Ny textredigerare

clindh

Forumvärd
En till grej, jag kämpar stenhårt med att förstå hur jag får till någon form av ram runt en tabell, samt hur jag anger bredden för en tabell - har testat att skriva in olika siffror men får ingen ordning på det. Går det att göra mer intuitivt? Typ välj en linjetyp, en linjefärg och en linjetjocklek?

Linjetjocklek är det enda du kan ställa in - en siffra i fältet Ram styr tjockleken. Sedan brukar det bli bli snyggast att inte ha cellmellanrum, men en viss cellpaddning.

Angående bredden - vi vill inte att man anger tabellstorlekar "hårt", det gör det svårt den dagen vi anpassar Utsidan till en mer responsiv design som anpassar sig efter skärmbredd osv. Du kan dock få tabellen att ta upp 100% bredd genom att skriva "100%" i Bredd
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2014-10-13 kl. 15.41.19.png
    Skärmavbild 2014-10-13 kl. 15.41.19.png
    45.3 KB · Visningar: 267
  • Skärmavbild 2014-10-13 kl. 15.43.46.png
    Skärmavbild 2014-10-13 kl. 15.43.46.png
    8 KB · Visningar: 267
Jag har gjort en formatmall nu kallad "Bildtext" som alla kan använda - gör ett stycke under bilden, där man skriver bildtexten. Välj sedan Format > Utsidan-artiklar > Bildtext

Jag får inte fram formatmallen, hos mig ser det ut som på bilden, ingen "utsidan-artiklar"?

Tack för hjälpen med tabeller, nu fattar jag vad jag ska skriva in.
 

Bilagor

  • Skärmklipp.PNG
    Skärmklipp.PNG
    67.9 KB · Visningar: 268
Toppen, nu funkar det!

Skulle du kunna göra en justering av avståndet mellan bildtext och kommande bild? Om du kollar på bifogad bild så blir ju avståndet mellan bild och efterföljande bildtext bra (spacing efter bilden), medan det saknas avstånd mellan bildtext och kommande bild (spacing efter bildtexten) när bildtext följs av ny bild. I fallet med bildtext som följs av textstycke går det att lösa genom att slå in ett extra radavstånds mellanrum, det går dock inte att infoga tomrader mellan bildtext och nytt foto.

Så antingen om du lägger in en fast spacing efter bildtext på samma sätt som efter ett foto, eller ger möjlighet att slå in ett extra enter.

Förstår du vad jag menar, det här blev lite rörigt? :)
 

Bilagor

  • Skärmklipp.PNG
    Skärmklipp.PNG
    280.1 KB · Visningar: 245
Fortfarande saknas spacing efter bildtext.

Sedan den nya redigeraren lagts in har samtliga gamla blogginlägg automatiskt fått ett extra radmellanslag mellan bild och bildtext samt vänsterjusterats, suck! Här har jag inte korrigerat det, kolla hur det ser ut!

Jobbigt att det blir knas med gamla inlägg. Jag har ändå bara tio, men jag tänker på de som skrivit 300 blogginlägg... :)

Jag testade att fixa bildtexten i några gamla blogginlägg med den nya formatmallen för bildtext. När jag gör så blir spacingen mellan bild och bildtext mindre än vad den blir mellan bild och bildtext i nya blogginlägg. Se exempel på gammalt blogginlägg med nya bildtexten och nytt blogginlägg med nya bildtexten - som blir annorlunda.

Spacingen innan bildtexten bör vara som det blir i gamla inlägg med ny formatmall, så att bildtexten hamnar lite närmare bilden än vad vanlig text gör!

Jag har en till grej som inte funkar i nya redigeraren, nämligen "inramad bild". Väljer man detta försvinner bilden.
 
Senast ändrad:

clindh

Forumvärd
Fortfarande saknas spacing efter bildtext.
Problemet var att du hade formatet "bildtext" även på några av styckena där det ligger bilder - då knasade det till sig eftersom "bildtext" flyttar upp sig lite för att komma närmare bilden.

Nu har jag tagit bort den lilla extra marginal nedtill på bilder igen, den skjuter som du noterar iväg det lite extra.
 
När jag ska lägga in bilder i mina artiklar är det en grej som stör.
När rutan "Välj bild" visas är den så stor att OK-knappen hamnar utanför bild, vilket gör att jag varje gång måste dra upp hela rutan för att kunna klicka.
Jag har provat att minska ner denna ruta själv, men inte lyckats.
Kan jag få hjälp med detta?

HåkanF
 
När jag skriver en artikel och t ex vill markera att det är en ny dag eller att jag byter ämne,
så brukar jag lägga in ett par tomma rader. Detta fungerar inte nu.
Går det att ordna?

HåkanF
 
En sak är mycket irriterande.
I flera tidigare blogginlägg jag gjort - och även i det senaste - så går en del bilder inte att förstora trots att jag noggrant kollat att jag markerat detta.

HåkanF
 

clindh

Forumvärd
Jag har testat lite men lyckas inte återskapa problemet. Jag tog t.ex. din första bild i senaste foruminlägget, men den får förstora-funktion när jag testar. Vad kör du för webbläsare?

Kan du kolla nästa gång, när du markerat en bild och den skall kunna förstoras, att du får in en adress även i "Länkas till"? Utan den blir det ingen förstora-funktion - och den borde följa med från bildväljaren om man har Förstora ikryssad
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2015-04-13 kl. 11.22.15.png
    Skärmavbild 2015-04-13 kl. 11.22.15.png
    23.5 KB · Visningar: 160

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...