Hjälp med längd på skidor

Behöver nya skidor och så förvirrad av alla tabeller och råd hit och dit om längd på skidorna!

Utgångspunkterna är;
> 156 cm
> ca 40 kg
> mer eller mindre färdigväxt
> tar mig ner ok i röda backar men vill utvecklas till att ta mig ner bra
> mest pist men lite, lite park

Hyrde skidor förra vintern och fick ett par 145 cm dam och jag tyckte de var alldeles för tunga för att göra kontrollerade svängar - bytte och fick ett par junior vilket ökade kontrollen!

Kan ni hjälpa mig?
 
Fortsätt att hyra skidor

Behöver nya skidor och så förvirrad av alla tabeller och råd hit och dit om längd på skidorna!

Utgångspunkterna är;
> 156 cm
> ca 40 kg
> mer eller mindre färdigväxt
> tar mig ner ok i röda backar men vill utvecklas till att ta mig ner bra
> mest pist men lite, lite park

Hyrde skidor förra vintern och fick ett par 145 cm dam och jag tyckte de var alldeles för tunga för att göra kontrollerade svängar - bytte och fick ett par junior vilket ökade kontrollen!

Kan ni hjälpa mig?
Skingra förvirringen genom att strukturerat ställa upp dina krav, revidera dessa ofta, samt utvärdera resultaten från alla de gånger du hyr olika skidor. Viktigaste rådet är att fortsätta att hyra, till att du har insikt i vilken typ av skida du gillar. Byt ofta under hyrveckan, så att du får tillfälle att prova på skidors olika egenskaper och då inte enbart längden. Gillar du t.ex. att åka riktigt fort, så är en något längre skida att föredra, även om andra parametrar bestämmer om en skida har en mer storslalomkaraktär, än en för t.ex. puckelpist eller bärighet i lössnö som extremtyper.

Uthyrningsskidor indelas ofta i prisklasser, där den enkla regeln gäller att du får mer skida ju dyrare de är.
Parametrar såsom längd, svängradie, isgrepp, karaktär mm.

Visst går det att åka på samma skida i lössnö, park, pist, men roligare med anpassad skida efter typ av backe.
 
Håller med!

Hej,

Det är ett bra råd att fortsätta hyra. Det var en liknande tråd för en tid sen här på utsidan och det verkar som om många fokuserar lite väl mycket på just längden. Att du upplevde dam-skidorna som för tunga kan lika gärna bero på vilken typ av skida det är som den faktiska massan. Till exempel kommer en styvare och bredare skida upplevas som tyngre/mer bänglig i backen.

Ett annat litet tips om du vill utvecklas är att gå i skidskola och öva mycket i lättare backar. Framför allt om man vill komma igång med carvingtekniken är det perfekt att ligga och nöta i flacka backar där farten inte blir alltför hög.

/ Stefan
 
Hej, jag har jobbat som skidlärare i över 15 år nu, jag kan väldigt gott stämma in i att det är väldigt bra med att gå i skidskola. Om du har möjlighet att välja lärare, t.ex på stora anläggningar som Sälen, Åre eller liknande så är det väldigt bra att välja en lärare med skidlärarexamen, eller en som planerar att gå upp till examen innevaranda eller nästa vinter, då får du en lärare som verkligen kan sina saker. Detta speciellt om du ska gå privatlektion/er.
Utan skidskola riskerar du att bli mer och mer automatiserad i ett felaktigt rörelsemönster, något som kan göra att du blir helt fast på en onödigt medioker nivå i din skidåkning.

Du är ju liten och lätt, så du bör ha mjuka skidor, som juniorskidorna tills du får en teknik där du kan ligga på hög kraft i benen, då kan det vara aktuellt med lite hårdare skidor. Du har tur, för de billigaste hyrskidorna passar bäst för din vikt och nuvarande teknik.
Längden som passar är väldigt olika beroende på vad skidan är avsedd för, men för pist och lite park klarar du dig bra med en mjuk pistskida, helst relativt smal, då du inte behöver mycket bärighet.
Då passar det med skidor som går ungefär till nästippen, plus/minus ett par cm.

