Monsen, Monsen og Mattis

Kanske det! Från en helt okunnig om fiske, vad är skillnaden? Som jag ser det behöver man nog inte kompromissa speciellt mycket för att packa 30 dagars föda i en packraft, med tanke på hur mycket fisk de kunde räkna med att få tag i. Jag har inget emot Ally (jag har en själv och även en packraft), det verkade bara lite onödigt jobbigt med allt bärande :) De verkade ha väldigt trevligt så då är det ju en perfekt utrustning för dem.


Trevligt! :)

Jag fiskar inte heller , men jag vet att det finns de som fiskar från packrafts, så jag är övertygad om att det är möjligt, men jag vet inte hur pigg man är på att lägga en av de där gäddorna i knät. ;)
 
Både jag och ungarna ser fram emot nästa avsnitt :)
De där kanoterna ser ruskigt stabila och lätta ut. Hittat de för 16.995 SEK på Outnorth.se
Inte billigt, men finns inte begagnade att hitta heller.

Någon som testat?
 
Både jag och ungarna ser fram emot nästa avsnitt :)
De där kanoterna ser ruskigt stabila och lätta ut. Hittat de för 16.995 SEK på Outnorth.se
Inte billigt, men finns inte begagnade att hitta heller.

Någon som testat?
Jag hittade en på blocket för några år sen, inte ofta de säljs. Använder den typ 1-2 ggr per år. Tar 30-45 min att bygga. Mycket tung och otymplig i jämförelse med en Alpacka Gnu eller två vanliga packrafts. Bra stabilitet och överlägsen Alpacka vid flatvatten. Hanterar fors bra då den är följsam. Smidig att packa i bil (slippa surra på tak etc) och hemma.

Skulle jag personligen köpa en ny ihop-packbar "kanadensare" från butik skulle det nog bli en Alpacka Gnu, främst för att den är mycket lättare och väldigt mycket smidigare att få iordning. Men vill man paddla sjö är ju Ally bästa valet (vad jag vet, finns ju andra uppblåsbara "kanadensare" också, vet inget om dem).
 
Jag hoppas på att få möjlighet att paddla en Alpacka Gnu i framtiden, men jag kan inte låta bli att tro att den förhåller sig till en kanadensare på samma sätt som en vanlig packraft förhåller sig till en kajak, dvs. den klarar det mesta men farten och paddlingsupplevelsen är väsentligt annorlunda. Jag har bara paddlat vanlig packraft, och den saknar ju definitivt inte kvaliteter, men vill man PADDLA så är den inte mycket till substitut.
 
Jag hoppas på att få möjlighet att paddla en Alpacka Gnu i framtiden, men jag kan inte låta bli att tro att den förhåller sig till en kanadensare på samma sätt som en vanlig packraft förhåller sig till en kajak, dvs. den klarar det mesta men farten och paddlingsupplevelsen är väsentligt annorlunda. Jag har bara paddlat vanlig packraft, och den saknar ju definitivt inte kvaliteter, men vill man PADDLA så är den inte mycket till substitut.

Det är väl just paddla man måste göra. Hela tiden :D
 
Hur stor/liten är risken för punktering på en packraft om man fiskar? Att det fungerar förstår jag. Det är ju säkert tåliga material i dem, men krokar är ju också väldigt vassa...!
 
Hur stor/liten är risken för punktering på en packraft om man fiskar? Att det fungerar förstår jag. Det är ju säkert tåliga material i dem, men krokar är ju också väldigt vassa...!

Jag kan som sagt inget om fiske, men de gånger jag provat från packraft har varit enklare mete och kastmete. Har aldrig fått något, så jag är nog inte representativ eller kompetent nog att uttala mig om riskerna vid själva upptag av fisk. En håv är nog en bra idé.

http://www.packrafting-store.de/Accessories/Floating-Fish-Net-by-WindPaddle::632.html

http://www.packrafting-store.de/Accessories/RodRig-fishing-rod-mount::637.html

Många kör väl Tenkara, men det är väl främst från land antar jag?

Ett hål från en krok är nog inte något större problem, så länge man är rimligt nära land.
 
Möjligen lättare ta krokad och drillad fisk med hand eller håv intill kanoten än intill en packraft.

Thure
 
Att lägga in lite tidsnöd skapar en lättförståelig dramaturgisk spänning.

Egentligen hade de nog en satellittelefon och kunde ha beställt upphämtning med sjöflygplan eller motorbåt.

Gillade andra programmet också. Kommer nästa på söndag?

Thure
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...