sträckor på landsväg om man vill åka kollektivt.

Hjortmarka Naturreservat vid Alingsås skall vara fint men jag har inte varit där själv ännu. Här får man också vara lite kreativ och kombinera olika spår om man vill få till en längre sträcka. Lätt att ta sig till och från centrala Alingsås.

Lärkeskogsleden mellan Alingsås och Brobacka är tyvärr numera nedlagd, så kan inte kallas välmärkt, men sträckningen finns fortfarande utmärkt på kartor och det är en fin led. Tar man en tur genom Brobacka Naturreservat i början/slutet av turen blir det ungefär 1,5 mil och de enorma jättegrytorna i Brobacka är värda ett besök. Bussar till Göteborg och Alingsås går från Brobacka Korsväg.
 
Japp, den är riktigt bra. Har både vandrat och sprungit 21 km. Nästan ingen
grus alls...kanske totalt 1 km vilket är nästan extremt lite. Ganska teknisk och 6 eller 700 höjdmeter totalt har jag för mig. Men som sagt...har man inte koll på området kan det bli lite svårt att hitta rätt stigar kanske....


Kan vara lite knepigt att hitta då det finns en mängd olika stigar och leder i Delsjöområdet. Men det går att köpa karta över bansträckningen. Jag har bara sprungit delar av sträckan och det är helt klart en fysiskt krävande runda att springa i vacker natur till största del på små skogsstigar.

https://www.skatasryggar.se/banstrackning-2017/
 
Grymt! Nu har jag massa alternativ. Får bli flera träningsrundor.
Fler?
O jo, grusvägar vet jag att man får ta, inget konstigt i d. Men hela rundan bhöver junte gå på grusväg :).
 
Gick nyligen Hyssna-leden och tyckte att den var riktigt fin. Särskilt Ås kulle som är den nordligaste av Sveriges stora bokskogar. Mycket gammal och fin skog. Men gott om fina andra ställen med och några badplatser om du känner för att vila. Rekommenderas!:)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...