Sedan som sagts ovan, öva teknik i gröna-blå backar och utmana dig i röda och svarta, när tekniken sitter automatiskt klarar du det också i branta backar, men att öva där man är spänd/rädd hjälper inget på tekniken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BellaB Behöver hjälp med att ställa om bindningarna, kan ngn hjälpa mig/guida? Skidor allmänt 13
folkew Hjälp vad har hänt med min ena skida? Skidor allmänt 6
fson Hjälp totalnovis med gamla Tyrolia slalombindningar! Skidor allmänt 19
flodajocke Mantra-åkare hjälp mig med råd! Skidor allmänt 3
Foss Hjälp! Skidor till nybörjare Skidor allmänt 8
CeciliaCecilia HJÄLP! Dolomiterna i vinter Skidor allmänt 0
wintermania skidor åt tjejen, hjälp!! Skidor allmänt 2
rick0157 Hjälp!! Skidor allmänt 0
lawe Bästa läget för att åka längd och tur i Sälenfjällen Skidor allmänt 2
malaurin Längd på skidor? Skidor allmänt 4
kalalokki Längd på skidorna Skidor allmänt 6
hannulan Längd- och utförsåkning i Alperna Skidor allmänt 8
jela längd på skidor? Skidor allmänt 1
DanielLin Nya skidor, längd + bredd Skidor allmänt 6
matteericsson Längd på carvingskidor? Skidor allmänt 4
leeloo Slalomskidor-längd? Skidor allmänt 8
JennyL Längd på nybörjarskidor Skidor allmänt 1
Mel W Tårem på Tegsnäs kabelbindning…. Skidor allmänt 6
Alucardi Hjälmproblem, bula på huvet Skidor allmänt 8
snögubbe Bästa längden på längdskidor? Skidor allmänt 9
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Köpa skidor på nätet Skidor allmänt 7
suxxid Åka skate på klassiska skidor Skidor allmänt 18
tango hur byta flexkudde på Salomon SNS propulse längdbindning? Skidor allmänt 6
BrittMarie Vallatejp på turskidor Skidor allmänt 6
Livetiskuggan Pannlampa på cykelhjälm Skidor allmänt 12
Marcurious Rullskidsbindning på vanliga skidor? Skidor allmänt 6
MrSowana Sätta skin på längdskidor? Skidor allmänt 2
Totor Trasig dragkedja på skatepjäxa Skidor allmänt 3
Falkmannen Tips på ort för vintermånad Skidor allmänt 11
Urban packrafter Packrafting på Mølleåen Skidor allmänt 2
Avslutat Medlemskap 201709 Vallatejp på vallningsfria skidor? Skidor allmänt 22
thureb Lavin på Nordalsfjället Skidor allmänt 2
moa_k40 ta bort skyddande vax på nya skidor? Skidor allmänt 2
hafjell Sugen på Stryn Skidor allmänt 1
joanna TILLFÄLE! Plats ledig på Årelägret under sportlovet! Skidor allmänt 0
Aventyr2013 Sugen på Alperna 2013? Skidor allmänt 7
Christer61 Ta med skidor på cykel Skidor allmänt 15
9Victoria2 Någon som vill på skidresa till Alperna? Skidor allmänt 1
upnorth Nordic skibums på Facebook Skidor allmänt 0
vastero Extremskidåkare på heltid Skidor allmänt 1
J-5000 Snöförhållande på Ahkka Skidor allmänt 2
dr_ljungberg Fläsket Brinner! Förspänning på Rossi Power 140 ? Skidor allmänt 2
Stuvarn Tips på en bra längdskidåkningutrustning! Skidor allmänt 7
Jonas P Att tänka på inför säsongen Skidor allmänt 0
spajk På tur och nedför Skidor allmänt 8
axelhellman Säsong på Nya Zeeland sommaren 2010 Skidor allmänt 1
IDstudent Designstudent har viktiga frågor angående barn i backen på ryggen!!! Skidor allmänt 25
ljaw Köpa längdskidor på nätet? Skidor allmänt 7
Camy Kan jag åka på de här skidorna? Skidor allmänt 1
K9FORCE Någon som varit på glid i Nastrowje-land? Skidor allmänt 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...