Bra säkerhetsapp till smartphone

Hej,
Någon som kan tipsa om en bra säkerhetsapp till smartphone? Dvs en app som skickar posotion och nödmeddelande till förvalda kontakter om man inte checkar in vid förbestämda tidpunkter.
 
Det finns en som heter pfo shield som skickar ut ens position till en förvald kontakt.. Men den är mer av typen överfalslarm. Aktiveras genaom att man drar ut hörlurarna. Men det är ju inte exakt vad du söker. Jag har använt den när jag repsolat (klättrat själv).
 
Hur länge kan en iPhone5 ligga utan laddning? Planerar att skaffa mig båda apparna i tråden men hoppas slippa behöva använda dem.
 
Naturkompaniets App fungerar bra och en App som heter viltolycka. Där ser man koordinater ovv men Naturkompaniets App ringer upp förvalda nummer och SOS

//Thomas


...mobile
 
SSRS väder-app kan skicka pos

SSRS väder-app kan skicka positioner. Kommer upp markerat på sjökort hos den smartphone som mottager SMS:et (som inte behöver ha någon app alls).

Men det är en väder-app för kustväder och man skickar positionen "manuellt". Till flera mottagare samtidigt om man vill. Så kan man ju lägga till att man mår bra om man vill...

Men detta var kanske inte vad du var ute efter?

mvh thomas
 
MotionX GPS skickar position på förbestämda intervall. Innehåller även en offlinekarta som kan vara värd att titta på. Tänk bara på att iphonen är ganska värdelös att använda för att påkalla hjälp om ni inte har mobiltäckning. Beroende på var man är räcker det ibland med någon km från en större väg innan det är blankt.
 
Vet att detta är en gammal tråd men säkert fortfarande intressant för någon...

För er som har Android kan jag tipsa om GeoSync. Den appen skickar ett sms med meddelande och positionen på förutbestämda intervall till som mest fem kontakter.

En annan bra app är ShareWhere. Med den kan man skapa stora och tydliga widgets som skickar iväg ett egenkomponerat meddelande tillsammans med gatuadress, gpsnoggrannhet, datum, tid, koordinater samt en länk till positionen på google maps som sms.
Snabbt och smidigt :) Går att göra flera widgets för olika meddelanden till olika mottagare, både som mail och sms.
Det går även att skicka sms till mobilen och få tillbaka positionen, bra för en orolig fru, barn, förälder eller annan.

Det som är bra med ovanstående appar är att dom bara aktiverar gpsen när dom ska skicka sms så att dom inte dränerar batteriet.

Har själv letat efter en app som skickar iväg ett sms med position om man inte "checkar in" inom vissa förutbestämda tidsintervaller utan att hitta någon som jag tyckt fungerat bra.
Man får själv komma ihåg att skicka iväg ett sms, med t.e.x. ShareWhere, till någon/några förutbestämda kontakter som kan hjälpa till om okej-meddelandena ej kommer när dom ska.
GeoSync kan man ju ha liggandes igång i bakgrunden så att positionsangivelser fortsätter att komma till kontakterna även om man kanske är medvetslös eller skadad och inte aktivt själv kan påkalla hjälp.
 
Många Samsung Galaxy-lurar av senare modell har en bra nödfunktion inbyggd, jag beskrev den i en annan tråd.

Den skickar ingenting automatiskt om man inte "checkar in" som TS funderar kring, men det skulle inte förvåna mig om man kan trigga det med Tasker.
 
MyGuardians

Jag har använt mig av en app som heter MyGuardians.
den skickar ut koordinater hela tiden och funkar på både iphone och android.
myguardians.net
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...